سوتک، ساز فراموش شده موسیقی ایرانی

به گزارش مجله میهن 128، سوتک یکی از سازهای ایرانی است که نمونه های تاریخی آن در سر تا سر ایران پهناور یافت شده است. با گزارش تصویری خبرنگاران از موزه موسیقی ایران همراه باشید تا با این ساز بیشتر آشنا شویم.

سوتک، ساز فراموش شده موسیقی ایرانی

سوتک یکی از عجیب ترین سازهای ایرانی است. این ساز هم صدایی دلنشین دارد و هم انواع آن از نظر ظاهری برای هر بیننده ای جالب است. در این گزارش با هم سری به موزه موسیقی ایران می زنیم تا نگاهی به بعضی از نمونه های این ساز بیندازیم. با گزارش تصویری خبرنگاران همراه باشید.

سوتک سازی از جنس گل است که در حفاری های منطقه ها مختلف ایران یافت شده است. نوعی سوتک در استان کرمان ساخته می شود که درون آن را با آب پر می کنند تا صدایی شبیه به صدای پرنده ها تولید کند.

این ساز، یک ساز بادی دارای لبک است. لبک به حفره های روی ساز گفته می شود که با دمیدن در سوراخی که در سر ساز واقع شده است، تولید صدا می کند.

سوتک ها دارای یک مخزن هوای دربسته هستند و بیشتر آن ها دارای چهار سوراخ هستند.

علاوه بر گل پخته، سوتک را با استفاده از میوه های کروی شکل هم می سازند. در ایران گونه هایی از سوتک های اولیه یافته شده است که در میان آن ها سوتکی مربوط به دوره ساسانیان هم در حفاری های باستانی منطقه قلعه دختر شهر کرمان یافته شده است.

سوتک معمولا از طریق نوجوان ها نواخته می شده است. متاسفانه این ساز امروزه در حال فراموش شدن است و تقریبا به یک ساز موزه ای تبدیل شده است که نوازنده ای ندارد و از آن در اجرای قطعات موسیقی استفاده نمی شود.

اگر به موزه موسیقی ایران سر زدید حتما از ویترین ها کوچکی که در آن ها سوتک هایی از جنس های مختلف به نمایش در آمده است دیدن کنید. آیا شما درباره این ساز موسیقی اطلاعات دیگری دارید؟ اطلاعات خود را با خبرنگاران و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1594

به "سوتک، ساز فراموش شده موسیقی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوتک، ساز فراموش شده موسیقی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید