خبرنگاران لاوروف با همتای سوری درباره حل بحران سوریه گفت و گو کرد

به گزارش مجله میهن 128، مسکو - خبرنگاران - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی تلفنی با فیصل مقداد همتای سوری خود، با تاکید بر همکاری مسکو با تهران و آنکارا درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه مصاحبه کرد.

خبرنگاران لاوروف با همتای سوری درباره حل بحران سوریه گفت و گو کرد

به گزارش خبرنگاران، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: لاوروف و مقداد درباره اوضاع سوریه و پیرامون آن با موضوع کمک به پیشبرد فرایند حل و فصل سیاسی مسائل این کشور از طریق گفت و گوهای ملی بدون مداخله خارجی مذاکره کردند.

در این مکالمه تلفنی برخی مسائل مربوط به مقدمات ششمین نشست کمیسیون تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو بررسی شد.

طرف روسی بر ضرورت اقدامات هماهنگ و ثمربخش برای توافق در خصوص اصلاحات قانون اساسی تاکید کرد.

لاوروف همچنین بر پایبندی روسیه به همکاری با ایران و ترکیه در چارچوب مذاکرات در فرمت آستانه برای دستیابی به اهداف مشخص شده در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل ازجمله تامین حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال کشور سوریه تاکید کرد.

وزیران خارجه روسیه و سوریه بر تداوم مبارزه قاطعانه با گروه های تروریستی و همچنین مقابله با تلاش طرف های خارجی برای تشویق گرایشات جدایی طلبانه در سوریه تاکید کردند.

لاوروف وزیر خارجه سوریه را از نتایج سفر اخیر خود به امارات، عربستان سعودی و قطر آگاه کرد و به عزم بیشتر کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اشاره کرد.

دو طرف همچنین در خصوص مسائل مربوط به همکاریهای روسیه و سوریه گفت و گو کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز روز سه شنبه گفت: کرملین بشار اسد را رهبر قانونی سوریه می داند و تلاش می کند تا بحران این کشور را از راستا سیاسی حل نماید.

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: ما متقاعد شده ایم که بشار اسد رئیس جمهورری قانونی دولت سوریه است، ما در تلاش هستیم تا انگیزه ای برای کار در قانون اساسی و به طور کلی برای پیشبرد حل و فصل سوریه در راستا سیاسی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه روسیه، بشار اسد را رئیس جمهور مشروع سوریه می داند، شرح داد: کار برای ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه به سختی در حال انجام است اما گزینه جایگزینی نیست.

وی با بیان اینکه کرملین از فرایند رویکرد تقابل گرانه رهبران غرب در قبال روسیه متاسف است، گفت: روسیه دشمن کسی نبوده و نیست و از جانب روسیه خطری کسی را تهدید نمی کند.

پسکوف گفت: روسیه و ترکیه اختلاف نظرهایی در خصوص سوریه دارند اما تعاملات در این زمینه ادامه دارد؛ شرایط همچنان سخت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1145

به "خبرنگاران لاوروف با همتای سوری درباره حل بحران سوریه گفت و گو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف با همتای سوری درباره حل بحران سوریه گفت و گو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید