کشف آثاری از مصرف شیر در 7400 سال قبل

به گزارش مجله میهن 128، باستان شناسان رگه هایی از چربی های لبنیاتی را روی دیواره های ظروف سفالی متعلق به سکونتگاه های فرهنگ لینربندکرامیک در اروپای مرکزی شناسایی نموده اند.

کشف آثاری از مصرف شیر در 7400 سال قبل

خبرنگاران | پیدایش کشاورزیِ همراه با دامداری از سوی کشاورزان نوسنگی، میان سنگی به نوسنگی در اروپا داشت و به کلی فرهنگ اروپاییِ ماقبل تاریخ، بیولوژی و اقتصاد را تغییر داد طوری که زندگی مدرن نیز هنوز متاثر از آن است.

به گزارش خبرنگاران ، دکتر اِمانوئل کازانُوا محقق موزه ملی تاریخ طبیعی در پاریس می گوید: جالب است که بتوانیم تاریخ دقیق آغاز استفاده از شیر به وسیله انسان های ماقبل تاریخ را مشخص کنیم. پیشرفت کشاورزیِ همراه با دامداری رژیم غذایی انسانِ ماقبل تاریخ را با معرفی کالا های غذایی نو از قبیل شیر و فرآورده های آن که تا به امروز ادامه دارند، متحول کرد. این ساکنانِ جنوب شرق، شرق و غرب اروپا نخستین گروه های کشاورزی نوسنگی در اروپای مرکزی معروف به فرهنگ لینربندکرامی یا فرهنگ سفال کاری بودند. یافته های محققان نشان داد بعضی از نخستین ساکنان منطقه در مقیاس مناسب شیر مصرف می کردند.

نویسندگان در مطالعات شان که بخشی از پروژه اروپایی NeoMilk است بیش از 4300 ظرف سفالی از 70 سکونتگاه لینربندکرامیک را در پی به جامانده های مواد غذایی شان تحلیل کردند. نتایج حاکی از تغییرات قابل توجه در مصرف شیر در سراسر منطقه بود. تنها 65 درصد مکان ها حاوی شواهد چربی لبنیاتی در ظروف سفالی بود که نشان می داد کشاورزان اولیه از شیر با وجود رایج بودن آن استفاده گسترده ای نمی کردند.

(بخشی از یک ظرف سرامیکی تزئینی از فرهنگ لینربندکرامیک برای نگهداری مواد غذایی متعلق به سایت انسیهایم در آلزاس، فرانسه)

محققان با تمرکز روی مکان ها و سرامیک های حاوی بقایای لبنیات، برای ترسیم ظهور استفاده از لبنیات به وسیله کشاورزانِ لینربندکرامیک حدود 30 تاریخ گذاری رادیوکربن نو فراوری کردند. این تاریخ گذاری های نو با نخستین سکونت گاه های لینربندکرامیک در اواسط هزاره ششم قبل از میلاد مطابقت دارد.

پرفسور ریچارد اِوِرشِد محقق دانشکده شیمی دانشگاه بریستول می گوید: این تحقیق بسیار مهم است، چون اطلاعات نوی درباره زمان بندی تغییرات مهم در شیوه های تهیه غذای انسان در جریان تکامل در سراسر اروپا در اختیار ما قرار می دهد. در واقع شواهد روشنی ارائه می نماید که نشان می دهد غذا های لبنیاتی به رغم تغییرات در مقیاس فعالیت در عصر نوسنگیِ اولیه رواج گسترده داشتند.

منبع: sci.news

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 4 آبان 1401 بروزرسانی: 4 آبان 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1764

به "کشف آثاری از مصرف شیر در 7400 سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثاری از مصرف شیر در 7400 سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید