وجود 100هزار بی سواد در قم

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران/قم معاون سوادآموزی استان قم گفت: طبق اعلام مرکز آمار، حدود 100هزار بی سواد درسطح استان وجود دارد که 33هزار نفر آن ها بین سنین 10 تا 49 سال هستند.

وجود 100هزار بی سواد در قم

محمدرضا قاسمی نیا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: نهضت سوادآموزی متولی آموزش و سوادآموزی افراد بالای 10سال بازمانده از تحصیل است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به نهضت سوادآموزی، از نعمت سواد بهره مند شوند.

وی در مورد آمار افراد بی سواد اظهار کرد: طبق اعلام مرکز آمار حدود 100هزار بی سواد درسطح استان وجود دارد که 33هزارنفر آن ها سنین بین 10 تا49 سال و حدود 14 هزار نفر نیز از اتباع خارجی هستند که در قم حضور دارند.

قاسمی نیا در ادامه اعلام کرد: باید آموزش افراد تا مقطع ابتدایی الزامی گردد تا مانع از ایجاد بی سوادی در کشور شویم، نهضت سوادآموزی به دلیل عدم اطلاع کافی از مشخصات فردی و کدپستی دقیق افراد بی سواد، نمی تواند پیگیری را به تنهایی بر عهده گیرد ولازم است تمام نهادهای مربوط و مسئول در این امر مشارکت داشته باشند.

وی اضافه نمود: یکی دیگر از دلایل عمده بی سوادی در سنین پایین، عدم اجرای مصوبات قانون حمایت خانواده است، والدینی که مانع از تحصیل فرزندان خود شوند و آن ها را درجهت بهبود اوضاع اقتصادی خانواده مجبور به کار می نمایند، باید محکوم شوند و جریمه هایی از جمله جریمه های نقدی برای خانواده ها درنظر گرفته گردد.

معاون سواد آموزی قم افزود: اگر حتی در استان یک کودک که در سن مدرسه است از تحصیل باز بماند برای استان آمار زیادی محسوب می گردد، جلوگیری از بی سوادی باید به طور کامل انجام گیرد، درحالیکه اکنون بدین شکل عمل نمی گردد.

قاسمی نیا اعلام کرد: یکی از الزامات قانونی دیگر که باید در جهت تشویق افراد برای سوادآموزی داشته باشیم، تصویب مقررات تشویقی و حمایتی از سوی دولت و مجلس است که معاونت سوادآموزی قم آمادگی خود را مبنی بر ارائه پیشنهادات تشویقی در مورد این مورد اعلام نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 220

به "وجود 100هزار بی سواد در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 100هزار بی سواد در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید