تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد

به گزارش مجله میهن 128، بر اساس آمار موجود، هر تهرانی به طور میانه 240 لیتر در شبانه روز آب مصرف می نماید؛ در حالی که میانه کشوری این عدد 200 لیتر است.

تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد

به گزارش بر اساس آمار موجود، هر تهرانی به طور میانه 240 لیتر در شبانه روز آب مصرف می نماید؛ در حالی که میانه کشوری این عدد 200 لیتر است.

از سوی دیگر هم اکنون سرانه آب هر نفر در کشور حدود یک هزار و 600 مترمکعب است؛ در حالی که این عدد برای تهرانی ها تنها 350 مترمکعب است و همین مسئله موجب شده است سرانه آب در تهران حدود یک پنجم میانه کشور باشد.

همین امر باعث شده است استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان فقیر از نظر منابع آبی معرفی گردد. جمعیت بالای و سرانه مصرف بالای آب این استان از دلایل کسب این رتبه ناخوشایند است.

در خردادماه سال جاری بود که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین شرایط بارش ها در کشور گفت: احتمال می رود که بارش ها در پاییز 1400 دیرتر از زمان نرمال شروع گردد. از این رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود.

طبق آخرین آمار رسمی وزارت نیرو در حال حاضر حجم ذخیره سد های تامین کننده آب شرب تهران 549 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با 891 میلیون متر مکعب روز مشابه سال گذشته با کسری مخزن و کسری ذخیره 342 میلیون متر مکعبی روبرو هستیم. به بیان دیگر، کمبود آب تهران معادل 110 روز مصرف تهرانی هاست.

در تازه ترین این گزارش ها اسم شده است: ورودی آب از ابتدای سال آبی تا 17 شهریورماه 1400 با کاهش 40 درصدی روبرو بوده، یعنی در سال آبی جاری حدود یک میلیارد و 310 میلیون مترمکعب ورودی آب ثبت شده که این اندازه در مدت مشابه سال آبی گذشته دو میلیارد و 188 میلیون متر مکعب بوده است.

سال آبی جاری (مهرماه 1399 تا آخر شهریورماه 1400) در حالی کم کم به روز های پایانی خود می رسد که اندازه بارش های آن نسبت به دوره بلندمدت با کاهش بیش از 38 درصدی همراه است. شوربختانه همین اندازه هم با درصد تبخیر بالایی روبرو است و موجب خارج شدن آب از دسترس می گردد. در حالی که میانه ظرفیت تبخیر سالانه در جهان 700 میلی متر است، این اندازه در ایران2 هزار و 100 میلی متر برآورده شده است؛ سه برابر میانه تبخیر در جهان!

آب شرط اصلی توسعه و پایداری هر شهر است و دستیابی به توسعه پایدار شهری مستلزم سیستم مدیریت شهری یکپارچه در سطوح مختلف سیاست گذاری، برنامه ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجراست.

در چنین شرایطی، مسئله آب باید به دغدغه همه جامعه تبدیل گردد و تنها با مشارکت مردم، مسئولان، نخبگان، دستگاه های اجرایی و ... است که می توان تاب آوری شهر را در برابر بحران آب بیشتر کرد.

بحران کم آبی در ایران و به تبع آن تهران به صورت تصادفی رفع نمی گردد و حل آن احتیاج به همیاری و کنش گری تمامی نهاد ها و دستگاه های کلان کشور دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1407

به "تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید