شیوه خاص یکی از بازجویان ساواک در اصفهان

به گزارش مجله میهن 128، در روزهای اخیر سید علی نکویی زهرایی از فعالین انقلابی اصفهان دار فانی را وداع گفت.

شیوه خاص یکی از بازجویان ساواک در اصفهان

به گزارش خبرنگاران، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه نوشت: مرحوم نکویی در سال 1319 در اصفهان به دنیا آمد. به واسطه حضور در خانواده اهل علم از کودکی با جریان های مذهبی پیوند خورد. در سال 1337 از دبیرستان ادیب تهران دیپلم گرفت و در مهر ماه همان سال به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. او که از دهه سی با محافل سیاسی اجتماعی روز ایران در ارتباط نهاده شد، با آغاز نهضت امام خمینی در سال 1341 به عرصه مبارزات اسلامی کشیده شد. از مهم ترین فعالیت های او می توان به راه اندازی انتشارات قائم در اصفهان اشاره نمود که پایگاه فکری فرهنگی نیروهای مبارز و انقلابی اصفهان بود.

سیدعلی نکویی با پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر فعالیت های فرهنگی به مدیریت اجرایی کشور نیز وارد شد. در بهار 58 در اولین تجربه به عنوان فرماندار نجف آباد اصفهان منصوب شد. مسئولیت امور جنگ زدگان اصفهان، فرمانداری اصفهان، استانداری کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و قزوین و همچنین مشاورت وزیر کشور از دیگر مسئولیت هایی بود که مرحوم نکویی بر عهده داشت.

سیدعلی نکویی در طول دوران حیات، خاطرات خود از روزهای انقلاب را به ثبت و ضبط رسانده است. وی در بخشی از خاطرات خود درباره شیوه های خاص بازپرسی در ساواک اصفهان می گوید: یک بار نادری ، آقای آذری قمی را خواسته بود. آقای آذری شب منزل ما بودند. من یک مقدار با ایشان روی بازپرسی های نادری و شیوه های برخورد او صحبت کردم . نادری سعی می کرد که طرف را خرد کند، تحقیر کند، به زانو در بیاورد و بعد هم از او بهره برداری کند.

یکی از کارهایی که می کرد تست هایی بود که روی آن ها کار می کرد. بعد از این که کتک می زد، فحش می داد، همه کارهایش را نموده بود، آدم در شرایط خاصی بود، مثلاً می گفت حالا اگر راست می گویی تو نان امام زمان را خورده ای من یک سوال از تو می پرسم جواب بده . خلاصه آقای آذری این حضور ذهن را داشت . بعدا که به خانه آمد گفت که بازجو از او عبارتی از منطق پرسیده و گفته بود که تعریف منطق از دید خواجه نصیرالدین طوسی یا یکی از این بزرگان چه بود؟ آقای آذری هم عبارت درست را گفته بود و بازجو مقداری جا خورده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1193

به "شیوه خاص یکی از بازجویان ساواک در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه خاص یکی از بازجویان ساواک در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید