خانه فرهنگ و مفاخر یزد، ساختمان ندارد

به گزارش مجله میهن 128، یزد مدیر خانه فرهنگ و مفاخر استان یزد، نداشتن محل ثابتی برای فعالیت های این خانه را مهمترین مشکل فعلی این فضای فرهنگی بیان می نماید.

خانه فرهنگ و مفاخر یزد، ساختمان ندارد

سید حسین سید علیزاده ضمن گلایه از ثابت نبودن و موقتی بودن فضای فعالیت خانه فرهنگ و مفاخر استان یزد، اظهار می نماید: در حال حاضر خانه نواب به عنوان فضای فعالیت هنرمندان تنها برای مدت پنج ماه در اختیار خانه فرهنگ و مفاخر قرار داده شده و در حالی مدت کوتاهی تا سرانجام این قرارداد باقی مانده که به زمان اثربخشی و بازدهی فعالیت های اجرا شده تاکنون بسیار نزدیک شده است.

وی به وعده مسئولان برای اختصاص محل دیگری به خانه فرهنگ و مفاخر استان اشاره و ابراز امیدواری می نماید که محل جدید با بازه زمانی بیشتری در اختیار خانه فرهنگ و مفاخر استان قرار گیرد تا شاهد ارائه خدمات بهتری به هنرمندان به ویژه جوانان فعال استان در این بخش باشیم.

این مسئول از سنگ اندازی هایی که در رابطه با دریافت مجوزهای این موسسه فرهنگی و هنری وجود دارد نیز گلایه می نماید و می گوید: با وجود این که در آستانه ثبت موسسه فرهنگی و هنری خانه مفاخر استان هستیم، اما مسائل اداری و ساختارهای سیستمی و همچنین محدودیت های قوانین اداری داخل استانی، مسئله ای است که فرایند فعالیت های فرهنگی و هنری خانه مفاخر را سخت و زمان بر می نماید.

با وجود حمایت و همراهی دستگاه هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری، بعضاً برخورد سلیقه ای بعضی از مسئولان نیز به مسائل خانه مفاخر افزوده است.

متاسفانه اکثر جوانان یزدی دچار اعتماد به نفس بیش از حد یا کمبود اعتماد به نفس کافی هستند لذا در جریان سازی ها که به کار گروهی وابسته است، دچار مشکل می شویم.

سیدعلیزاده ضعف جوانان یزدی در انجام فعالیت های گروهی را مشکل دیگر پیش روی خانه مفاخر استان تذکر و خاطرنشان می نماید: متاسفانه اکثر جوانان یزدی دچار اعتماد به نفس بیش از حد یا کمبود اعتماد به نفس کافی هستند لذا در جریان سازی ها که به کار گروهی وابسته است، دچار مشکل می شویم.

این مدیر جوان با اشاره به کارآفرینی، رونق، توسعه، آموزش و عرضه به عنوان پایه های اصلی فعالیت خانه مفاخر استان، اظهار می نماید: عمده ترین فعالیت های خانه مفاخر به جوانان تحصیل نموده یا دارای مهارتی که دارای مسائلی مانند ناتوانی اقتصادی و نداشتن فضای عرضه برای تولیدات و آثارشان هستند، اختصاص یافته است.

گروه هایی که به فعالیت در عرصه هنر و فرهنگ علاقه دارند اما فضایی برای فعالیت هایشان ندارند با حضور در این خانه در فعالیت های گروهی، سمن ها و اقدامات خیریه ای مشارکت خواهند کرد.

وی از جذب بیش از 60 جوان تحصیل نموده به حوزه های مختلف خانه مفاخر خبر می دهد و می گوید: اکثر جوانان در این محل به طور رایگان در کارگاه های مختلف شرکت می نمایند و علاوه بر آموزش، می توانند آثار خود را در این فضا ارائه و عرضه نمایند و در نهایت نیز برای حضور در بازار کار آماده شوند.

سیدعلیزاده در ادامه برگزاری گالری، نمایشگاه، نگارخانه، کارگاه های کوچک گروهی، کلاس های تئوری و نشست های عمومی و گروهی را از مهمترین ظرفیت های این خانه فرهنگی ذکر می نماید.

وی از صنایع دستی نیز به عنوان یکی از دیگر محورهای فعالیت این خانه یاد می نماید و می گوید: خانه مفاخر علاوه بر روینمودهای فرهنگی، هنری و اجتماعی، با ورود به حوزه صنایع دستی، به جذب هنرمندان این بخش پرداخته و تاکنون هنرمندانی از رشته های مس، اسید کاری، کار چوب، کار با سنگ، سفال، گلیم و حتی صنایع دستی فرش به این مجموعه پیوسته اند.

وی دعوت از هنرمندان و مفاخر استان برای برگزاری کارگاه ها و جلسات مختلف را یکی از دیگر برنامه های این خانه بر می شمارد و تصریح می نماید: به زودی در این مکان، میزبان 15 خوشنویس شاخص از شهرهای مختلف کشور برای برگزاری نشست ها و کارگاه های خوشنویسی، تذهیب و رنگ کاغذ با مواد طبیعی خواهیم بود.

این مسئول از جوانان فعال و غیرفعال دارای مهارت خاص دعوت به همکاری میکند و میگوید: هنرمندان می توانند برای ارائه آثار خود با تایید گروه کارشناسی و ارزیابی، به طور رایگان از خدمات و فضای خانه مفاخر استان بهره مند شوند.

حضور جوانان در فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری، توسعه اشتغال زایی با تکیه بر مهارت افزایی و ارتقای دانش کاربردی و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه جوانان را به دنبال خواهد داشت.

سیدعلیزاده با اشاره به فعالیت های آموزشی اساتید و پیشکسوتان دارای مهارت، تجربه و علم در این مکان، اظهار می نماید: حضور جوانان در فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری، توسعه اشتغال زایی با تکیه بر مهارت افزایی و ارتقای دانش کاربردی و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه جوانان را به دنبال خواهد داشت.

وی بر ضرورت حمایت مسئولان استان از خانه فرهنگ و مفاخر یزد تاکید و خاطرنشان می نماید: کمبود فضای عرضه آثار هنری و فرهنگی و اجتماعی به شدت در میان جوانان یزدی احساس می گردد به طوری که در این استان فضاهایی همچون نگارخانه ها، فضاهای فرهنگی مانند فرهنگ سراها و فضاهای اجتماعی، اندک هستند و حمایت مسئولان از این بخش می تواند به توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری استان منجر شد.

مدیر خانه فرهنگ و مفاخر استان در سرانجام نیز از برگزاری بیش از 30 کارگاه فرهنگی و هنری در خانه کنونی مفاخر یزد خبر می دهد و می گوید: این دوره ها و کارگاه های رایگان آموزشی که در حال حاضر با موضوع های ادبیات انگلیسی، آشنایی با مبانی موسیقی سنتی و کارگاه های متفاوت دیگر برگزار می گردد برای علاقمندان به طور مستمر و متنوع دایر است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 218

به "خانه فرهنگ و مفاخر یزد، ساختمان ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه فرهنگ و مفاخر یزد، ساختمان ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید