آیا منطقی است که با تلسکوپ رادیویی FAST چین یا SETI پیغام هایی برای هوشمندان فرازمینی بفرستیم؟ پیغام باید چه فرمت و ماهیتی داشته باشد؟

به گزارش مجله میهن 128، رصدخانه آرسیبو در سال 2020 از هم پاشید و باعث تاسف جامعه علمی شد. این تلسکوپ شاخص در یک فروچاله طبیعی ساخته شده بود که سطحی انحنادار ایجاد می کرد و برای بیش از 50 سال بزرگترین تلسکوپ رادیویی در دنیا بود.

آیا منطقی است که با تلسکوپ رادیویی FAST چین یا SETI پیغام هایی برای هوشمندان فرازمینی بفرستیم؟ پیغام باید چه فرمت و ماهیتی داشته باشد؟

با از رده خارج شدن آرسیبو در سال 2020 ، تلسکوپ رادیویی (FAST) در چین که آن هم در یک مکان زمین شناسی طبیعی در استان گوئیژو در جنوب چین ساخته شده، بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی دنیا محسوب می گردد.

تلسکوپ FAST حدود 500 متر عرض دارد و عملکرد و حساسیت کلی آن چندین برابر بیشتر از تلسکوپ های رادیویی آرسیبو است.

در حال حاضر، FAST یک تلسکوپ رادیویی که فقط دریافت نماینده سیگنال است. اما محققان ابراز امیدواری می نمایند که FAST و بعلاوه آرایه تلسکوپ SETI در شمال کالیفرنیا می توانند برای پخش یک پیغام هم استفاده گردد. محققان گفته اند: هردو را می توان در آینده با پیشرفت های آینده که انتقال پیغام ها را نیز امکان پذیر می سازد، ارتقا داد.

اما پیغامی که می خواهیم برای موجودات هوشمند در اعماق کیهان بفرستیم، بایستی چه فرمتی داشته باشد؟

دانشمندان قبل از ممکن کردن فناورانه ارسال خود پیغام، در حال اندیشه در خصوص محتوای پیغام ارسالی هستند. یکی از انتقاداتی که آن ها در خصوص پیغام های رادیویی ارسالی قبلی مثلا در سال 1974 و صفحه طلایی نصب شده روی وویجر داشتند این بود که پیغام ها تا حد زیادی فرمت تصویری داشتند.

تصاویر حتی فقط 128 در 128 پیکسل برای انتقال به بیش از 16000 بیت جداگانه احتیاج دارند، و اگر خود ما پیغامی تصویری از بیگانگان دریافت می کردیم، معلوم نبود که ما منظور آن ها را می فهمیدیم.

در مقابل، دانشمندان بر این باورند که پیغام دودویی به احتمال زیاد به وسیله همه هوشمندها درک می گردد و آن را راهی عالی برای برقراری ارتباط با ماهیت ریاضی می نماید. پس حتی اگر شاخص های فرهنگی در بین مخاطبان فرازمینی بسیار متفاوت باشند، به احتمال زیاد باز هم پیغام قابل درک خواهد بود.

حتی می گردد در خود پیغام شرح مبنای دو دویی را گنجاند. مثلا با یک امضای الکتروشیمیایی در خصوص عنصر هیدروژن، که فراوان ترین عنصر در دنیا است.

پیغامی که این دانشمندان در نظر دارند ارسال نمایند، شامل یک بخش آغازین سریع در خصوص ماهیت زندگی انسان است. می توان با اشاره به چهار ماده شیمیایی پایه DNA - آدنوزین، سیتیدین، گوانوزین و تیمیدین - گرفته تا اسید های آمینه ضروری و گلوکز آغاز کرد.

پیغام باید حاوی یک نوع مهر زمانی هم باشد که نشان دهد چه زمانی از زمین ارسال شده و هنگام دریافت درک گردد که چه فاصله ای را پیموده و چقدر در راه بوده. اینگونه هوشمندان جایگاه زمین در میان کهکشان راه شیری را هم می توانن درک نمایند.

دانشمندان به برترین تاریخ و زمان ارسال چنین پیغامی هم فکر نموده اند، زاویه خورشید بایستی مزاحمتی برای پخش را ایجاد نکند و اوضاع جوی هم باید مناسب باشد. تاریخ هایی که زاویه هدف زمین-خورشید-ETI به موقعیت نسبی 90 درجه می رسد، حدود 30 مارس و 4 اکتبر هر سال محاسبه شده، و صعود سمت راست هدف رصدی باید به -80.5 درجه برسد،

اصلا فرستادن پیغام منطقی است؟

شفافیت بیش از حد با همسایگان کهکشانی ما یک جنبه منفی بالقوه هم دارد. بعضی از کارشناسان برای چندین دهه نظریه پردازی نموده اند که ممکن است اصلاً بهتر است توجه آنها را جلب نکنیم. که به گفته آن ها اینکه ما هرگز پیغامی از موجودات هوشمند دریافت ننموده ایم شاید به خاطر این باشد که این هوشمندان استدلال نموده اند که بهتر است پیغامی نفرستند. یعنی از عمد ساکت بوده اند.

کاری که ما این همه برای انجامش داریم اندیشه می کنیم، ممکن است شبیه شبیه به افشای مکان دقیق برای بیگانگان مهاجم باشد.

اصلا شاید بهتر باشد یک نسخه از پیغام فرضی را آماده کرد و بعد اجازه داد جامعه علمی در خصوص ارسال یا عدم ارسال آن تصمیم بگیرد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1654

به "آیا منطقی است که با تلسکوپ رادیویی FAST چین یا SETI پیغام هایی برای هوشمندان فرازمینی بفرستیم؟ پیغام باید چه فرمت و ماهیتی داشته باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا منطقی است که با تلسکوپ رادیویی FAST چین یا SETI پیغام هایی برای هوشمندان فرازمینی بفرستیم؟ پیغام باید چه فرمت و ماهیتی داشته باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید