خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی برای آنالیز ریزش یک اثر تاریخی وارد البرز شد

به گزارش مجله میهن 128، کرج - خبرنگاران- دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی روز یکشنبه برای آنالیز علت ریزش سقف پل تاریخی خاتون کرج و بازدید از چند اثر تاریخی دیگر وارد استان البرز شد.

خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی برای آنالیز ریزش یک اثر تاریخی وارد البرز شد

بخشی از سقف پل تاریخی خاتون مربوط به دوره سلجوقی و صفوی عصر آدینه 15 آذرماه ریزش شد.

فریدون محمدی ساعتی پس از این حادثه به خبرنگار خبرنگاران گفت: طبق آنالیز های اولیه این حادثه ناشی از فعل و انفعالات جوی و بارش های اخیر بوده است که به طورحتم برای آنالیز تخصصی حادثه یک کار کارگروه متشکل از کارشناسان خبره حوزه بازسازی آثار تشکیل و پس از انجام کارهای فنی، علت اصلی ریزش این پل اطلاع رسانی خواهد شد.

وی بیان داشت: این پل تاریخی متعلق به دوره صفوی بوده که با توجه به کاوش های باستانی شناسی، زیربنا و پی آن به دوران سلجوقی برمی گردد که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

محمدی گفت : طی سال دهه 80 سه فاز بازسازیی و در اوایل دهه 90 نیز یک فاز بازسازیی روی این پل تاریخی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت: با توجه به اینکه پل ها حالت طاقی شکل دارند و رفت و آمد بر روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.

وی ادامه داد: هر چند در سال های اخیر عملیات بازسازی روی این پل صورت گرفته اما به طور کلی پل های تاریخی کشور از جمله پل خاتون کرج طی 400 سال گذشته براثر وقوع زلزله ها و سیلاب ها استحکام آنها کم شده است.

این مسوول بیان داشت: پل تاریخی خاتون کرج در دهه های 40 و 50 شمسی محل تردد خودرو ها بوده که این امر نیز در کاهش استحکام این اثر تاریخی بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز اضافه نمود: خوشبختانه ریزش در وسط سقف پل خاتون اتفاق افتاده و طاق های کناری آن استحکام لازم را دارد.

وی یادآور شد که درسال های گذشته می بایست مرکز سقف پل خاتون با مصالح سبک بازسازی می شد تا دچار ریزش نگردد.

وی ادامه داد: عملیات های عمرانی طی سال های 95 و 96 در کنار پل خاتون صورت گرفته که در ریزش سقف این پل تاریخی بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز تاکید نمود که هر چند پل تاریخی کرج دچار آسیب شده اما بازسازی فوری آن در دست اقدام قرار می گیرد.

وی بیان داشت : قبل از بازسازی این پل، آسیب شناسی لازم انجام می گردد ضمن آنکه شورای فنی در استان البرز برای آنالیز طرح بازسازی تشکیل و تصمیماتی اتخاد خواهد شد.

پل های تاریخی خاتون ، برغان و بانو صحرا از عمده ترین پل های تاریخی استان البرز هستند.

پل تاریخی خاتون به طول 61 متر و عرض هفت در ورودی شرقی شهر کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.

قرار است در سفر وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به البرز علاوه بر آنالیز علل تخریب بخشی از سقف پل تاریخی خاتون ، دستورات لازم برای تامین اعتبار و بازسازی این اثر ارزشمند تاریخی که به عنوان یکی از نمادهای کلانشهر کرج و استان البرز شناخته شده است، صادر گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 975

به "خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی برای آنالیز ریزش یک اثر تاریخی وارد البرز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر میراث فرهنگی برای آنالیز ریزش یک اثر تاریخی وارد البرز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید