ابرسازه محبوب تهرانی ها کجاست؟ ، لذت خوردن غذا در یکی از بزرگ ترین رستوران های گردون جهان در ارتفاع 276 متری!

به گزارش مجله میهن 128، برج میلاد، بلندترین نماد شهر تهران، بنایی سربرافرشته بر آسمان، جذابیتی که از همه کوچه ها و خیابان های شهر نمایان است؛ حتی از پنجره خانه ها. این برج 435 متری و محبوب، یکی از مهم ترین قطب های گردشگری تهران به شمار می رود که روی تپه ای در منطقه کوی نصر تهران ساخته شده و در غرب مرکز قرار گرفته است.

ابرسازه محبوب تهرانی ها کجاست؟ ، لذت خوردن غذا در یکی از بزرگ ترین رستوران های گردون جهان در ارتفاع 276 متری!

خبرنگاران - رضا نیکنام : برج میلاد تهران تنها یک سازه نیست، چون روزانه پذیرای تعداد زیادی توریست است. پس طبیعی است که به جز تاسیسات مخابراتی دارای مراکز تجاری، انواع رستوران ها، موزه ها و اماکن تفریخی و توریستی هم باشد. سازه جذابی که درمناسبت ها با فناوری لیزر و شیوه های نورپردازی، رنگارنگ می گردد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

21 نقطه را برای ساخت برج در نظر گرفته بودند

ماجرای ساخت این برج هم از این قرار است که ابتدا بیست ویک نقطه در سطح شهر تهران برای ساخت برج میلاد در نظر گرفته می گردد. در نهایت چهار نقطه انتخاب شده و به مکان فعلی برج می رسند. برجی که همه محاسبات لازم برای امنیت و ایمنی آن در نظر گرفته شده است. شدت جریان باد که گاهی ممکن است به 140 کیلومتر برساعت درپای برج و حتی تند بادهایی با سرعت 220 کیلومتر در ساعت مقاومت کند و البته در مقابل زمین لرزه های شدید هم مقاوم باشد.

برجی با 435 متر ارتفاع و 1693 پله

اما برج میلاد از منظر آمار و ارقام هم جالب است. این برج 435 متر ارتفاع دارد و 1693 پله. 120 متر ارتفاع کل آنتن آن است و 360 هزار قطعه فولاد و پیچ و مهره به وزن 350 تن در آن به کار رفته است. مجموعه برج میلاد درمساحتی حدود 75 هکتار ساخته شده است. وزن تقریبی سازه 150 هزار تن و حجم شیشه های مصرفی آن 17 هزارمترمربع است. 63 هزار تن بتن ریزی درکل برج اجرا شده است. بیشترین قطر سازه راس 60 متر در تراز 280 متری است.

مقاوم در برابر تندباد با سرعت 220 کیلومتر برساعت

درباره طراحی سازه بر اساس محاسبات و نتایج تونل باد، ساختمان برای جریان های هوا با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت در پای برج و تندبادهای لحظه ای با سرعت 220 کیلومتر برساعت طراحی شده است، البته از آنجا که آثار نیروی باد کمتر از 40 درصد اثر نیروی زلزله است، طراحی براساس خطر زمین لرزه نیز اجرا شده است. اما کلنگ ساخت این برج زمستان سال 1376 به زمین خورد. ساخت این برج 11 سال به طول انجامید. اما در 8 سال نخست تنها حدود 40 درصد از برج ساخته شده بود. انتها مهر سال 1387 آماده بهره برداری شد. برج میلاد شامل پنج بخش پی، ساختمان پای برج (لابی)، شفت، راس و دکل مخابراتی و تلویزیونی است. شفت برج با ارتفاع 315 متر، یک سازه بتنی است که در 3 ضلع این شفت 6 دستگاه آسانسور با سرعت 7 متر بر ثانیه بازدیدنمایندگان را در کمتر از 50 ثانیه به راس برج منتقل می نمایند، در ضلع چهارم نیز پله های فرار نصب شده است.

موزه هدایا و دست نوشته های شهرداری تهران

وارد برج میلاد که می شوید به لابی می رسید. یک طبقه بالاتر نمایشگاه و فروشگاه سوغات و صنایع دستی است. سپس گالری هنری و نمایشگاه فرش و بالاتر فودکورت مجموعه قرار گرفته است. به وسیله آسانسورهای پرسرعت می توانید به بالاترین طبقات برسید. نخستین جایی که با آسانسورهای برج به آن می رسید سکوی دید بسته (موزه شهرداری) است. موزه هدایا و دست نوشته های شهرداری تهران است که در ارتفاع 261 متری قرار گرفته است. در این موزه دست نوشته های قدیمی ایران و هدیه های شهرداری شهرهای مختلف به شهرداری تهران در دوره های تاریخی متفاوت در معرض دید عموم قرارگرفته اند. از دیگر آثار به نمایش در آمده در موزه دست نوشته ها، می توان کره های جغرافیایی قدیمی را نام برد که متعلق به قرن 17 تا 20 میلادی هستند و از موزه اختصاصی ژرژ پمپیدو خریداری شده اند. در این کره های جغرافیایی قدیمی نام خلیج فارس به چشم می خورد.

چشم اندازی زیبا از منظره ها مختلف شهر

یک طبقه بالاتر کافه تریا قرار گرفته است و بالاتر از آن هم موزه مشاهیر را می توانید مشاهده کنید. بالای این طبقه رستوران گردان برج واقع شده است. یک طبقه بالاتر هم سکوی دید بازدیدنمایندگان ساخته شده است و چشم اندازی زیبا از منظره ها مختلف شهر را در معرض دید بازدیدنمایندگان قرار می دهد. این قسمت توریستان بسیاری را به این مجموعه می کشاند. این بخش از برج میلاد در ارتفاع 280 متری در فضایی به وسعت 3000 مترمربع گرداگرد طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است. در این قسمت دوربین هایی را برای تماشای نقاط مختلف شهر قرار داده اند که بازدیدنمایندگان می توانند با استفاده از آنها نقاط مختلف شهر را رصد نمایند. برای امنیت بیشتر مراجعه نمایندگان، دورتادور سکوی دید باز را با فنس های سراسری پوشانده اند.

گنبد آسمان، عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش

درنهایت بالاتر از سکو، رستوران vip قرار گرفته است و انتها به گنبد آسمان می رسیم. گنبد آسمان برج میلاد در آخرین طبقه ساختمان راس برج میلاد، یعنی طبقه دوازدهم و در ارتفاع 302 متری قرارگرفته است. این گنبد 13 متر ارتفاع دارد و معماری خاص و زیبای آن با نمای بیرونی تمام شیشه، جلب توجه می نماید. امکان بازدید از این قسمت از برج میلاد برای عموم علاقه مندان وجود دارد. در ستون وسط گنبد آسمان، نقاشی هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی به چشم می خورند. در طراحی درون گنبد آسمان، عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش به چشم می خورند. بعلاوه در طراحی نقش های گنبد آسمان از مفاهیم اخلاقی باارزشی همانند صلح، عدالت، عشق و مبارزه، الهام گرفته شده است. آخرین قسمت و بالاترین نقطه برج هم آنتن و دکل مخابراتی و تلویزیونی قرار گرفته است. این دکل 120 متر ارتفاع دارد و از جنس فولاد است و 12 هزارمترمربع مساحت دارد. این دکل از آخرین طبقه برج میلاد آغاز می گردد و یک آسانسور دو نفره برای تردد تکنیسین ها در آن تعبیه شده است.

موزه های سکه و مشاهیر ایران در ارتفاع 271 متری

موزه سکه برج میلاد یکی از جاذبه های این مجموعه است. سکه های به نمایش در آمده در این موزه 160 سکه مختلف از دورهای تاریخی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان هستند که به وسیله کلکسیونر شخصی جمع آوری و به موزه اهدا شده اند. بعلاوه موزه مشاهیر که درارتفاع 271 متری ساخته شده است و مجموعه ای از مجسمه های مشاهیر ایرانی را با سایز واقعی آنها در بر می گیرد. در میان مجسمه های موزه مشاهیر تندیس شخصیت های برجسته تاریخی، فرهنگی، ادبی، هنری و همین طور دانشمندان بزرگ ایرانی دیده می شوند که از بین آنها می توان به تندیس های مجید سمیعی، پروفسور حسابی، سیمین دانشور، جلال آل احمد، جهان پهلوان تختی، استاد شهریار و نقاش نامی ایران استاد کمال الملک، اشاره نمود. بازدید از این قسمت برج میلاد برای توریستان جذابیت زیادی دارد.

شهر مشاغل بچه ها اینجاست

شهر مشاغل بچه ها، کاربازیا در طبقه منفی یک برج میلاد تهران فعال است. این مجموعه با الگوگیری از تجربیات پیروز جهانی و البته منطبق با فضای فرهنگی کشور طراحی شده است. این محیط برای بچه ها 2 تا 13 سال برنامه های متنوعی تدارک دیده است. فعالیت هایی چون صنایع دستی، خانه آشپزی، آزمایشگاه، اداره پست، بیمارستان، هواپیما، آموزشگاه موسیقی، فروشگاه، آتش نشانی، استودیوخبر، پلیس، مکانیکی، شهرک آزمایش (رانندگی)، تماشاخانه، شن بازی و روباتیک از آن جمله است. رصد هوش چندگانه کودک و ارائه خدمات مشاوره ای به صورت تلفیقی با بازی و تفریح در این مجموعه صورت می پذیرد.

لذت خوردن غذا با چرخش 360 درجه

مجموعه برج میلاد دارای رستوران هایی متفاوتی چون رستوران ایوان، رستوران گردان، کافه تریا ویونا، رستوران گردان و فودکورت است. یکی ازبزرگ ترین رستوران های گردان جهان در ارتفاع 276 متری در برج میلاد قرار گرفته است. درمدت صرف غذا، رستوران به تدریج نمایی 360 درجه ازتهران را مقابل دیدگان بازدیدنمایندگان قرار می دهد. درعین حال اثری هنری از شاهنامه فردوسی به زیبایی این رستوران افزوده است. رستوران ایوان هم درضلع غربی برج روی تپه های نصر قرار گرفته است. رستوران های زنجیره ای فِرش وی هم در ضلع غربی گذرگاه ورودی برج میلاد قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1851

به "ابرسازه محبوب تهرانی ها کجاست؟ ، لذت خوردن غذا در یکی از بزرگ ترین رستوران های گردون جهان در ارتفاع 276 متری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرسازه محبوب تهرانی ها کجاست؟ ، لذت خوردن غذا در یکی از بزرگ ترین رستوران های گردون جهان در ارتفاع 276 متری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید