بازسازی بناهای خشتی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان

به گزارش مجله میهن 128، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان شمالی، علی مستوفیان روز شنبه 29 شهریورماه 99، اظهار کرد: بناهای خشتی به دست آمده از کاوش های محوطه تاریخی ریوی با هدف تبدیل به سایت موزه بازسازی و تثبیت می شوند.

بازسازی بناهای خشتی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او با بیان اینکه ایجاد اشتغال، جذب توریست و معرفی هویت تاریخی استان از جمله اهداف ما برای راه اندازی سایت موزه توریستی در محوطه ریوی است، توضیح داد: یک میلیارد و 150 میلیون ریال برای بازسازی بناهای خشتی این محوطه تاریخی در امسال اختصاص یافت.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته است. بر اساس پژوهش های باستان شناسی این محوطه، یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3500 سال قبل تا به امروز مورد توجه جوامع بشری بوده است.

این محوطه به مدت هفت سال است که هر سال توسط گروه مشترک ایرانی آلمانی، با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی، توریستی کشور، اداره کل استان و مؤسسه باستان شناسی آلمان مورد کاوش باستان شناسی قرار می گیرد و تا به امروز بقایای ساختمان های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و بازسازی شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 747

به "بازسازی بناهای خشتی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی بناهای خشتی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید