تحرک و نشاط در قرنطینه

به گزارش مجله میهن 128، سید وحید امیری چهره ناشناخته ای در دنیای ورزش نیست و آبی پوش ها ارادت زیادی به او دارند، چون سال ها به عنوان بازیکن تیم استقلال در زمین بازی خوش درخشیده و در کارنامه ورزشی اش موفقیت های زیادی را ثبت نموده است.

تحرک و نشاط در قرنطینه

مجله میهن 128- مژگان مهرابی: سید وحید امیری چهره ناشناخته ای در دنیای ورزش نیست. آبی پوش ها ارادت زیادی به او دارند. سال ها به عنوان بازیکن تیم استقلال در زمین بازی خوش درخشیده و در کارنامه ورزشی اش موفقیت های زیادی را ثبت نموده است. او جوانی اش را با تجربه بازی در تیم های وحدت، استقلال و پاس تهران، پشت سر گذاشته و حالا با پا گذاشتن در دوره میانسالی به عنوان مربی کنفدراسیون فوتبال آسیا و سرمربی تیم ملی نونهالان فعالیت می نماید. امیری همچون دیگر شهروندان منطقه 14 در روزهای کرونایی وقت خود را در خانه سپری می نماید. با او درباره چگونگی گذران ایام کرونایی با وجود مسئولیت های ورزشی اش گفت وگو کردیم.

از قدیمی های محله عارف است. چند سالی می گردد که ساکن محله های شمالی تهران شده اما به قول خودش وقتی احساس دلتنگی می نماید یا می خواهد حال و هوایی عوض کند سر از محله قدیمی درآورده و ساعت ها کوچه پسکوچه های محله عارف را پیاده گز می نماید. امیری می گوید: در این روزها که ناگزیر در قرنطینه خانگی به سر می بریم و من نمی توانم به محله قدیمی بروم با عکس های قدیمی خودم را سرگرم می کنم. امیری برای اهالی محله اش افتخار به شمار می آید. کسی که در زمین خاکی های همین محله فوتبال را یاد گرفت. او تعریف می نماید: عشق به فوتبال در خونم بود. البته برادرم هم فوتبالیست ماهری بود و شاید وجود او این انگیزه را در من به وجود آورد. نخستین بازی رسمی ام را در 14 سالگی انجام دادم. سال 51 عضو تیم ابومسلم شدم و بعد از آن به عنوان بازیکن تیم ملی جوانان انتخاب شدم. فوتبال در خانواده امیری ارثی است و هم اکنون پسرانش بازیکن تیم های فوتبال سایپا و پیکان هستند.

  • خلاقیت مان را به کار بیندازیم

امیری معتقد است، انسان خودش را باید با هر شرایطی سازگار کند. او می گوید: با شیوع کرونا و اجرای قرنطینه خانگی برخی ها کلافه شده و خستگی خود را با غر زدن و کم حوصلگی نشان می دهند. اما می توان در همین زمان هم از وقت خود استفاده بهینه کرد. با مطالعه و رسیدگی به کارهای عقب افتاده دیگر زمان کند نمی گذرد. با وجود فضای مجازی می توان از اقوام و دوستان خبر گرفت. چه خوب که توانمندی ها و خلاقیت مان را به کار بیندازیم. او حتی در این روزها از ورزش هم دست نکشیده است و سعی می نماید خودش را سرحال و بشاش نگه دارد. ورزشکار خوشنام محله عارف تأکید می نماید: آنچه باید مورد توجه باشد، سلامت ذهن ماست. مراقب باشیم در دوران قرنطینه خانگی، کسل نشویم و افکار منفی به سراغمان نیاید. چراکه در این صورت روز به روز بذر ناامیدی و رخوت در وجودمان بیشتر رشد نموده و به فردی افسرده تبدیل می شویم. به باور او ورزش و تحرک می تواند ذهن و جسم را از تنش های فکری نجات دهد.

  • ورزشگاهی به وسعت 2 متر

امیری در این روزهای کرونایی هم هر روز یک ساعت ورزش می نماید آن هم در فضای دومتری که در گوشه اتاقش تعبیه نموده است. می گوید: برای ورزش کردن احتیاجی به مکان عظیم نداریم. برخی ها بهانه می آورند که آپارتمان نشین هستند و حرکات جهشی همسایه ها را ناراحت می نماید. خوب من هم در آپارتمان زندگی می کنم. زیراندازی پهن نموده و روی آن حرکات کششی و نرمش انجام می دهم. دمبل می زنم. احتیاجی نیست برای حرکات مقاومتی وسیله ای تهیه گردد. کافیست بطری نوشابه را با تیله یا شن پر کنید و به جای دمبل از آن بهره ببرید. خود من با یاری ورزش توانستم بر بیماری آمبولی ریه ام غلبه کنم. او معتقد است شهروندان اگر در قرنطینه خانگی کم تحرک باشند بعد از انتها این دوره به بیماری هایی چون افزایش فشار و چربی خون، دیابت و قلب و عروق مبتلا می شوند. امیری تأکید می نماید، نرمش کردن خود سوخت وساز بدن را بالا می برد. می گوید: ورزش خانگی می تواند تأثیر زیادی در افزایش عملکرد بدن داشته باشد. حرکات کششی و سبک کشش های پیلاتس، شنا و دراز و نشست می تواند یاری کند. در این میان هستند کسانی که ورزش جزو برنامه زندگی شان است که می توانند به صورت حرکت های مقاوتی در خانه انجام دهند اما اگر فرد کم تحرک است بهتر است با نرمش آغاز کند.

  • یاری به تقویت سیستم ایمنی

امیری می گوید اطلاعات زیادی درباره بیماری کرونا دارد و معتقد است، ویروس کووید ـ 19 باعث عفونت تنفسی می گردد و افرادی که نقص در سیستم ایمنی شان دارند را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد. او می گوید: ورزش ایمنی بدن نسبت به بیماری کرونا بالا می برد و سیستم ایمنی را تقویت می نماید چون تمرین های هوازی منظم سطح آنتی بادی های محافظتی را افزایش داده و می توان گفت سیستم ایمنی را قوی تر می نماید. امیری نظریه دیگری هم درباره بچه ها دارد. این ورزشکار ادامه می دهد: بچه ها احتیاج به تحرک و جهش دارند و انرژی شان باید صرف گردد. بهتر است از بازی های سنتی استفاده کرد. قایم باشک و یا بازی های فکری با ایجاد انگیزه می تواند به آنها یاری کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 600

به "تحرک و نشاط در قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرک و نشاط در قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید