تور استانبول: سفر در فرودگاه نو استانبول چگونه است؟

به گزارش مجله میهن 128، اگر تابه حال به استانبول سفر نموده باشید، با کابوس صف های شلوغ بازرسی گذرنامه فرودگاه آتاتورک در بدو ورود روبرو شده اید. آیا فرودگاه تازه استانبول نیز با چنین مسئله ای روبرو است؟

تور استانبول: سفر در فرودگاه نو استانبول چگونه است؟

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

یکی از چالش های همیشگی و پراسترس مسافران و گردشگران در سفر به استانبول در بدو ورود به فرودگاه آتاتورک استانبول صف های شلوغ و نامنظم کنترل گذرنامه بود. یکی از مسافران این فرودگاه در خصوص تجربه خود در این فرودگاه نقل نموده است که:

من همواره صف ها را آنالیز می کردم و سعی می کردم در صفی بایستم که مانند صف سوپرمارکت سریع تر حرکت می نماید و در دلم دعا می کردم که انتخاب درستی نموده باشم. در برترین حالت می توانستم در کمتر از یک ساعت وارد سالن فرودگاه شوم.

روز ششم آوریل (17 فروردین امسال) فاز یک فرودگاه نو استانبول به وسیله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، شروع به کار کرد. این فرودگاه در 50 کیلومتری شمال غرب استانبول قرار گرفته است و عملیات انتقال فرودگاه آتاتورک به آنجا پروژه بیگ بنگ نام گرفت؛ زیرا، در حدود 1000 قطعه تجهیزات از هواپیماها تا سنسورهای امنیتی حساس به فرودگاه نو منتقل شدند. پس از آن فرودگاه آتاتورک برای همواره به کار خود سرانجام داد. فرودگاهی که شاهد تردد 80 میلیون مسافر از سراسر دنیا بود، در حالی که ظرفیت واقعی آن نیمی از این رقم یا حتی کمتر از آن بود.

فرودگاه نو استانبول هنوز بوی تازگی می دهد و بسیار بزرگ است. طبق اطلاعات موجود در دفترچه راهنما، ترمینال فرودگاه نو 14,000,000 فوت مربع مساحت دارد و پیمودن فضای داخل آن به صورت پیاده حدود یک و نیم ساعت طول می کشد.

این شاهکار نو صنعت هوانوردی استانبول بسیار مجذوب نماینده و خیره نماینده است؛ برای نمونه، نقوش و رنگ های به کاررفته در سقف، با الهام از حمام ها و مساجد استانبول، راهروهای ترانزیت از پل معلق تنگه بسفر و برج مراقبت آن از گل لاله (گل ملی ترکیه) طراحی شده اند. در وسط ترمینال نیز نماد بزرگی از استانبول برای گرفتن عکس و سلفی قرار داده شده که نشان دهنده آگاهی مسئولان از ارزش فضای مجازی است.

در این فضای بسیار بزرگ در حدود 500 نقطه بازرسی، 143 کانتر کارت پرواز و بیش از 52٬000 مترمربع به فروشگاه های معاف از مالیات اختصاص داده شده است. این فرودگاه در فاز نخست خود توانایی پذیرش 90 میلیون نفر مسافر در سال را دارد؛ ولی پس از تکمیل پروژه در سال 2027 فضای فرودگاه به 76.4 کیلومتر مربع، بزرگ تر از وسعت منهتن، خواهد رسید و با 6 باند فرودگاهی 200 میلیون مسافر را در سال جابه جا خواهد نمود. در حال حاضر، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا (Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport) با 107 میلیون نفر مسافر رکورددار شلوغ ترین فرودگاه دنیا است.

از طرفی، وسعت فرودگاه نو استانبول مسائلی را نیز در پی دارد که مهم ترین آن، فواصل طولانی است که مسافران باید از گیتی به گیت دیگر طی نمایند و طبق مشاهدات مسافران در حال حاضر پیاده بر به مقدار کافی در ترمینال وجود ندارد. مسئله بعدی، فاصله 50 کیلومتری فرودگاه از مرکز شهر است که تقریبا دو برابر فاصله فرودگاه آتاتورک است و تا افتتاح خط نو مترو در سال 2020، مسافران باید از تاکسی یا اتوبوس برای نقل وانتقال استفاده نمایند که در حدود یک ساعت یا بیشتر باعث اتلاف وقت در ترافیک شهری می گردد؛ ولی با وجود این مسائل بهتر از صف های پرازدحام فرودگاه آتاتورک است!

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1626

به "تور استانبول: سفر در فرودگاه نو استانبول چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول: سفر در فرودگاه نو استانبول چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید