11 حقیقت عجیب از قلب که کمتر درباره آن می دانستید!

به گزارش مجله میهن 128، با مطالعه حقایقی عجیب درباره قلب،این اندام حیاتی، شگفت زده خواهید شد.

11 حقیقت عجیب از قلب که کمتر درباره آن می دانستید!

به گزارش خبرنگار ، قلب شما یک ارگان شگفت انگیز است که روزانه حدود 100 هزار بار تپش دارد و بدن را با خون غنی از اکسیژن پر می نماید.

همه می دانیم که قلب تقریباً به اندازه یک مشت است و قلب زنان سریعتر از قلب مردان می تپد، اما در ادامه با واقعیت های غیر معمول دیگری درباره قلبتان و کار هایی که می تواند انجام دهد آشنا می شوید.

قلب می تواند پس از جداشدن از بدن هم بتپد

از آنجا که قلب تکانه الکتریکی خود را دارد که توسط مغز تنظیم نمی گردد بنابراین، تپش می تواند حتی در صورت جدا شدن قلب از بدن و تا زمانی که منبع کافی اکسیژن داشته باشد، انجام گردد.

قلب در محلی که شما فکر می کنید قرار نگرفته است

از آنجایی که همه مردم جهان گمان می نمایند قلب در سمت چپ بدن قرار گرفته است، هنگام خواندن سرود ملی دست شان را روی آن قرار می دهند، ولی قلب در جایی درست زیر استخوان جناق است و فقط کمی به سمت چپ کج شده است.

سرطان قلب بندرت اتفاق می افتد

از آنجا که سلول های قلب در اوایل زندگی تقسیم خود را متوقف می نمایند، جهش های ایجاد نماینده سرطان در آن ها بسیار نادر است. با این وجود انواع دیگر سرطان ها می توانند به قلب هم سرایت نمایند و شیمی درمانی می تواند به بافت آن آسیب برساند.

قرنیه تنها قسمت بدن که از قلب خون دریافت نمی نماید

بیشتر بافت های بدن حاوی رگ های خونی برای تغذیه و محافظت در برابر عفونت هستند، اما قرنیه ها تنها قسمت بدن هستند که فاقد رگ های خونی هستند و به همین دلیل خون دریافت نمی نمایند؛ بنابراین به روش های دیگری مانند مایع اشکی تغذیه می شوند.

: DNA میکروسکوپی، روشی جدید در مطالعه مولکول های زیستی

میزان پمپاژ خون توسط قلب شگفت انگیز است

هر فرد سالمی حدود 6 لیتر خون در بدن خود دارد. در طول یک عمر قلب حدود یک میلیون بشکه خون را پمپاژ می نماید.

بالا رفتن سایز کفش می تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد

اگر قلب شما به درستی پمپاژ نکند، بدن شما آب را در خود حفظ می نماید و این باعث ایجاد تورم در پا ها می گردد و همین امر باعث می گردد کفش های شما برایتان دیگر اندازه نباشند. اگر متوجه تورم شدید و احساس کردید به کفش های بزرگتری نیاز دارید، با پزشک خود مراجعه کنید.

عطسه باعث توقف فعالیت قلب نمی گردد

این یک افسانه قدیمی است. وقتی عطسه می کنید، جریان خون به قلب کاهش می یابد. ضربان قلب این جریان را تنظیم می نماید، اما قلب هرکزمتوقف نمی گردد.

آیا قلب هم می تواند اندوهگین گردد؟

هر اتفاق عاطفی ناگهانی می تواند باعث مسئله ای به نام سندروم قلب شکسته گردد که به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس هم می گویند.

قلب بزرگتر می تواند نشانه یک مشکل جسمی باشد

برخی افراد نسبت به دیگران قلب بزرگتری دارند و از نظر جسمی، این چیز خوبی نیست و می تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد که هر دو می توانند منجر به نارسایی قلبی و ضربان قلب غیر طبیعی گردد.

قلب بر خلاف سایر اندام ها، خودش را ترمیم نمی نماید

بر خلاف دیگر اندام ها و بافت های بدن، قلب آسیب دیده نمی تواند خودبخود بهبود پیدا کند، اما اندام ها و بخش هایی مانند پوست و استخوان بعد از بریدگی یا شکستگی برای ترمیم خود کوشش می نمایند به همین دلیل درمان فوری یک حمله قلبی لازم است و هر یک دقیقه پس از آن، ترمیم قلب را دشوارتر می نماید.

ضربان قلب شما براساس موسیقی تغییر می نماید

آیا متوجه شده اید که اگر استرس دارید موسیقی می تواند شما را آرام کند؟ مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی با سرعت زیاد می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد، در حالی که موسیقی آهسته سرعت آن را کاهش می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 9

به "11 حقیقت عجیب از قلب که کمتر درباره آن می دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 حقیقت عجیب از قلب که کمتر درباره آن می دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید