علائم بیماری ام اس چیست؟

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران - سلامت - علائم بیماری ام اس متغیر و غیرقابل پیش بینی هستند؛ بگونه ای که دو فرد مبتلا علائم مشابهی ندارند و علائم هر فرد می تواند در طول زمان تغییر کرده یا نوسان یابد. فرد مبتلا ممکن است تنها یک یا دو مورد از علائم احتمالی را تجربه کند، درحالی که دیگری ممکن است با علائم بیشتری روبرو شود.

علائم بیماری ام اس چیست؟

برای آشنایی با علائم بیماری ام اس، اطلاعات زیر را بخوانید. بسکمک از این علائم را می توان با دارو، توان بخشی و دیگر استراتژی های مدیریتی به طور مؤثر مدیریت کرد.

نشانه ها و علائم مهم بیماری ام اس

1. خستگی

خستگی یکی از شایع ترین علائم بیماری ام اس است و در 80% افراد رخ می دهد. خستگی می تواند به طور قابل توجهی مانع از انجام فعالیت های فرد در خانه و سر کار شود و یکی از دلایل اصلی خروج زود هنگام از کار باشد.

در حال حاضر دلیل خستگی MS ناشناخته است. برخی از افراد مبتلابه MS می گویند اعضای خانواده، دوستان، همکاران یا کارفرمایان گاهی اوقات خستگی آن ها را اشتباه تفسیر می کنند و فکر می کنند فرد افسرده شده یا سخت تلاش نمی کند.

2. مشکل در راه رفتن

مشکل در راه رفتن یکی از رایج ترین محدودیت های تحرک در MS است. مشکل در راه رفتن به چندین عامل بستگی دارد:

اسپاستیشیت: تنش عضلانی یا اسپاستیشیت می تواند مانع راه رفتن شود. تمرینات کششی و داروهای ضد اسپنام مانند باکلوفن یا تیزانیدین معمولاً در درمان این عارضه مؤثرند.

تعادل: مسائل تعادل به طورمعمول منجر به عدم تعادل در راه رفتن یا آتاکسی می شوند. افراد مبتلابه آتاکسی شدید معمولاً با استفاده از یک دستگاه کمک کننده راه می فرایند. اسپاستیشیت یا خستگی ممکن است به طور غیرمستقیم بر تعادل تأثیر داشته باشند.

بی حسی: برخی از افراد مبتلابه MS در پای خود بی حسی شدیدی دارند به طوری که نمی توانند کف پای خود را احساس کنند یا بدانند پای آن ها کجاست. این مورد به نام آتاکسی حسی شناخته می شود.

خستگی: وقتی خستگی افزایش می یابد بسکمک از مردم مسائل زیادی را در راه رفتن تجربه می کنند.

3. بی حسی یا مورمور شدن

بی حسی صورت، بدن یا اندام ها (دست ها و پاها) یکی از شایع ترین علائم بیماری ام اس بوده و اولین علامتی است که در افراد مبتلابه MS ظاهر می شود. بی حسی ممکن است خفیف یا شدید باشد. برای مثال، فردی که در پاهایش احساس بی حسی می کند ممکن است راه رفتن برایش سخت باشد. دست های بی حس ممکن است مانع نوشتن، لباس پوشیدن، یا نگه داشتن اشیاء در دست شود.

افراد مبتلابه MS که دچار بی حسی شدید صورت هستند باید هنگام خوردن یا جویدن بسیار مراقب باشند زیرا ممکن است ناخواسته دهان یا زبان خود را گاز بگیرند. افراد مبتلابه بی حسی سایر قسمت های بدن باید مراقب آتش، آب گرم یا سایر منابع گرمایشی باشند زیرا ممکن است بدون توجه به این موضوع دچار سوختگی شوند.

4. مسائل جنسی

یکی دیگر از علائم بیماری ام اس ، مسائل جنسی است. تحریک جنسی در سیستم عصبی مرکزی آغاز می شود، به طوری که مغز پیام هایی را به ارگان های جنسی قرار گرفته در امتداد اعصاب که از طناب نخاعی عبور می کنند می فرستد. اگر MS به این راستا عصبی آسیب برساند، پاسخ جنسی (ازجمله تحریک و اسپنام) می تواند به طور مستقیم تحت تأثیر قرار بگیرد.

در مطالعه اخیر، 63% از افراد مبتلابه MS، گزارش کردند که فعالیت جنسی آن ها از زمان تشخیص کاهش یافته است. نظرسنجی های دیگر از افراد مبتلابه MS نشان می دهد که 91 درصد مردان و 72 درصد زنان ممکن است تحت تأثیر مسائل جنسی قرار داشته باشند. نادیده گرفتن این مسائل می تواند به زیان های عمده ای در کیفیت زندگی منجر شود.

5. درد

سندرم درد یکی دیگر از علائم بیماری ام اس است. در مطالعه ای 55 درصد از افراد مبتلابه MS گاهی اوقات درد بالینی قابل توجهی داشتند و 48 درصد از درد مزمن رنج می بردند. این مطالعه همچنین نشان داد که زنان مبتلابه MS دو برابر مردان مبتلا از درد رنج می برند.

6. افسردگی

افسردگی اصطلاحی است که معمولاً به طیف گسترده ای از حالت های احساسی که ممکن است از چند ساعت تا چند ماه طول بکشد، اطلاق می شود. افسردگی در انواع مختلف آن، یکی از شایع ترین نشانه های مولتیپل اسکلروزیس است. درواقع، مطالعات نشان داده اند که افسردگی بالینی -شدیدترین نوع افسردگی- در میان افراد مبتلابه MS رایج تر است.

7. تغییرات احساسی

علاوه بر علائم جسمی، ام اس ممکن است پیامدهای عاطفی عمیقی را در پی داشته باشد. نداشتن دانش کافی در مورد این بیماری، به اضطراب افرادی که به تازگی اختلال آن ها تشخیص داده شده است، می افزاید. علاوه بر واکنش های عاطفی به بیماری، دمیلیناسیون (آسیب و تخریب غلاف میلین اطراف رشته های عصبی) و آسیب به فیبرهای عصبی در مغز می تواند به تغییرات احساسی منجر شود. برخی از داروهایی که افراد مبتلابه ام اس استفاده می کنند (مانند کورتیکواستروئیدها) می توانند اثرات قابل توجهی بر احساسات داشته باشند.

در مواجهه با ام اس، افراد ممکن است تمایل به بازیابی سلامت جسمی خود داشته باشند و سلامت روحی و احساسی را نادیده بگیرند که یک عنصر ضروری از سلامت کلی است.

8. تغییرات شناختی

شناخت به طیف وسیعی از عملکردهای مغز ازجمله توانایی یادگیری و به یادآوردن اطلاعات، سازمان دهی، برنامه ریزی و حل مشکل، تمرکز، درک و استفاده از زبان و انجام محاسبات اشاره دارد.

تغییر در عملکرد شناختی یا اختلال شناختی، یکی دیگر از رایج ترین علائم بیماری ام اس است. بیش از نیمی از افراد مبتلابه ام اس، دچار اختلالات شناختی هستند. حتی در برخی از افراد ممکن است اولین علامت باشد.

9. مسائل بینایی

مسائل بینایی برای بسکمک از افراد مبتلابه ام اس، اولین علامت است. خوشبختانه، این مشکل سریعاً پیش بینی شده و می توان برای درمان آن اقدام کرد.

مسائل بینایی که در MS رخ می دهد ممکن است به دلیل نوریت اپتیک که نوعی التهاب عصب بینایی است باشد. نوریت اپتیک ممکن است به تار شدن بینایی یا کوری یکی از چشم ها منجر شود. همچنین، یک اسکاتوموس یا لکه سیاه ممکن است در مرکز میدان دید، دیده شود.

10. سرگیجه (Dizziness) و سبکی یا دوران سر (vertigo)

سرگیجه و سبکی سر گاهی اوقات با هم تعویض می شوند اما شرایط آن ها بسیار فرق دارد. Dizziness واژه گسترده ای است که به معنای سرگیجه است اما می تواند به نام ضعف، سستی یا گیج و منگی هم شناخته شود. Dizziness می تواند ناشی از خستگی، عفونت گوش میانی، فشارخون و قند خون پایین، عوارض جانبی برخی از داروها و بسکمک از علل دیگر باشد.

اغلب افراد ممکن است حس کنند که خودشان یا محیط اطرافشان در حال چرخیدن هستند، وضعیتی که به Vertigo معروف است. از علائم شایع vertigo می توان به سردرد میگرنی و کاهش جریان خون در مغز اشاره کرد. دیگر علائم سبکی سر عبارت اند از:

  • مسائل تعادل
  • مسائل حرکتی
  • تهوع و استفراغ

برگرفته از: nationalmssociety.org

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1353

به "علائم بیماری ام اس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم بیماری ام اس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید