برترین رژیم گیاهخواری برای تقویت سیستم ایمنی

به گزارش مجله میهن 128، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گیاهخواری و محدودیت انرژی در تقویت سیستم ایمنی موثر است، گفت: البته نباید فراموش کرد که کم خوری و کم وزنی زیاد هم می تواند ایمنی بدن را تضعیف کند.

برترین رژیم گیاهخواری برای تقویت سیستم ایمنی

به گزارش خبرنگاران، دکتر سوده رازقی با اشاره به اینکه به منظور پیشگیری از کرونا ، مقداری محدودیت انرژی به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید، گفت: اما در صورتیکه فرد گیاهخوار به کرونا مبتلا گردد، محدوده دریافت انرژی اش باید رعایت گردد زیرا در غیر اینصورت اگر انرژی دریافتی خود را به زیر 1200 کالری برساند بدنش دچار ضعف خواهد شد.

برترین رژیم گیاهخواری برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

وی اضافه نمود: عموما افرادی که گیاهخواری می نمایند، انرژی دریافتیشان کنترل می گردد و تا حدی کم خوری را انجام می دهند و وزن آن ها مدیریت می گردد بنابراین اگر افراد گیاهخوار خیلی کم وزن نشده باشند و دریافت کالری مورد احتیاج بدنشان را کم نکرده باشند، گیاهخواری می تواند روی سیستم ایمنی بدن آن ها اثر مثبت داشته باشد.

برترین رژیم گیاهخواری برای داشتن سیستم ایمنی قوی، کافی بودن رژیم غذایی افراد گیاهخوار است و اینکه هیچ ماده مغذی ای در رژیم آن ها نباید کم باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: برترین رژیم گیاهخواری برای داشتن سیستم ایمنی قوی، کافی بودن رژیم غذایی افراد گیاهخوار است و اینکه هیچ ماده مغذی ای در رژیم آن ها نباید کم باشد؛ یعنی استاندارد دریافت پروتئین، که 8/. گرم به اضافه هر کیلو وزن بدن بزرگسال است، در این افراد باید رعایت گردد اما از منابع گیاهی متنوع مانند حبوبات، سویا، آجیل.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تقریبا هر 3 لیوان لوبیا یا عدس پخته ، 7 گرم پروتئین دارد، پس اگر یک فرد گیاهخوار در کل روز فقط نصف لیوان لوبیا خورده باشد، طبیعتا احتیاجش مرتفع نشده است.

افراد گیاهخوار حتما آزمایش خون بدهند

رازقی ادامه داد: افراد گیاهخوار برای داشتن سطح ایمنی بالای بدن، علاوه بر پروتئین های گیاهی، باید ریز مغذی ها را به مقدار کافی دریافت نمایند. بعلاوه تنوع در غذاهای گیاهی حفظ گردد و از سبزیجات و میوه ها با رنگ های مختلف استفاده نمایند که همه ریز مغذی های بدنشان تأمین گردد.

وی تأکید کرد: افراد گیاهخوار باید آزمایش خون بدهند و اگر کمبود ویتامین B12 ، آهن، روی، سلنیم و ویتامین دی که روی ایمنی بدن موثرند، در بدنشان وجود دارد، حتما مکمل های لازم را دریافت نمایند.

افراد بهبود یافته از کرونا می توانند رژیم گیاهخواری را انتخاب نمایند؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: در کل بچه ها، زنان شیرده، زنان باردار و سالمندان احتمال اینکه با رژیم گیاهخواری بدنشان دچار کمبود گردد بیشتر است زیرا این افراد احتیاجشان بیشتر است بنابراین بهتر است این گروه ها حداقل در انتخاب رژیم گیاهخواری دقت نمایند و حتما زیر نظر پزشک رژیم گیاهخواری را انجام دهند.

افراد بهبود یافته از کرونا می توانند رژیم گیاهخواری را انتخاب یا ادامه دهند اما در کنار گیاهخواری، باید لبنیات و تخم مرغ هم مصرف نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهداشت نیوز گفت: افرادی هم که به کرونا مبتلا شده اند و به تازگی بهبود یافته اند، می توانند رژیم گیاهخواری را انتخاب نمایند یا ادامه دهند اما در انتخاب انواع رژیم گیاهخواری باید دقت نمایند و در صورت امکان در کنار رژیم گیاهخواری، لبنیات و تخم مرغ هم مصرف نمایند و اصل کفایت غذایی را هم همیشه مد نظر داشته باشند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1364

به "برترین رژیم گیاهخواری برای تقویت سیستم ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین رژیم گیاهخواری برای تقویت سیستم ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید