خرید خانه خیالی تر شد

به گزارش مجله میهن 128، هرچند از سال گذشته خانه خریدن آرزو شده بود، اما سال جاری مردم آن قدر گرانی های پی در پی در کالا های مختلف را تجربه کردند که دیگر قدرت خریدشان اجازه نمی دهد فکر خانه دار شدن حتی به مخیله شان خطور کند.

خرید خانه خیالی تر شد

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، هنوز ماه اول پاییز تمام نشده، بازار مسکن برای متقاضیان خرید خانه داغ شده است. البته این داغی این بار نه به صورت مستقیم برای بازار مسکن بلکه بازار اوراق تسهیلات مسکن که در بورس با نام تسه شناخته می گردد، اتفاق افتاده و با گران شدن این اوراق، خانه دار شدن به آرزویی عظیم تر از قبل تبدیل شده است. هرچند از سال گذشته خانه خریدن آرزو شده بود، اما سال جاری مردم آن قدر گرانی های پی در پی در کالا های مختلف را تجربه کردند که دیگر قدرت خریدشان اجازه نمی دهد فکر خانه دار شدن حتی به مخیله شان خطور کند. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران به بیش از 24 میلیون تومان رسیده است. براین اساس قیمت یک واحد مسکونی 50 متری در تهران چیزی حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهدبود، این در حالی است که میزان تسهیلات مسکن در بهترین حالت 25 درصد قیمت خانه را تشکیل می دهد. با این حال به دلیل تورم زیادی که در جامعه وجود دارد، افراد متقاضی خرید مسکن تمایل چندانی برای استفاده از تسهیلات مسکن پس اندازی ندارند و ترجیح می دهند با پرداخت مبالغی برای خرید اوراق تسه اقدام نمایند. موضوعی که باعث شده این بخش همیشه سهم مهمی در خرید مسکن از سوی متقاضیان خرید خانه داشته باشد. این استقبال موجب شده تقاضا در این بخش فرایندی افزایشی داشته و به تبع آن، قیمت این اوراق نیز همیشه صعودی باشد.

قیمت اوراق مسکن در حالی افزایش یافته که با آغاز فصل سرما به طور معمول معاملات بخش مسکن کاهش می یابد. پاییز و زمستان کمترین معاملات در بخش مسکن اتفاق می افتد و با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا دوباره بازار مسکن هم داغ می گردد، اما افزایش قیمت مسکن و تورم زیادی که در این بخش وجود دارد باعث شده تا تقاضا برای خرید مسکن در همه ماه های سال وجود داشته باشد.

اوراق تسهیلات مسکن در ابتدای هفته جاری تا نزدیک 100 هزار تومان افزایش یافت. این درحالی بود که یک نماد با نرخ 147 هزار تومان نمایش داده شد. اوراق تسهیلات مسکن موسوم به تسه، 24 نماد دارد. به بیان بهتر هر اوراقی که برای تسهیلات مسکن توسط متقاضیان خریداری می گردد 24 ماه مهلت استفاده دارد و هر چه به ماه های پایانی برسد به دلیل کوتاه بودن مهلت استفاده، قیمت پایین تری دارد. نمادی که در ابتدای هفته با نرخ حدود 150 هزار تومان نمایش داده شد مربوط به نماد مهر 99 بود که دو سال دیگر اعتبار دارد، اما افرادی که قصد خرید خانه به وسیله استفاده از اوراق تسهیلات مسکن را دارند، ترجیح می دهند از اوراق ارزان تر بهره ببرند و پول کمتری برای این بخش بپردازند.

در آنالیز قیمت های معاملاتی در ابتدای هفته، میانگین قیمت تعداد زیادی از نماد های معاملاتی تسه (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک عامل بخش مسکن) در بازه 91 تا 95هزارتومان قرار داشت، اما در یکی از نماد های معاملاتی تملی (اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک ملی) قیمت هر برگه تا 99هزار تومان هم رسید؛ این در حالی بود که تا پیش از افزایش قیمت برگه های تسهیلات مسکن در خرداد ماه سال جاری، هر برگه تملی از اردیبهشت سال جاری به قبل، حداکثر تا 20هزار تومان خرید و فروش می شد. تقریبا میانگین قیمت همه اوراقی که در ابتدای هفته در زیرمجموعه نماد های تسه (22نماد) به فروش رسید، به جز 3 نماد که در دامنه 88 تا 89هزار تومان بود، در بازه بالای 90هزار تومان خرید و فروش شد. فروش 98برگه از نماد تملی 704 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر 97 بانک ملی) به قیمت 147هزار و 947تومان است که این رقم تا به امروز سابقه نداشته است. به نظر می رسد نبود محدودیت فروش اوراق تملی از زمان خرید که برخلاف تسه، دارنده اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن نمی تواند تا چهار ماه از زمان خرید، آن را به فروش برساند، سبب دامن زدن سفته بازان به اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی باشد.

طبق آنالیز های جام جم بعضی شرکت ها و افراد سودجو در بعضی ماه های سال اوراق تسهیلات مسکن را به طور عمده خریداری می نمایند و با افزایش نرخ آن ها را به صورت قطره چکانی راهی بازار می نمایند. از آنجایی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به وسیله عرضه و تقاضا به دست می آید قیمت مشخصی ندارد و صادر نمایندگان این اوراق نمی توانند نقشی در کاهش قیمت ایفا نمایند.

هر 500 هزار تومان یک برگه روال استفاده از تسهیلات مسکن این طور است که افراد باید به ازای هر 500 هزار تومان تسهیلات یک برگه اوراق خریداری نمایند. به بیان بهتر برای استفاده از یک وام 100 میلیون تومانی باید 200 برگه 500 تومانی خریداری گردد که با محاسبه نرخ های اخیر حداقل 20 میلیون تومان باید پرداخت گردد.

استفاده از اوراق تسهیلات مسکن؛ خوب یا بد؟

در خصوص استفاده از اوراق تسهیلات مسکن دو نظریه وجود دارد. بعضی کارشناسان معتقدند استفاده از اوراق تسهیلات مسکن متقاضیان را شفاف می نماید و منابع برای خرید مسکن استفاده می گردد و به اصطلاح از راستا اصلی منحرف نمی گردد. در همین حال بعضی کارشناسان بیان می نمایند قبلا استفاده از تسهیلات مسکن به وسیله اوراق هزینه زیادی برای خریدار نداشت، اما اکنون یک هزینه زیاد را برای متقاضی تحمیل می نماید. همچنین بعضی صاحب نظران در حوزه مسکن معتقدند اوراق تسهیلات مسکن نباید نرخ نوسانی داشته باشد؛ اما این برگه در فرابورس کشف قیمت می گردد و با افزایش تقاضا قیمت آن نیز بالا می رود و با کاهش تقاضا قیمت فرایند نزولی را طی می نماید.

اعمال محدودیت ها چه شد؟

تابستان سال جاری بود که امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس از اعمال محدودیت های جدید برای کلیه اوراق تسهیلات مسکن خبر داده بود، اما اکنون در پاییز هستیم و هنوز مصوبه ای در این زمینه از سوی سازمان های ذی ربط تصویب نشده است.

اخیرا خبری از احتمال افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن منتشر شده بود و به نظر می رسد این اظهارنظر باعث شده بعضی سفته بازان به این بازار ورود نمایند. سرمایه گذاری سفته بازان در بازار اوراق تسهیلات مسکن، سبب وارد آمدن فشار به خریداران واقعی این اوراق شده که قصد دارند با خرید این برگه ها از تسهیلات خرید مسکن بهره مند شوند.

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 871

به "خرید خانه خیالی تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید خانه خیالی تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید