سطوح طبیعی قند خون

به گزارش مجله میهن 128، آناتومی بدن انسان مجذوب کننده و منحصر به فرد می باشد. افزایش سطح آگاهی نسبت به سطوح ضروری گلوکز در بدن جهت شناخت سطح قند خون طبیعی ضروری می باشد.

سطوح طبیعی قند خون

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

آناتومی بدن انسان مجذوب کننده و منحصر به فرد می باشد. افزایش سطح آگاهی نسبت به سطوح ضروری گلوکز در بدن جهت شناخت سطح قند خون طبیعی ضروری می باشد.

منبع اصلی انرژی مورد احتیاج برای سلول های بدن گلوکز می باشد. گلوکز یک نوع قند بوده که حاصل جذب غذاهای حاوی کربوهیدرات در بدن می باشد. این سطح قند خون در سطوح ضروری به وسیله انسولین که هورمونی فراوری شده به وسیله غده پانکراس است، تنظیم می گردد. انسولین به درون جریان خون انتشار یافته و سطوح گلوکز را بالاتر از سطح نرمال می سازد. دو دوره های طبیعی روز، مشاهده می گردد که سطح قند خون معمولا در صیح پایین تر از بقیه روز می باشد. این سطح بعد از هر وعده غذایی افزایش می یابد.

سطح نرمال قند خون در بچه ها و بزرگسالان

سطح قند خون ناشتا در بچه ها باید بین 70 تا 100 میلی گرم بر دسی لیتر باشد. در صورتی که سطح قند خون ناشتا به بالای 125 میلی گرم بر دسی لیتر برسد، فرد مبتلا به هیپر گلیسمی و یا قند خون بالاست. سطوح پایین و زیر 70 میلی گرم بر لیتر باعث بروز هیپوگلیسمی یا سطح پایین قند خون می گردد. توجه داشته باشید که هیپوگلیسمی یک شرایط کشنده بوده که همراه با علائمی مانند بی حالی، تحریک پذیری و حتی از دست دادن سطح آگاهی فرد می باشد. سطوح نرمال قند خون زمانی که به طور منظم در بدن تنظیم نگردد، منجر به بروز بیماری به نام دیابت شیرین می گردد. این بیماری می تواند به چشم ها، کلیه ها و دستگاه عصبی آسیب برساند.

آزمایشاتی برای حفظ سطوح مناسب قند خون

انجام منظم آزمایش قند خون به منظور میزان گیری سطوح گلوکز در جریان خون ضروری می باشد. این کار به تشخیص احتمال بروز دیابت و آنالیز قند خون بالا یاری می نماید. امروزه، انواع متعددی از آزمایشات گلوکز به منظور آنالیز و حفظ سطوح قند خون وجود دارد. در زیر بعضی از آزمایشات اجرا شده به منظور یافتن سطوح نرمال قند خون در بدن معرفی شده است.

آزمایش قند خون ناشتا

این آزمایش معمولا به منظور آنالیز افزایش و یا افت سطوح قند خون بعد از یک دوره هشت ساعته ناشتا انجام می گردد. سطوح 70 و 100 میلی گرم بر دسی لیتر به اسم سطوح نرمال قند خون در نظر گرفته می گردد.

آزمایش قند خون دو ساعت بعد از صرف غذا

این آزمایش، افزایش یا کاهش سطوح قند خون را دو ساعت بعد از وعده غذایی میزان گیری می نماید. سطوح نرمال قند خون در این شرایط باید بین 70 تا 140 میلی گرم بر دسی لیتر باشد.

آزمایشات قند خون تصادفی

این آزمایش می تواند در تمام طول روز، صرفنظر از زمان های صرف غذا انجام گردد. در این شرایط، سطوح قند خون باید بین 70 و 125 میلی گرم بر دسی لیتر باید.

آزمایش مقاومت به گلوکز خوراکی

این آزمایش ابتدا در شرایط ناشتا و سپس زمانی که فرد نوشیدنی های شیرین را مصرف نموده، گرفته می گردد. مقادیر نرمال قند خون در این شرایط باید بین 60 تا 100 میلی گرم بر دسی لیتر هنگام ناشتا و 110 تا 140 میلی گرم بر دسی لیتر در صورت میزان گیری 2 ساعت بعد از مصرف نوشیدنی باشد. این آزمایش به منظور تشخیص دیابت حاملگی و دیابت نوع 2 بسیار مفید می باشد. در صورتی که در خصوص قند خون خود شک دارید، برترین روش انجام آزمایشات مربوط به قند خون و اطمینان از صحت سلامتی خود می باشد.

امروزه، با سبک زندگی نامطلوب و عادات غذایی نامناسب، بیماری های زیادی وجود دارد که می تواند سطوح نرمال قند خون را تغییر دهد. بیماری دیابت زمانی که بدن نتواند سطوح قند موجود در جریان خون را تنظیم کند، رخ می دهد. این بیماری معمولا به واسطه اختلال در فراوری انسولین به وسیله غده پانکراس رخ می دهد. بدون انسولین، سطوح قند خون افزایش یافته که این امر منجر به بروز عواقب خطرناکی می گردد.

دیابت جوانی یا دیابت نوع 1 در بچه ها و نوجوانان بیشتر اتفاق افتاده، در حالی که دیابت نوع 2 بیماری بوده که بیشتر افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. در خصوص دیابت نوع 1، به منظور دستیابی به سطوح نرمال قند خون، تزریق زیر جلدی انسولین تجویز می گردد و یا استفاده از پمپ انسولین هم مفید است. در دیابت نوع 2، بدن قادر به استفاده موثر از انسولین فراوری شده نیست. تقاضای پانکراس برای فراوری انسولین به سرانجام رسیده و بدن توانایی فراوری انسولین خود را از دست می دهد. علائم دیابت شامل گرسنگی و تشنگی شدید، تکرر ادرار و کاهش ناگهانی وزن می باشد. به همین منطور حفظ سطوح نرمال گلوکز به منظور پیشگیری از بروز این بیماری بسیار مهم می باشد.

در حال حاضر، تعدادی از ابزارها به منظور آنالیز سطوح قند خون در خانه ارائه شده است. به منظور حفظ سطوح قند خون در سطح نرمال، نظارت و حفظ وزن سالم متناسب با قد و وزن ضروری می باشد. حتی کاهش 5 تا 10 درصدی وزن بدن هم می تواند بروز خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. هر نوع فعالیت فیزیکی می تواند به کاهش سطوح قند خون بدن یاری کند. ترکیبی از فعالیت فیزیکی و مصرف غذاهای مناسب باعث حفظ سطوح نرمال گلوکز خون می گردد. مشاهده شده که مصرف مقادیر بیش از حد کربوهیدرات ها پانکراس را به منظور حفظ سطوح نرمال قند خون تحریک می نماید. انجام تمرینات منظم ورزشی و تغذیه مناسب به منظور حفظ سطوح نرمال قند خون بسیار مهم می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1442

به "سطوح طبیعی قند خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطوح طبیعی قند خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید