چرا قبوض برق نجومی شدند؟

به گزارش مجله میهن 128، مدتی است که بعضی از مشترکان با قبوض نجومی روبرو می شوند که شائبه افزایش تعرفه برق را به وجود آورده، اما آنطور که مسوولان اعلام می نمایند گرمای هوا و افزایش مصرف تنها علت این مساله است.

چرا قبوض برق نجومی شدند؟

به گزارش ایسنا، براساس آنچه که مسوولان برقی می گویند از میان همه مشترکان کشور، 14 درصد جزو پرمصرف هایی هستند که بالاتر از الگو برق مصرف می کنند، اما از این میان تنها دو درصد در گروهی قرار می گیرند که بیش از دو برابر الگو برق مصرف و قبض هایی با ارقام بالا را دریافت می کنند.

برای هر منطقه الگویی تعریف شده که بر این اساس پنج منطقه شامل یک منطقه عادی و چهار منطقه گرمسیر وجود دارد. بیش از 80 درصد منطقه ها کشور در گروه منطقه ها عادی قرار می گیرند و شهر هایی مانند تهران، تبریز، مشهد و ... در این گروه قرار دارند که الگوی مصرف برق در این منطقه ها 300 کیلووات ساعت است و کسانی که بیش از این اندازه برق مصرف کنند، در زمره مشترکان پرمصرف قرار می گیرند.

تعرفه برق مشترکانی با مصرف کمتر از 100 کیلووات ساعت رایگان محاسبه می گردد و در کشور هزینه برق مصرفی حدود 10 میلیون مشترک رایگان شده است، مشترکانی که زیر 300 کیلووات ساعت مصرف داشته باشند، در گروه خوش مصرف ها قرار می گیرند که حدود 86 درصد از مشترکان در این بخش قرار دارند و هزینه برق ماهانه آن ها حدود 15 هزار تومان است. تعرفه برق مشترکانی که تا سطح 300 کیلووات ساعت مصرف کنند، تنها 7 درصد در سال اضافه می گردد، اما کسانی که بیش از این اندازه مصرف داشته باشند، 16 درصد دیگر هم به تعرفه برق آن ها اضافه خواهد شد.

قبض پر مصرف ها چگونه محاسبه می گردد؟

طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق بر اساس قانون، هزینه برق مصرفی مشترکان تا دو برابر الگو با تعرفه عادی مذکور محاسبه شده، اما مازاد بر آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می گردد. به طور مثال اگر مشترکی 700 کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، تا سقف 600 کیلووات ساعت آن با تعرفه عادی محاسبه و 100 کیلووات ساعت آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی تجدیدپذیر محاسبه می گردد.

وی اظهار کرد: مشترکان پرمصرف می توانند برای تامین برق مورد احتیاج خود اقدام به احداث مولد های خورشیدی کوچک کنند یا آنکه هزینه برق مصرفی خود را بر اساس میانگین قیمت تمام شده انرژی های تجدیدپذیر بپردازند.

سالانه تنها 7 درصد به قیمت برق مصرفی همه مشترکان اضافه می گردد

عبدالامیر یاقوتی - مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در همین رابطه به ایسنا گفت: تغییر نرخ یا محاسبه قیمت برق تنها با تصویب مجس شورای اسلامی و هیات دولت صورت می گیرد که از سال 96 به بعد مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری در این خصوص را به هیات دولت واگذار کرد.

وی اظهار کرد: براساس مصوبه دولت، که از سال 96 به بعد اجرایی شده است، سالانه تنها 7 درصد به قیمت برق مصرفی همه مشترکان اضافه می گردد.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان اینکه براساس همین مصوبه، مشترکانی که مصرف برق آن ها تا دو برابر بیش از الگو های معین شده باشد، (که این الگو ها متناسب با ویژگی های جغرافیایی و دمایی هر منطقه معین شده است) 16 درصد نسبت بیش از سایر مشترکان مشمول افزایش قیمت برق می شوند، اضافه نمود:، اما در صورتی که این گروه از مشترکان هم مصرف برق خود را کاهش دهند، تنها مشمول پرداخت همان 7 درصد مندرج در بند 2 خواهند شد.

به گفته یاقوتی بعلاوه با تصمیم هیات دولت، مقرر شده است مشترکانی که بیش از دوبرابر الگوی معین شده برق مصرف کنند، اندازه برق مصرف شده مازاد بر دو برابر با میانگین نرخ فراوری برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می گردد.

وی ادامه داد: از این رو در طرح برق امید پیش بینی شد که این مشترکان به منظور تامین بخشی از برق مورد احتیاج خود اقدام به نصب مولد های خورشیدی کوچک در پشت بام های خود کنند که در این صورت شبکه برق به اسم پشتیبان، در زمان هایی که به برق بیشتری احتیاج داشته باشند، با تعرفه های معمول، به تامین برق آن ها هم اقدام خواهد نمود.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر اظهار کرد: در عین حال دولت به منظور تشویق هموطنان به کاهش مصرف برق، مقرر کرد هزینه برق مشترکانی که مصرف آن ها تا سقف 100 کیلووات ساعت در ماه باشد، رایگان محاسبه گردد.

یاقوتی با بیان اینکه مشترکان با رعایت نکات ساده، می توانند هزینه برق مصرفی خود را به اندازه بسیار زیادی کاهش دهند، گفت: استفاده از دور کند کولر های آبی (ویژه در ماه های گرم)، تنظیم دمای محیط روی 25 درجه (ویژه همه فصول، خاموش کردن لامپ های اضافی (در همه فصول، عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت های گرم روز و ساعات های اولیه شب (در همه فصول) و خارج کردن وسایل برقی از حالت آماده به کار (استندبای) و خاموش کردن کامل چندراهی های برقی (در همه فصول) می تواند در کاهش هزینه بسیار موثر باشد.

افزایش قیمت تا سقف الگوی مصرف

سالانه شامل 7 درصد افزایش قمیت برق

به طور مثال این الگو در شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و... در ماه های گرم 300 کیلووات ساعت و در ماه های غیرگرم 200 کیلووات ساعت است

افزایش قیمت تا سقف دوبرابر الگوی برق مصرفی

این گروه از مشترکان مشمول 16 درصد هزینه بیشتر می شوند

به طور مثال مشترکی که در تهران و در ماه های گرم که الگو 300 کیلووات ساعت است تا 600 کیلووات ساعت مصرف برق داشته باشد، مشمول 16 درصد هزینه بیشتر خواهد شد

نحوه محاسبه هزینه برق مشترکانی که بیش از دوبرابر مصرف داشته باشند

مازاد بر دوبرابر مصرف برق این گروه با نرخ میانگین فراوری برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می گردد

به طور مثال مشترکی که در تهران و در ماه های گرم 700 کیلووات ساعت مصرف نماید، تا 300 کیلووات آن مشول 7 درصد افزایش، تا 600 کیلووات ساعت آن مشمول 16 درصد هزینه دیگر و 100 کیلووات ساعت آن با نرخ میانگین فراوری برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می گردد

منبع: فرارو
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1392

به "چرا قبوض برق نجومی شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قبوض برق نجومی شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید