خانه ابریشم در بسک روستای ملی ابریشم کشی شد

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از افتتاح خانه ابریشم در بسک تربت حیدریه، روستای ملی ابریشم کشی، با حضور استاندار خراسان رضوی اطلاع داد.

خانه ابریشم در بسک روستای ملی ابریشم کشی شد

ابوالفضل مکرمی فر در مراسم افتتاح خانه ابرایشم اظهار کرد: برای بازسازی سوله این خانه صنایع دستی یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

وی با بیان این که برای 30 نفر در خانه ابریشم روستای بسک تربت حیدریه اشتغال ایجاد شده، اضافه نمود: به این 30 نفر و به هر نفر 100 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده و در مجموع سه میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی توضیح داد: هم چنین 250 میلیون تومان برای خرید تجهیزات زری بافی، ابریشم بافی، فرت بافی و نواربافی هزینه شده است. در مجموع 7 میلیارد ریال اعتبار در روستای ملی بسک هزینه و و اشتغال 180 ابریشم کش پایدار و برای 30 نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

مکرمی فر با بیان این که روستای بسک در 11 تیر 97 به عنوان روستای ملی ابریشم کشی ثبت شد، اضافه نمود: وجود 92 چرخ و کارگاه ابریشم کشی و فراوری ماهیانه حدود 90 کیلوگرم نخ ابریشم از ویژگی های خاص روستای ملی بسک تربت حیدریه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پیشکسوتان ابریشم کشی روستای ملی بسک را 60 نفر اعلام و بیان نمود: 40 نفر از صنعت گران روستای ملی بسک پروانه فراوری از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند.

وی یادآورشد: بعد از ثبت ملی روستای بسک، با هدف تکمیل زنجیره فراوری تا مصرف و جلوگیری از خام فروشی نخ ابریشم، احیا، آموزش و فراوری صنایع وابسته به آن از جمله ابریشم بافی، زری بافی، نواربافی و سایر دستبافت های سنتی و هنری در دستور کار نهاده شد تا ارزش اضافه نموده و سودآوری این محصول استراتژیک شهرستان نیز به مردم سخت کوش این منطقه بازگردد.

مکرمی فر ادامه داد: در راستای تحقق این اهداف با همکاری معاونت صنایع دستی خراسان رضوی در تابستان 98 تعدادی از جوانان این روستا به تهران اعزام شدند و زیر نظر پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی دوره زری بافی به صورت فشرده به آن ها آموزش داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه نمود: پس از انتها دوره آموزشی و استقرار دستگاه زری بافی در خانه صنایع دستی ابریشم بسک با همت هنرمندان جوان این رشته اولین پارچه زری بافی در پاییز 99 بافته شد.

مکرمی فر توضیح داد: با توجه به جذابیت بالای زری بافی و مراحل فراوری پارچه زربفت، اهمیت این رشته و نیز علاقه مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشم و گلابتون، ثبت جهانی این روستا می تواند به جذب فزاینده گردشگران یاری کند و این روستا به عنوان قطب جذب گردشگری خارجی در استان بدل گردد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این که بسک روستای هدف صنایع دستی است به عنوان روستای پاک از سوی استانداری معرفی شده است. رشته کوه های بسک، باغستان بسک، قنات قدیمی، پنج دهنه غار، یک اصله درخت چنار با قدمت حدود 300 سال، بافت سنتی و گیاهان دارویی از جاذبه های طبیعی و گردشگری روستای بسک است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تشریح کرد: مراسم سنتی کف زنی و ابریشم کشی روستای بسک در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است. از مشاغل این روستا هم چنین می توان به باغداری، کشاورزی، دامداری، نوغان داری و ابریشم کشی اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1179

به "خانه ابریشم در بسک روستای ملی ابریشم کشی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ابریشم در بسک روستای ملی ابریشم کشی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید