ورزش صبحگاهی چربی بیشتری می سوزانید

به گزارش مجله میهن 128، پژوهشی تازه نشان می دهد ورزش صبحگاهی نسبت به زمان های دیگر روز چربی بیشتری می سوزاند.

ورزش صبحگاهی چربی بیشتری می سوزانید

فرآیندهای بیولوژیک بسته به زمان روز رفتار متفاوتی دارند، که به علت ریتم شبانه روزی هر سلول - چرخه طبیعی تغییرات در بدن ما در هر دوره 24 ساعته است.

مطالعه نو پژوهشگران موسسه کارولینسکا سوئد و دانشگاه کپنهاگ نشان داده است که موش ها هنگام ورزش در مرحله فعال اولیه چرخه روزانه شان سوخت و ساز چربی بالاتری نسبت به مرحله استراحت اولیه دارند.

به گفته دانشمندان، این نشان می دهد که انسان نیز هنگام ورزش در اواخر صبح، نسبت به اواخر عصر چربی بیشتری از دست می دهد.

پروفسور جولین زیراث، از موسسه کارولینسکا، گفت: نتایج ما نشان می دهد که ورزش در ساعات آخر صبح به لحاظ افزایش سوخت و ساز و سوزاندن چربی موثرتر از ورزش اواخر عصر است، در این صورت این نتایج برای افرادی که اضافه وزن دارند، مفید است.

دانشمندان موش ها را در دو زمان روز به ورزش شدید واداشتند و تاثیر آن را روی بافت چربی (adipose tissue) که به آن چربی بدن نیز می گویند، آنالیز کردند.

آن ها آنالیز کردند که کدام ژن ها در بافت چربی فعال اند و دریافتند آن هایی که در افزایش سوخت و ساز نقش دارند - صرف نظر از مقدار غذایی که موش ها می خوردند، به هنگام صبح فراوان ترند.

پژوهشگران دریافتند فعالیت ورزشی در ساعات اولیه صبح بیان ژن های موثر در تجزیه چربی را با فراوری گرما و میتوکندری [باتری سلول] افزایش می دهد - که نشان دهنده مقدار سوخت و ساز بیشتر است.

زیراث گفت: اینطور به نظر می رسد که زمان مناسب، برای ایجاد تعادل انرژی بدن و بهبود تاثیرات مثبت ورزش روی سلامتی مهم است، اما برای نتیجه گیری مطمئن تر درمورد ارتباط یافته های ما با انسان باید مطالعه های بیشتری انجام گردد.

موش ها از دیرباز برای مطالعه فیزیولوژی و سوخت و ساز در انسان مورد مطالعه قرار گرفته اند.

با این حال، این پژوهشگران می گویند ویژگی شب بیداری موش ها، مقایسه آن ها را که در نشریه مقالات آموزشگاه ملی علوم ایالات متحده آمریکا (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده، محدود نموده است.

مطالعه های قبلی نشان داده اند که ورزش صبحگاهی با معده خالی کاهش وزن را سرعت می بخشد و به افزایش سطح انرژی یاری می نماید.

تصور می گردد ورزش در صبح زود که سطح انسولین بعد از غذا نخوردن در طول شب کاهش می یابد، بدن را وادار می نماید از ذخایر چربی اش برای سوخت و ساز استفاده کند نه اینکه صرفا کالری دریافتی نو را هدف قرار بدهد.

گزارش تکمیلی از اس دبلیوان اس.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1821

به "ورزش صبحگاهی چربی بیشتری می سوزانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش صبحگاهی چربی بیشتری می سوزانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید