اعلام آغاز پروژه حفاظت و بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه

به گزارش مجله میهن 128، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، آغاز پروژه حفاظت و بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه صورت گرفت.

اعلام آغاز پروژه حفاظت و بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید پیرامون شروع پروژه حفاظت و بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه گفت: آثار فرهنگی مربوط به ادوار مختلف تاریخی مملو از ظرفیت های فرهنگی و هنری هستند که امروزه با مطالعه بیشتر می توانند بازگوکننده نکات بیشماری از شرایط حیات زمان خود باشند و البته با معرفی بهتر نقشی سازنده در هویت بخشی به جامعه و انسان امروزی ایفا کنند.

حمید فدایی اضافه کرد: بدلیل وجود چنین ظرفیت هویت بخش در میراث فرهنگی است که این آثار موضوع پژوهش های مختلف در علومی نظیر باستان شناسی، تاریخ، مردم شناسی، هنر و معماری، تاریخ هنرشناسی، مهندسی واقع شده اند و از آنجا که این میراث تجسم عینی تاریخ و فرهنگ هر کشور محسوب می گردند، لذا عموم جهانیان از طریق واکاوی و شناخت این آثار، بر تاریخ و فرهنگ خود صحه گذاشته و ضمن معرفی بهتر آنرا ارج می نهند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به ضرورت حفاظت از این آثار گفت: به همین دلیل حفاظت از میراث فرهنگی در مقابل آسیب ها و تخریب ناشی از عوامل طبیعی و انسانی، بخشی از مسئولیت اجتماعی و وظیفه مشترک همگان محسوب می گردد.

فدایی اضافه کرد: بنابراین ملتی که میراث دار چنین آثار ارزشمندی در قلمرو سرزمین خود است، شایسته است که به وظیفه خود در قبال نگهداری و صیانت از آن به نحو مطلوب عمل نماید که از جمله این آثار، ایوان قدمگاه واقع در منتهی الیه کوه مهر یا رحمت و با عظمتی هم پایه با آرامگاه های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم می باشد.

بخشدار مرکزی ارسنجان نیز با تاکید بر اهمیت حفاظت از آثار فرهنگی گفت: میراث فرهنگی ما همانطور که از نام با مسمایش معین است چونان گنجینه ای است که ماهیت و هویت فرهنگی و تمدن جامعه بشری را مسجل نموده و نمایش می دهد.

یاسر زارع گفت: بنابراین بر همه ما واجب است که از این ماهیت و اهلیت جهانی و تاریخی خود حفاظت نموده و از آن به عنوان ارزشمندترین گنج آشکار که هم اصالت ما را نمایان می کند و هم میتوان با مدیریت صحیح محلی و به واسطه جذب جهانگرد و راهنمایی آنها به اماکن جهانگردی نظیر بومگردی ها به توسعه پایدار منطقه یاری نمود و ضمن اشتغالزایی به استقلال مالی رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه، فرهنگ سازی در راستای حفاظت و مدیریت و معرفی بومی و محلی از میراث فرهنگی مجموعه ایوان قدمگاه، بهترین راه حل جهت رونق و توسعه پایدار این میراث گرانقدر است، گفت: در این مجموعه تاریخی با یاری دریافت از ظرفیت دهیاران توانمند و همیاران گرانقدر میراث فرهنگی و همراهی متخصصین بزرگوار این امر، ایوان قدمگاه چاشتخوار را به نحو مطلوب مدیریت نموده و به عنوان یک میراث جهانی برجسته معرفی خواهیم نمود.

مصطفی رخشنده خو، سرپرست کارگاه حفاظت اضطراری و ساماندهی ایوان قدمگاه گفت: این اثر در فاصله 50 کیلومتری شرق تخت جمشید و نقش رستم و در منتهی الیه کوه رحمت یا مهر واقع شده است.

وی در رابطه با کاربری این مجموعه تاریخی گفت: در رابطه با کاربری ایوان قدمگاه، نظرات متفاوتی همچون آرامگاه، آتشکده، محل قرارگیری اجساد مردگان در تاقچه ها، مناسک آیینی و موارد مختلف دیگر نام برده اند.

رخشنده خو با ابراز گلایه مندی نسبت به حفاظت نشدن از این آثار باستانی بیان داشت: بجز ثبت این مجموعه در فهرست آثار ملی به شماره 1219 در سال 1354 هیچگونه اقدام حفاظتی بر روی این اثر بی نظیر صورت نگرفته و در دهه های اخیر علاوه بر عبور جاده روستایی از مقابل اثر و برداشت سنگ از جنب اثر از طریق مواد انفجاری، همچنین در سال های اخیر شاهد حفر چاه های عمیق و برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی باشیم که خود به خشک شدن چشمه آب واقع در مجاورت این اثر که در طول تمام سده های گذشته جوشان بود، منجر شده است.

سرپرست کارگاه حفاظت اضطراری ایوان قدمگاه اضافه کرد: همچنین متاسفانه بی اعتنایی به مسئولیت همگانی در حفاظت و نگهداری از این محوطه باعث شده با یادگارنویسی های متعدد و تابلو نویسی تبلیغاتی با رنگ های صنعتی بر روی بدنه های اثر، چهره بسیار زننده ای ایجاد گردد و از سویی فرسایش طبیعی، ایجاد شکستگی، جداشدگی قطعات از بستر صخره، رویش درختچه ها و گیاهان فصلی، این اثر ارزشمند را با مخاطرات فراوانی روبرو نموده است.

او در رابطه با اجرای پروژه بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه تشریح کرد: مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری کارگروه دفتر فنی مجموعه نقش رستم، اقدامات حفاظت اضطراری بر روی این اثر ارزشمند را در برنامه کار قرار داده و با توجه به تعدد آسیب ها، در مرحله نخست از اقدامات خود، پاکسازی یادگار نویسی و تابلو نویسی، زدودن درختچه ها و گیاهان، استحکام بخشی قطعات در حال سقوط، انتقال بلوکه وزین فراز آرامگاه به محل اصلی خود و تثبیت آن را شروع و در دست اقدام دارد.

وی اظهار داشت: شایان ذکر است در اطراف اثر، معدن سنگ هخامنشی، قبرستان متعلق به اوایل اسلام تا عصر قاجار و عصر حاضر و همچنین در مقابل اثر و در فاصله 200 متری، آثاری از تل تاریخی به نام تل گچی دیده می گردد که مطالعه آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و هر یک برگی از تاریخ و رویدادهای محوطه ایوان قدمگاه را روشن خواهند نمود.

این کارشناس بازسازی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ضروری است که هر یک به سهم خویش گوشه ای از این پهنه شریف را بشناسیم و بشناسانیم، غبار تنهایی و کهولت را از وجودش بزداییم و با زنده ساختنش، هویت، اصالت و شناسنامه خویش را زنده سازیم.

منبع: همگردی
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1069

به "اعلام آغاز پروژه حفاظت و بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آغاز پروژه حفاظت و بازسازی اضطراری ایوان قدمگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید