ربات ایرانی که به یاری پرستاران آمد

به گزارش مجله میهن 128، یک شرکت دانش بنیان پیروز به ساخت ربات پرستاری شده که می تواند کمترین ارتباط بین پرستار و بیمار را در بخش های عفونی برقرار کند.

ربات ایرانی که به یاری پرستاران آمد

به گزارش خبرنگار بی شک در شرایط فعلی که جهان در حال رویارویی با بحران کرونا است پزشکان و پرستاران خدمات ارزشمندی را جهت حفظ جان انسان ها ارائه داده اند که در بعضی از موارد این خدمات موجب بیمار شدن کادر درمانی یا بدتر از آن، مرگ آنها شده است. جهت حل این مشکل و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری های واگیرداری همچون کرونا، یک شرکت دانش بنیان و فعال در حوزه های کنترل، رباتیک و الکترونیک چاپی، با کوشش شبانه روزی پیروز به طراحی و فراوری ربات پزشکی در کمتر 2 ماه شده است.

ایثار علاقبند راد عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگاران درباره نحوه تشکیل این تیم اظهار کرد: طراحی این ربات را با یک تیم 24 نفره که همه از متخصصان و پژوهشگران بودند، شروع کردیم. روزانه بالغ بر 12 ساعت، کار بدون وقفه ادامه داشت تا بالاخره کار طراحی ربات در آخرین روز های اسفند 98 به انتها رسید.

او اضافه کرد: در اواخر فروردین نمونه اولیه ربات ساخته شد و در اواخر اردیبهشت، پایلوت کلینیکال ربات آماده و در اختیار بیمارستان هاشمی نژاد قرار داده شد.

علاقبندراد با اشاره به هزینه های اولیه این ربات گفت: برای ساخت نمونه اولیه ربات پزشکی هشت برابر قیمت فروش هزینه شده است، همچنین هزینه مورد احتیاج برای انجام تحقیقات، در راستا طراحی و فراوری چندین مدل پردازنده مورداستفاده قرار گرفته تا در نهایت پردازنده اصلی به تایید رسید.

  • ایمپلنت های مغزی حاوی نانوالکترود در راستا تجاری سازی

عضو هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان درباره ویژگی های منحصر بفرد این ربات اعلام کرد: این ربات امکان حمل غذا و دارو به اتاق های بیماران و توانایی حمل موارد مورد احتیاج را برای چندین بیمار به صورت همزمان دارد. همچنین برقراری ارتباط تصویری پزشک با بیمار, به طوری که، پزشک مربوطه قادر است از راه دور با بیمار صحبت کند و دستورالعمل های لازم در مورد شناسایی دارو ها و شیوه صحیح مصرف آنها را ارائه کند را دارد.

او ادامه داد: این ربات قادر است علائمی مانند دما و سطح اکسیژن خون بیمار را اندازه گیری کند. طراحی این ربات به گونه ای انجام شده که ضدعفونی کردن آن را آسان می نماید.

علاقبند راد در انتها گفت: در کنار تمام ویژگی های گفته شده ربات پزشکی نه تنها از ظاهری زیبا برخوردار است بلکه با نمایش حالت های متعدد چهره همچون لبخند و حرکت چشم ها موجب ایجاد حس مثبت در مخاطبین و ارتباط بهتر آن ها با ربات می گردد.

لازم ذکر است استفاده از این ربات در کنار حمایت از فراوری ملی، موجب کاستن از حجم سنگین وظایف کادر درمانی، کاهش رفت و آمد نیروی انسانی و از همه مهم تر قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 696

به "ربات ایرانی که به یاری پرستاران آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات ایرانی که به یاری پرستاران آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید