همه چیز درباره K125 و TF21؛ محصولات نو ایران خودرو
به گزارش مجله میهن 128، مدیران ایران خودرو خبر داده اند که دو محصول K125 و کراس لوک TF21 به زودی به سبد محصولات این شرکت اضافه می شوند. بر این اساس K125 یک کراس اوور در کلاس C خواهد بود و کراس لوک TF21 در کلاس سگمنت B توسعه می یابد.
به گزارش خبرنگاران، طبق گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو قرار است که نمونه اولیه K125 به صورت پروتوتایپ تا اواخر سال جاری آماده گردد. انبوه سازی و عرضه این محصول نیز احتمالا از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
عرضه کراس لوک TF21 نیز 18 ماه زمان احتیاج دارد و طبق گفته رضایی منش از اواخر سال 1402 این محصول نیز به بازار عرضه می گردد.
البته ایران خودرو برنامه دارد که با افزایش تیراژ کراس لوک TF21 در سال های آینده بعضی از محصولات 206 را از مدار خارج کند، چرا که توانایی پاس کردن بعضی استاندارد ها از جمله عابر پیاده را ندارند.
اما تنها نکته ای که ایران خودرو توضیحی در باره آن ها نداده، قیمت این دو محصول نو است. ولی به نظر می رسد که K125 قیمتی در محدوده پژو 2008 داشته باشد. بدین ترتیب باید انتظار قیمت یک میلیارد و 350 تا یک میلیارد و 400 میلیون را داشت. کراس لوک TF21 نیز احتمالا قیمتی بالاتر از سایپا اطلس و کوییک خواهد داشت.
مشخصات احتمالی K125 کراس اوور نو ایران خودرو
ایران خودرو به واسطه قراردادش با شرکت پژو - سیتروئن، امتیاز استفاده از پلتفرم PF1 را دارد. پلتفرمی که آبی پوشان جاده مخصوص ابتدا نام اش را به IKP1 تغییر دادند و از آن برای فراوری تارا استفاده کردند. حالا ایران خودرو گفته که K125 را هم روی همین پلتفرم توسعه می دهد؛ بنابراین انتظار داریم که K125 همان اصول پایه ای پژو 2008 را داشته باشد. اما از نظر طراحی رندر هایی وجود دارد که نشان می دهد بخش بزرگ ویژگی های ظاهری محصول نو شبیه به پژو 2008 است، ولی نسخه نهایی حتما تفاوت هایی با رندر های کنونی خواهد داشت.
در خصوص پیشرانه این کراس اوور هم مدیران ایران خودرو ماه های گذشته گفته بودند که K125 به موتور TC7 پلاس 1646 سی سی تجهیز مجهز خواهد بود. این پیشرانه قادر به فراوری قدرتی معادل 170 اسب بخار با گشتاور 250 نیوتن متر است.
جعبه دنده نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE است و قدرت را به چرخ های جلو K125 منتقل می نماید. مصرف سوخت این کراس اوور سایز کوچک نیز به شکل ترکیبی حدود 7 لیتر است.
از نظر امکانات نیز به نظر می رسد که K125 از آپشن هایی نظیر کروز کنترل، سنسور نور و باران، سنسو پارک عقب با دوربین، جایگاه برقی جلو، آینه تاشو برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، سیستم کنترل پایداری و... برخوردار باشد.
ویژگی های کراس لوک TF21 ایران خودرو
ایران خودرو برای توسعه کراس لوک TF21 از پلتفرم CMF-A کمپانی رنو استفاده نموده است و این خودرو را در کلاس ابعادی B می سازد؛ بنابراین باید منتظر محصولی کوچک تر از K125 باشیم. اگر می خواهید تصوری از مقدار این خودرو داشته باشید می توانید کراس لوک TF21 را بین رنو کوئید و پژو 2008 ببینید. به عبارت دیگر محصول نو آبی پوشان جاده مخصوص قدری از رنو کوئید بزرگ تر و قدری از پژو 2008 کوچک تر است.
اگر نگاهی به رندر های اولیه کراس لوک TF21 بیندازید، در نگاه اول متوجه خواهید شد که طراحان ایران خودرو برای محصول نو از هیوندای i10، میتسوبیشی میراژ، رنو کیجر و رنو کوئید الگو گرفته اند. مسئولان ایران خودرو اطمینان خاطر داده اند که طراحی محصول نو کلاس B تمام استاندارد های 85 گانه را پاس می نماید.
در خصوص پیشرانه این محصول نیز ایران خودرویی ها می گویند که یک پیشرانه از خانواده TU همچون موتور به کار گرفته شده در تارا روی کراس لوک TF21 نصب گردد، اما در مرحله بعد قرار است که این خودرو به یک موتور یک لیتری سه سیلندر با کد 3 F0N مجهز گردد. موتوری که 72 اسب بخار قدرت و با گشتاور 98 نیوتن متر فراوری می نماید. این پیشرانه باعث می گردد تا کراس لوک TF21 مصرف سوخت کمتری داشته باشد و در هر 100 کیلومتر حدود 5 لیتر بنزین بسوزاند.
امکانات این خودرو نیز احتمالا همچون تارا خواهد بود و در نتیجه TF21 نیز از سیستم کنترل پایداری، نشانگر زمان تعویض دنده یا GSI، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی و... بهره خواهد برد.
منبع: فرارو