دولت، با کسب وکارهای خرد و کلان هم نَفَس گردد

به گزارش مجله میهن 128، واپسین ماه سومین سال دولت روحانی با خوش یمنی روبرو نبود. همان طور که بسیاری از کشورها، درگیر ویروس ناخوانده کرونا بودند ایران نیز در یک حمله برق آسای این ویروس در تیررس نهاده شد.

دولت، با کسب وکارهای خرد و کلان هم نَفَس گردد

ماجرای گرفتار شدن بسیاری از افراد جامعه از بُعد بهداشتی و پزشکی مورد نقد و نظر است. اما آنچه در این روزها طوفان به پا کرد، اثرات مالی این ویروس بر دخل و خرج های مردم در عرصه صنعت، تجارت و اصناف بود.

هرچند نهادهای دولت می بایست بحران های مالی را مدیریت نمایند اما دولت تدبیر وامید خود از جای جای مسائل خارجی و داخلی در رنج است و در سال پایانی استقرار تاب این چالش جدید را نداشت.

مسائل ضربه کرونایی به اقتصاد کسب وکارهای ایرانیان در سال پایانی دولت چه بخواهد و چه نخواهد فارغ از همه مسائل بین المللی منجر به مجموعه بی نظمی هایی در دخل و خرج دولت برای معلق بودن درآمدهایش از محل مالیات می انجامد. از آنجایی که در تیرماه سال 99 مؤدیان مالیاتی مهلت مالیات ستانی عملکرد سال 98 شان می بایست انجام گردد و یا واریز مالیات های ارزش افزوده توسط مؤدیان انجام گردد مسائل ناشی از ضربه نابهنگام این ویروس در جای جای اقتصاد کسب وکارها رخ می نمایاند.

هنوز پیکر نحیف کسب وکارهای مردم از شرایط بی ثباتی تورم در محیط مالی سال 1397 التیام نیافته است و انتظار می رفت در سال 98 با حکمرانی خوبِ مالیِ سیاستمدارانِ دولت این درماندگی مالی را کمی بهبود دهند که با همه این مسائل در یازده ماه گذشته، ناقوس مشکل جدید دیگری به صدا درآمد و صاحبان کسب وکار خود را آمادهٔ نبردی جدید در ماه پایانی سال 98 و سال جدید می نمایند.

در این دید رس، از دولت تدبیر و امید انتظار می رود راه جدی و فوری برای کلیه کسب وکارها با یاری مجلس بخش خصوصی فارغ از فوت وقت و به عنوان تصمیمی مؤثر و ارزشمند اتخاذ نماید.

آنچه در این ماه پایانی و ماه های آینده تا عادی شدن این امواج پرتلاطم کرونایی که بر اقتصاد صنایع و اصناف سایه انداخته است با تصمیمات به موقع نهاد دولت عادی می گردد شرایط مالیات های عملکرد سال 98 خواهد بود.

در همین حال، حق بیمه کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی و مسائل ناشی از کمبود نقدینگی شرکت ها و اصناف که سونامی چک های برگشتی را در پی خواهد داشت.

در سال های گذشته سازمان امور مالیاتی کشور همه اهتمام خود را بکار گرفت که تحول و نوگرایی بنیادی را در سیستم مالیاتی کشور اجرایی کند. اعتمادسازی موجود میان سازمان امور مالیاتی و مؤدیان حاصل کوشش مدیران و کارکنان این سازمان و اعتماد مؤدیان به نهاد دولت بوده است.

بنابراین در یک تصمیم انقلابی تنفس مالیاتی شرکت ها و اصناف در تصمیم گیری های دولت و مجلس قرار گیرد. همان گونه که شبانه بر قیمت بنزین بدون اطلاع به ملت انجام شد در یک تصمیم شبانه به صنایع و اصناف عیدی خاطره انگیزی داده گردد.

از سوی دیگر، تنفس سه ماهه پرداخت حق بیمه کارفرمایان به تأمین اجتماعی و پرداخت وام از صندوق توسعه ملی با تأیید و فرمان رهبر معظم با کمترین بهره و با بازپرداخت یک ساله و با نظارت مجلس و مجلس بخش خصوصی از انتظاراتی است که می تواند این بحران مالی را کنترل کند و ضمن آنکه اعتماد عمومی جامعه پررنگ تر گردد.

یک بار دیگر، با آفتاب حکمرانی خوب سرمایه های اجتماعی را برای ایران حفظ کنیم.

سرمایه اجتماعی بالا نشان دهنده همبستگی بیشتر در عبور از بحران هاست.

و سخن پایانی، در انتخابات دو اسفند سرمایه اجتماعی کشور نشان داد که عنصر اعتماد در روابط عمودی (رابطه مردم- دولت) در شرایط بینابین واقع شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 460

به "دولت، با کسب وکارهای خرد و کلان هم نَفَس گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت، با کسب وکارهای خرد و کلان هم نَفَس گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید