باور های درست و غلط درباره سرماخوردگی

به گزارش مجله میهن 128، بعضی بر این باورند که سرما باعث سرماخوردگی می گردد. تأکید بر بیرون نرفتن با موی خیس یا ضرورت پوشیدن لباس ضخیم و گرم از جمله عبارتی است که به گوش بسیاری آشناست. ابتلا به سرماخوردگی در واقع بر اثر انتقال ویروس سرماخوردگی به بدن بروز می نماید.

باور های درست و غلط درباره سرماخوردگی

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله، وقتی فردی در معرض استرس قرار گرفته است، دستگاه ایمنی بدن او نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و ضعیف می گردد. استرس مداوم سبب می گردد که بدن در پاسخ به استرس کورتیزول سنتز گردد. یکی از پیامد های این ترشح تضعیف مقاومت و قدرت دفاعی بدن است.

دارو های آنتی بیوتیک تنها در مقابله با باکتری ها مؤثر هستند. از آنجایی که بیماری های سرماخوردگی در اغلب موارد بیماری های ویروسی هستند، مصرف آنتی بیوتیک تأثیری در درمان نخواهند داشت.

استفاده از واکسن سرماخوردگی بدن را تنها در برابر شماری از ویروس ها ایمن می سازد و به طور 100 درصد مانع از ابتلا فرد به سرماخوردگی نمی گردد. واکسن سرماخوردگی اثر محدود دارد و تزریق آن معمولا باید هر سال در زمان معینی تجدید گردد.

وقتی فرد بیمار با شدت زیاد فین می نماید، در ناحیه حلق و بینی فشار زیادی به وجود می آید و گاه باعث می گردد که ویروس ها به حفره های اطراف بینی رخنه نمایند و باعث تشدید عفونت سینوزیت ها شوند. بالا کشیدن آب بینی می تواند بهتر عمل کند.

از آنجایی که بیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا به وسیله تماس مستقیم پخش می شوند، عطسه کردن در دست ها و نشستن دست ها یکی از راه های خطرناک انتقال ویروس است.

افرادی که به سرماخوردگی مبتلا هستند، بهتر است از بوسیدن پرهیز نمایند. ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا به وسیله قطرات مایع از فرد به فرد منتقل می شوند، به ویژه به وسیله سرفه، عطسه و بوسه.

اینکه مصرف زیاد ویتامین ث باعث پیشگری از ابتلا به سرماخوردگی می گردد، باوری رایج، اما نادرست است. بعضی تحقیقات تنها نشان می دهد که مصرف ویتامین ث در مواردی می تواند طول دوره سرماخوردگی را تا میزان کاهش دهد و بدن را اندکی مقام تر سازد.

در دوره سرماخوردگی بدن برای مقابله با ویروس ها به استراحت کامل احتیاج دارد. از آنجا که ورزش و فعالیت های بدنی نیروی زیادی می برد و بر بدن فشار می آورد، فرایند درمان و بهبودی نیز به مراتب به کندی پیش خواهد رفت.

رفتن مرتب به سونا پیش از سرماخوردگی می تواند تأثیری پیشگیرانه داشته باشد و مقاومت بدن را افزایش دهد. در صورت ابتلا، اما توصیه می گردد که از رفتن به سونا پرهیز گردد. تصور اینکه به وسیله عرق کردن بدن ویروس ها هم از بدن خارج می شوند، تصوری نادرست است.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1589

به "باور های درست و غلط درباره سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باور های درست و غلط درباره سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید