شیرخواران و سفر هوایی

به گزارش مجله میهن 128، سن: پزشک ممکن است در 6 هفته اول پس از تولد، شما را از سفرهای غیرضروری منع کند. در این زمان کودک در برابر میکروب های موجود در فضای بسته کابین هواپیما آسیب پذیر است.

شیرخواران و سفر هوایی

آیا سفر هوایی برای شیرخواران خطر دارد؟

سفر هوایی برای بیشتر شیرخواران ایمن است اما پیش از سفر به این موارد توجه داشته باشید:

سن: پزشک ممکن است در 6 هفته اول پس از تولد، شما را از سفرهای غیرضروری منع کند. در این زمان کودک در برابر میکروب های موجود در فضای بسته کابین هواپیما آسیب پذیر است.

گوش: در پروازهای هوایی، تغییر فشار می تواند باعث تغییرات موقت در فشار گوش میانی و گوش درد گردد. توصیه می گردد هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما به او شیر بدهید یا او را به مکیدن شیشه یا پستانک تشویق کنید. البته مکیدن سینه مادر از مکیدن شیشه یا پستانک موثرتر است و هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما یاری می نماید فشار داخل و خارج گوش به تدریج با هم یکسان گردد. اگر کودک به عفونت گوش میانی یا عفونت در سیستم تنفس فوقانی مبتلاست، سفر هوایی ممکن است برایش ناراحت نماینده باشد. پیش از سفر، با پزشک کودکتان مشورت کنید، پزشک در این موارد برای کاهش گوش درد، دارو تجویز می نماید یا به شما توصیه خواهد نمود سفرتان را به تعویق بیندازید.

تنفس: نتایج بعضی تحقیقات نشان داده است تنفس نامنظم در محیط هایی با اکسیژن کم مانند کابین هواپیما، شایع تر است. هرچند این شرایط موقت برای بچه ها سالم مسئله ای ایجاد نمی نماید اما اگر کودکتان شرایط تنفسی خاصی داشته باشد، ممکن است به اکسیژن اضافه احتیاج داشته باشد. جایگاه ایمنی: در طول سفر، کودک باید در جایگاه ایمن بنشیند. بیشتر جایگاه های خودرو در هواپیما هم قابل استفاده هستند. اگر کودک طی پرواز گریه و بی قراری کرد، او را از جایگاه بیرون بیاورید و اگر خدمه هواپیما اجازه حرکت و راه رفتن می دهند، کمی در راهرو قدم بزنید.

تفریح: برای سرگرم کردن کودک می توانید از پستانک، اسباب بازی یا کتاب مناسب سن او بهره ببرید و آماده غذا دادن به او هنگام پرواز باشید. شیر دوشیده شده، آب و آبمیوه و غذای کودک را می توانید با خود داخل هواپیما ببرید.

سفر هوایی و 5 توصیه به مادران

1. روی جایگاه کنار پنجره بنشینید. جایگاه های دو ردیفه کنار پنجره برای شما برترین انتخاب است. اگر شما کنار پنجره و همراه تان در کنارتان بنشیند، فضای بیشتری دارید و راحت تر می توانید به کودک شیر بدهید.

2. برای شستشوی شیشه و لوازم کودک، از آب سرویس های بهداشتی هواپیما استفاده نکنید. این کار را در مقصد انجام دهید. آب هواپیما آنقدر تمیز نیست که مناسب خوردن باشد.

3. در سالن فرودگاه قبل از پرواز آب بنوشید. هنگام سفر با هواپیما به ویژه در هوای گرم بدن رطوبت از دست می دهد و ضروری است برای تامین شیر و پیشگیری از کم آبی، آب فراوان بنوشید.

4. اگر عادت دارید هنگام شیردادن از بالش شیردهی بهره ببرید، تا رسیدن به مقصد می توانید بالش های کوچک موجود در هواپیما را به کار برید. برای پیشگیری از انتقال میکروب ها روی آن یک پارچه یا ملحفه تمیز قرار دهید.

5. نگران زیان آور بودن پرتوهای قسمت بازرسی فرودگاه و تاثیرش روی شیر نباشید. اشعه ایکس که در بازرسی فرودگاه استفاده می گردد، تاثیری روی شیردهی، شیر مادر و سایر فرایندهای فراوری شیر ندارد.

شیردهی در پرواز

دکتر کامران کامروا، متخصص گوش، حلق و بینی

اینکه گفته می گردد هنگام پرواز فقط به علت عدم تکامل سیستم شنوایی شیرخوار، باید سینه مادر در دهان نوزاد گذاشته گردد، باور درستی نیست زیرا از همان اوایل نوزادی سیستم شنوایی تکامل یافته است.

البته در اوایل کودکی، زاویه گوش (به سمت حلق) به حالت افقی است که با افزایش سن به حالت عمودی تمایل پیدا می نماید.

معمولا پزشکان به مادرانی که قصد سفر با هواپیما دارند، توصیه می نمایند به نوزادان خود شیر بدهند. تاکید ما هم بر این مساله، به خاطر افقی بودن زاویه گوش کودک است. با مکیدن سینه مادر، حرکت عضلات حلق باعث بازشدن شیپوراستاش و مانع از کیپی گوش می گردد. اگر دقت نموده باشید خدمه هواپیما قبل از پرواز به مسافران آبنبات می دهند. در حقیقت مکیدن آبنبات، جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن برای بازشدن شیپوراستاش که به تنهایی قادر به جبران تغییر فشار وارده نیست، موثر است.

با اینکه به نظر می رسد هواپیماهای امروزی مدرن تر از گذشته اند و تغییرات فشار در هر لحظه حین صعود و فرود هواپیما تنظیم می گردد اما تاکید و توصیه می کنیم مادران حتما به کودک خود شیر بدهند. مکیدن موثر سینه مادر از طریق نوزاد بهتر از دادن پستانک یا شیشه است اما در هر صورت اگر به کودکتان شیر نمی دهید، باید از این وسایل بهره ببرید تا این حالت باعث بی قراری و بی تابی کودک نگردد.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1430

به "شیرخواران و سفر هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرخواران و سفر هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید