نانوسیم ها جایگزین منشور در طیف سنج ها می شوند

به گزارش مجله میهن 128، یک گروه تحقیقات بین المللی نشان دادند که می توان نانوسیم را به جای منشور در طیف سنج ها استفاده کرد.

نانوسیم ها جایگزین منشور در طیف سنج ها می شوند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، دانشمندان ابزار بسیار کوچکی ساختند که می تواند به صورت مستقیم تصویری از سلول های منفرد ارائه دهد بدون اینکه نیاز به میکروسکوپ یا دیگر ادوات آنالیزی باشد.

این دستگاه از نانوسیم ساخته شده و می تواند برای تعیین کیفیت مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

در قرن هفدهم، نیوتن از منشور برای شکستن نور استفاده کرد که بعد ها از اساس این کار برای ساخت طیف سنج استفاده شد، امروزه طیف سنج های نوری کاربرد زیادی در صنعت دارند. اما طیف سنج ها دارای محدودیت بوده و نمی توان ابعاد آن ها را کوچک کرد. از این رو محققان دانشگاه کمبریج ایده ای ارائه کردند که می تواند برای حل این مشکل استفاده شود.

آن ها از نانوسیم استفاده کردند، نانوسیم هایی که ساختار شیمیایی مختلفی داشته و می توانند نسبت به رنگ های مختلف طیف نور مرئی پاسخ های متفاوتی دهند.

ژونگین یانگ از دانشگاه کمبریج می گوید: ما نانوسیمی مهندسی کردیم که می تواند ما را از منشور بی نیاز کند، این نانوسیم ساده تر و کوچک تر از قطعات طیف سنج های رایج است.

تام آلبرو از محققان دیگر این پروژه می گوید: زمانی که عکس گرفته می شود، اطلاعات در پیکسل ها ذخیره می شود بنابراین، اطلاعات در سه رنگ قرمز، سبز و آبی محدود است. با این دستگاه جدید می توان از تمام طیف نور مریی استفاده کرد. بنابراین، از این ابزار می توان برای درک بهتر فرآیند های شیمیایی استفاده نمود.

یکی از کاربرد های این فناوری در زیست شناسی است. از آنجایی که این دستگاه بسیار کوچک است می توان از آن برای تصویربرداری مستقیم از سلول ها استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی امیدوار است که بتواند از این فناوری برای ساخت نسل جدیدی از طیف سنج های بسیار متراکم و کوچک استفاده کند؛ طیف سنج هایی که از طول موج فرابنفش تا مادون قرمز کار می کنند.

پژوهشگران این پروژه در دانشگاه کمبریج در حال طی مراحل ثبت پتنت مربوط به این فناوری بوده و امیدوار هستند که طی 5 سال آینده این فناوری به کاربرد عملی برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 109

به "نانوسیم ها جایگزین منشور در طیف سنج ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوسیم ها جایگزین منشور در طیف سنج ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید