8 شهر ادبیات یونسکو معرفی شدند

به گزارش مجله میهن 128، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، شهرهای ادبی یونسکو به عنوان صندلی هایی جالب و مشوق در زمینه ادبیات شناخته می شوند و موجب تشویق شهروندان به فرهنگ پویای واژه ها می شوند.

8 شهر ادبیات یونسکو معرفی شدند

سال جاری منچستر در کنار دوربان در آفریقای جنوبی، لیلهامر در نروژ، کبک در کانادا، اوترخت در هلند، سیاتل در آمریکا ، میلان در ایتالیا و بوچئون در کره جنوبی هشت شهری هستند که از سوی یونسکو به عنوان شهرهای ادبیات شناخته شدند.

این موفقیت برای منچستر با همکاری و همراهی شورای شهر منچستر، دانشگاه منچستر، دانشگاه متروپولیتن منچستر و جشنواره ادبی منچستر به دست آمد. همیاری نویسندگان شهر و سازمان های ادبی و ناشران نیز نقش مهمی در این زمینه داشت. انجمن سلطنتی ادبیات و انجمن ادبیات انگلیسی نیز در این زمینه نقش مهمی داشتند.

با این انتخاب، این شهر موظف می شوند تا برنامه های بیشتر ادبی تدارک ببینند که فستیوال کتابخانه ها، تاسیس مرکز نویسندگان جدید برای حمایت از نویسندگان جدید و برنامه هایی برای ترجمه، ترانه نویسی و تشویق نویسندگی در میان شهروندان شهر از جمله آنهاست.

منچستر نویسندگان شاخصی چون آنتونی بروخس، آلون لوییز شاعر جنگ و بری آنسورت برنده جایزه بوکر، سوفی هانا نویسنده پرفروش و جانت وینترسان دارد.

تاسیس مدرسه نویسندگی در متروپولیتن منچستر توسط کارول آن دافی ملک الشعرای بریتانیا با تجربه ای بیست ساله، نیز یکی از دستاوردهای مهم این شهر در سال های اخیر در حوزه ادبیات بوده است.

چهره های ادبی این شهر با اقبال از این انتخاب آن را عاملی برای بارور شدن بیشتر غنای ادبی ومیراث فرهنگی شهر دانسته اند که شهر را به صحنه زنده ادبی بدل می نماید و سطحی جهانی برای آن فراهم می آورد.

برنامه شهر ادبیات یونسکو از سال 2004 آغاز شده و تاکنون180 شهر خلاق در زمینه ادبی در این زمینه نامزد شده اند. شهرها باید زمینه فعالی در حوزه های هنر مردمی و فولکلور، ادبیات، موسیقی، ناشران فعال، حضور شعر در زندگی روزانه، حمایت از انتشار ادبیات خارجی، مراکز فرهنگی، حمایت از زبان ملی و ادبیات بیگانه و حمایت از ادبیات در رسانه ها داشته باشد تا از سوی یونسکو مورد توجه واقع شوند.

اولین شهری که به این منظور انتخاب شد ادینبورگ اسکاتلند در سال 2004 بود. دوبلین در ایرلند در سال 2010 و بغداد در عراق در سال 2015 به این منظور انتخاب شدند.

تاکنون 28 شهر از سوی یونسکو این عنوان را به دست آورده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 160

به "8 شهر ادبیات یونسکو معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 شهر ادبیات یونسکو معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید