اعتراضات گسترده دانشجویان علوم پزشکی سمنان به شیوه پرشی امتحانات

به گزارش مجله میهن 128، بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت برای برگزاری امتحانات دی ماه، مدت زمان پاسخگویی به هر سوال در امتحان محدود و به اصطلاح پرشی شده؛ این اتفاق موجی از اعتراضات دانشجویی را در دانشگاه علوم پزشکی سمنان ایجاد نموده است.

اعتراضات گسترده دانشجویان علوم پزشکی سمنان به شیوه پرشی امتحانات

گروه دانشگاه خبرنگاران؛ دغدغه دانشجویان علوم پزشکی از فراز و نشیب آموزش مجازی هنوز تمام نشده بود که انتشار خبر ابلاغیه جدید وزارت بهداشت برای مشخص مدت محدود در آزمون آنلاین، موج جدیدب از اعتراضات صنفی را در این دانشگاه راه انداخت.

بر اساس این ابلاغیه که به منظور برگزاری بهتر و سالم تر امتحانات مجازی صادر شده، مدت پاسخگویی دانشجویان به هر سوال در آزمون آنلاین محدود است و به محض اینکه این زمان به سرانجام می رسد، دسترسی دانشجو ها به سوال محدود و دیگر نمی توانند به آن سوال دسترسی داشته باشند. این اتفاق و تصمیم موج نارضایتی را در بین دانشجویان به راه انداخت؛ چون در زمان محدود هر سوال، احتمال اینکه دانشجو بتواند به خوبی از پس امتحانش بربیاید، کم بود.

در نهایت، وزارت بهداشت نحوه مدیریت شیوه امتحانات را به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار کرد. دانشگاه علوم پزشکی سمنان، امتحانات مجازی خرداد ماه امسال خود را به گونه ای برگزار کرد که به طور مثال برای هر 20 سوال حدود 15 دقیقه زمان در نظر گرفت.

در واقع، دانشجویان می توانستند زمان خود را مدیریت نموده و به برخی سوالات مقدار زمان بیشتری را اختصاص بدهند؛ اما امکان بازگشت به سوال قبل را نداشتند؛ این در حالی است که بسیاری از دانشگاه های کشور امکان بازگشت به سوالات قبل را برای دانشجویان خود فراهم نموده بودند. با این حال امتحانات برگزار گردید و اعتراض به خصوصی از سوی دانشجویان صورت نگرفت.

با این وجود، گفته ها و اعتراضاتی از طرف دانشجویان علوم پزشکی سمنان شنیده می گردد که بر اساس آن، دانشگاه امتحانات سرانجام ترم دی ماه را به شکل سوالات پرشی برگزار می نماید. در این شیوه دانشجو، 45 ثانیه برای پاسخگویی به هر سوال فرصت دارد و اگر در این مدت پاسخ خود را ندهد، دیگر امکان بازگشت به سوال قبل و پاسخ را نخواهد داشت. به گفته یکی از دانشجویان، آن ها روز 9 دی ماه و فقط 4 روز قبل از آغاز رسمی امتحانات سرانجام ترم، از شیوه پرشی امتحان باخبر می شوند و دانشگاه به هر دلیلی از گفتن این ماجرا خودداری نموده است.

با این حال، بعد از فاش شدن شیوه جدید امتحانات سرانجام ترم، دانشجویان روز چهار شنبه 10 دی ماه، برای بیان اعتراض خود در دانشگاه علوم پزشکی سمنان حاضر می شوند. در این گردهمایی، مسئولین دانشگاه، قول بازگردانی 10 درصد از سوالات امتحانی را به دانشجویان دادند که این باعث شکل گیری موج دیگیری از اعتراضات شد و در 13 دی که اولین روز امتحانات بود، بخش زیادی از دانشجویان شرکت نکردند. البته عده ای هم به دلیل بستر نامناسب فراهم شده از سمت دانشگاه، امکان حضور در امتحان را نداشتند.

به این منظور، شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در اطلاعیه ای که روز 13 دی ماه منتشر کرد، نوشت: در پی عدم شرکت دوره های 47 و 48 در ازمون امروزشان به نشانه اعتراض نسبت به قوانین امتحانی اقایان صادقی و غلام زاده با مدیریت محترم آموزشی دانشگاه صحبت کردند و این موضوع را به سمع ایشان رساندند. همچنین قوانین جدید امتحانی که در دانشگاه های مازندران، ارومیه، مشهد، لرستان، ایران، شهرکرد، تبریز، اردبیل و ... تصویب شد نیز به ایشان اعلام شد.

با توجه به موارد فوق الذکر اینجانبان خواهان افزایش حداکثر زمان توقف بر روی سوال و مشابه سازی شرایط آزمون در دانشگاه ما با سایر دانشگاه ها شدند و دکتر ثامنی قول مساعدت و پیگیری هر چه سریع تر موضوع در شورای آموزشی را داده اند. شورای صنفی و انجمن اسلامی دانشگاه با حمایت از حقوق دانشجویان امیدوار است پیگیری های ما و مدیریت محترم آموزشی دانشگاه مثمر ثمر واقع گردد. امیدواریم با احقاق موضوعات خواسته شده جو به وجود امده آرام گردد و دانشجویان متعاقب توجه مسئولین به نظراتشان؛ نسبت به تصمیمشان در شرکت نکردن در ازمون ها تجدید نظر نمایند.

شایان ذکر است که دانشجویان خواهان بازگشت امتحانات به شکل معمول و حذف شیوه پرشی سوالات هستند. طبیعتا تمرکز و حفظ آرامش دانشجویان از تمامی معیارات در برگزاری امتحانات، مهم تر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1031

به "اعتراضات گسترده دانشجویان علوم پزشکی سمنان به شیوه پرشی امتحانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات گسترده دانشجویان علوم پزشکی سمنان به شیوه پرشی امتحانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید