سیستم ترمز اتوماتیک اضطراری (AEB) چیست و چگونه کار می نماید؟
به گزارش مجله میهن 128، وبسایت کارتور: امروزه یکی از شایع ترین نوع تصادفات در جاده ها و خیابان ها برخوردهای دو خودرو پشت سر هم به یکدیگر است. این گونه تصادفات معمولا ناشی از عدم تمرکز لحظه ای راننده ای است که در پی خودروی جلویی هستند. این نوع تصادفات به علت تکرار رخداد و شدت احتمالی که در بر دارند، تاثیر بسزایی نه تنها بر ایمنی جاده ای بریتانیا بلکه بر حق بیمه های شرکت های بیمه خودرو نیز داشته اند. اخیرا اما فناوری جدیدی به نام AEB به یاری آمده تا از تعدد این گونه تصادفات در جاده ها بکاهد. در زیر توضیحی در مورد مفهوم AEB و چگونگی عملکرد آن آمده است.
بزرگ ترین نوآوری در ایمنی پس از اختراع کمربند ایمنی!
تصادفات اصطلاحا سر به پشت عمدتا در شرایط ترافیکی متراکم در داخل شهر یا اتوبان ها رخ می دهد. شدت این نوع تصادف زمانی بیشتر می گردد که هر دو خودرو با فاصله ای بسیار نزدیک و سرعت زیاد حرکت نمایند یا راننده تعقیب نماینده در کم کردن سرعت پیش از برخورد ناکام بماند. این نوع تصادف زمانی حتی جدی تر هم خواهد شد که یک خودرو عابر پیاده ای را ندیده و به وی برخورد کند. در همه این حالات، فناوری AEB می تواند خطر را کاهش دهد. سیستم های Autonomous Emergency Braking) AEB) (ترمز اضطراری اتوماتیک غیر ارادی) برای پیشگیری از این گونه تصادفات در نظر گرفته شده اند که موجب کاهش خطر مرگ و نقص عضو در تمامی این سناریو ها می شوند. Active City Stop از شرکت فورد، Forward Emergency Braking شرکت نیسان و نیز سیستم City Safety شرکت ولوو از جمله سیستم های AEB هستند که هم اکنون به وسیله این شرکت ها برای خودروها ارائه می شوند.
به موجب یک پژوهش از سوی اتحادیه اروپا که در آن ادعا شده بود با بهره گیری سراسری از سیستم های ترمز اتوماتیک می توان از 5هزار مرگ و 50هزار جراحت شدید حاصل از تصادفات جلوگیری به عمل آورد، مصوبه ای به اجرا عایدی که براساس آن استفاده از این سیستم ها در تمامی خودروهای تجاری فروخته شده پس از تاریخ اول نوامبر 2015 اجباری شد. متاسفانه چنین مصوبه ای برای خودروهای سواری در نظر گرفته نشده و خودروسازان نیز با وجود اعلام این دستاورد به عنوان بزرگ ترین نوآوری در ایمنی پس از اختراع کمربند ایمنی از سوی بیشتر صاحب نظران صنعت خودرو، در به کارگیری AEB بسیار کند عمل می نمایند.
اگر تمایل دارید بدانید خودروسازان چقدر در این زمینه کند عمل نموده اند، ابتدا بهتر است بدانید نخستین سیستم AEB در نمایشگاه خودرو دیترویت در سال 1996 (تقریبا 20 سال پیش از آغاز به کارگیری آنها در خودروهای معمولی خانوادگی) معرفی گردید. امروز اما با وجود اینکه بسیاری از خودروسازان از این فناوری برخوردارند اما بیشتر به آن به عنوان یک جنبه تجملی و امکانات اضافه سفارشی خودرو نگاه می نمایند تا یکی از الزامات استاندارد ایمنی خودرو.
چه خودروهایی از این فناوری بهره مند هستند؟
سازمان هایی چون Euro NCAP که یک تست نماینده تصادفات مستقل به شمار می رود کوشش های زیادی در جهت مجبور کردن خودروسازان به استفاده از این سیستم ها در خودروهای شان نموده اند. آنها با قراردادن AEB به عنوان یکی از الزامات کسب رتبه بندی پنج ستاره ایمنی، نقش رقابتی-تجاری بزرگی در فزونی دادن به خودروهای دارای AEB ارائه کردند و حالا تولیدنمایندگان به سرعت در تب و تاب اجرای این الزامات هستند.
در نتیجه این فعالیت ها، در حال حاضر گمان می رود حدود 95 درصد خودروهای در حال فروش در بریتانیا یا به طور استاندارد از AEB برخوردارند یا آن را در فهرست امکانات اختیاری خود قرار داده اند و می توان گفت پس از یک آغاز شدیدا کند از سوی خودروسازان، کم کم استفاده از این سیستم ها به سوی همه گیر شدن پیش می رود.
این سیستم چگونه کار می نماید؟
درست مانند جدیدترین سیستم های انطباق پذیر کنترل سرعت (ACC) (کروز کنترل)، سیستم های AEB نیز به وسیله حسگر های رادار (و بعضا لیزر) کار می نمایند که سطح پیش رو را برای تشخیص موانع احتمالی اسکن می نمایند. در واقع هر دو سیستم ACC و AEB معمولا از حسگرهای مشابهی استفاده می نمایند؛ البته بعضی سیستم های AEB از یک دوربین برای تشخیص عابرین پیاده در کنار مسیر خودرو نیز بهره می گیرند.
جهت تحلیل آنی خطر برخورد، از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می گردد و سیستم AEB در وهله اول با ایجاد صداها و چراغ های هشدار دهنده احتمال بروز خطر را آشکار می نماید و سپس در صورت عدم واکنش به موقع راننده از حدبیشتر نیروی ترمز جهت جلوگیری از برخورد استفاده می نماید.
شایان ذکر است که اگر درست پیش از برخورد، با سرعت بالایی در حال حرکت باشید، سیستم ترمز اضطراری در نهایت می تواند بخشی از سرعت شما را پیش از بروز برخورد کاهش دهد. در سرعت های پایین تر درون شهری اما احتمال جلوگیری کامل از برخورد بالاتر خواهد بود.
پ
منبع: برترین ها