پلکسی گلاس چیست و از کجا بخریم؟

به گزارش مجله میهن 128، اکریلیک که به عنوان پلکسی گلاس نیز شناخته می گردد، یک ماده پلاستیکی همه کاره با اهداف و مزایای مختلف است که در طیفی از رنگ ها و تیرگی ها موجود است. پلاستیک اکریلیک برای اولین بار در سال 1928 فراوری شد و در حدود سال 1933 به وسیله شرکت Rohm and Hass به بازار آورده شد. این پلاستیک در ابتدا در طول جنگ جهانی دوم برای محصولاتی مانند پنجره های هواپیما، سایبان ها و برجک ها مورد استفاده نهاده شد. اما سوال اینجاست که پلکسی گلاس چیست و از کجا بخریم؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوال هایتان را بگیرید.

پلکسی گلاس چیست و از کجا بخریم؟

اگر قصد مشاهده قیمت ورق پلکسی گلس را دارید؛ هم اکنون میتوانید برای خرید پلکسی گلاس به سایت آریا پلکسی به نشانی (aryaplexy.com) مراجعه کنید و انواع پلکسی Plexi Glass : ترانس پرنت ، مات ، شفاف ، آیینه ای ، دوغی ، دودی ، رنگی و… را با قیمت مناسب و کیفیت عالی سفارش دهید.

نام فنی این ماده بعلاوهی به فارسی پلی متیل متاکریلات (PMMA) است. پلکسی گلاس نامی های تجاری بسیاری دارد که در فهرست زیر با منبع ویکی پدیا تعدادی از این نام ها را برایتان فراهم آورده ایم. البته دقت داشته باشید که هنوز هم با وجود این نام های مختلف نام اصلی آن PMMA یا پلکسی گلاس است و باقی نام ها کمتر استفاده می شوند:

  • Lucite
  • PerClax
  • R-Cast
  • Plexiglas
  • Optix
  • Perspex
  • Oroglas
  • Altuglas
  • Cyrolite
  • Astariglas
  • Cho Chen
  • Sumipex

پلکسی گلاس اکریلیک شفاف چیست؟

از آنجایی که اکریلیک طیف گسترده ای از گزینه ها را با مزایای فراوان ترکیب می نماید، می توان آنها را به طیف متنوعی از محصولات مفید تبدیل کرد. این شامل آکواریوم ها، نمایشگرهای خرده فروشی، شیشه های پنجره و حتی شیشه های ضد گلوله می گردد! اکریلیک بدون توجه به اینکه برای چه هدفی استفاده می گردد، تقریباً مطمئناً یک انتخاب نمونه است.

خواص فیزیکی ورق های اکریلیک و پلکسی گلاس

پلاستیک اکریلیک یک هموپلیمر ترموپلاستیک شفاف است که اغلب به صورت محاوره ای پلکسی گلاس نامیده می گردد. این پلاستیک دارای خواص منحصر به فردی است که آن را برای مقاصد مختلف، از اقلام اولیه خانگی گرفته تا کابل های فیبر نوری که قدرت دنیا را تامین می نمایند، ایده آل می نماید. این ویژگی ها به اکریلیک اجازه می دهد تا از محبوبیت زیادی در فراوری و بعلاوه پروژه های DIY برخوردار گردد:

  • مقاومت در برابر ضربه بالا
  • وضوح نوری بالا
  • مقاومت ذاتی در برابر آب و هوا و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • ثبات ابعادی عالی
  • سبک وزن
  • مقاومت شیمیایی عالی

از بین تمام این خواص، رایج ترین مزیت اکریلیک دوام آن است. با وجود قیمت پایین تر، مقاومت آن در برابر ضربه 10 برابر بیشتر از شیشه است. در صورتی که پلاستیک اکریلیک شکسته گردد، به جای تکه های تیز و خطرناک، به قطعاتی با لبه های کسل نماینده تبدیل می گردد. این ویژگی ها به محبوبیت اکریلیک به عنوان پنجره برای ساختمان های تجاری یاری می نماید.

اکریلیک برای چه مواردی استفاده می گردد؟

چه در پی استحکام، طول عمر یا شفافیت باشید، پلاستیک اکریلیک مزایای متعددی نسبت به سایر مواد دارد و بسیار متنوع است. به این معنی که می توان از آن در کاربردهای مختلف استفاده کرد. در اینجا چند نمونه هستند:

  • نورگیر و پنجره های تجاری
  • تابلوها و تابلوهای خرده فروشی
  • آکواریوم و تراریوم
  • موانع حفاظتی برای فراوری
  • شیشه مقاوم در برابر گلوله
  • پنجره های پلکسی گلاس
  • پانل های گلخانه ای

اگر در پی پلاستیک شفافی هستید که به راحتی قالب گیری گردد و مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشد، ممکن است پلاستیک اکریلیک باشد که در نهایت برای اتمام پروژه خود به آن احتیاج دارید.

نحوه برش ورق های پلکسی گلاس با ابزارهای اصلی

انجام این فرآیند در خانه با ابزارهای اولیه ساده است. در حالی که ابزارهای اصلی روش بهینه برای برش اکریلیک نیستند، هم چاقوی امتیازدهی و هم یک درمل روش های محبوب برای برش اکریلیک هستند. اگر به یک برش بهینه احتیاج است، بهتر است برش پلاستیک را به وسیله متخصص با ابزارهای تخصصی انجام دهید.

نحوه برش اکریلیک با چاقو

چاقوی نمره دهی روشی آسان و در دسترس برای برش ورقه های نازک اکریلیک در یک خط صاف و تمیز است. به سادگی موارد زیر را انجام دهید:

  1. از یک نشانگر یا خط کش برای نشان دادن ناحیه مورد نظر بهره ببرید
  2. از چاقوی امتیازدهی خود برای ایجاد یک برش کم عمق در ناحیه بهره ببرید
  3. ورق را روی یک میز یا لبه دیگر قرار دهید، به طوری که طرف بریده شده به سمت بالا باشد
  4. از یک حرکت سریع و پیوسته برای خم کردن ورق روی لبه بهره ببرید و در نتیجه یک لبه تمیز مستقیم ایجاد کنید.

نحوه برش اکریلیک با درمل

Dremel یکی از راه های برش ورقه های اکریلیک به اشکال پیچیده است. پس از انجام تمام اقدامات ایمنی لازم، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  1. از یک نشانگر برای نشان دادن ناحیه ای که قطع می گردد بهره ببرید
  2. اکریلیک را محکم کنید، این کار باعث می گردد برش تمیزی داشته باشید و از آسیب دیدگی جلوگیری کنید
  3. Dremel خود را به ست 561 با سرعت شش یا هشت مجهز کنید
  4. به آرامی برش را با استفاده از آب انجام دهید تا مطمئن شوید که قطعه بیش از حد گرم نمی گردد و اکریلیک تاب نمی یابد
  5. در نظر بگیرید که لبه ورق اکریلیک را سنباده بزنید تا هرگونه رد اره را از بین ببرید

در حالی که می توانید پلاستیک های اکریلیک را خودتان برش دهید، برای اطمینان از انجام صحیح فرآیند برش در بار اول، از متخصصان یاری بگیرید. ماشینکاری ورق های اکریلیک به وسیله یک متخصص، برش تمیز، پرداخت مناسب و مهمتر از همه ایمنی کلی شما را تضمین می نماید.

انواع مختلف پلکسی گلاس موجود در بازار

اکریلیک در رنگ های شفاف و بعلاوه طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است. بعلاوه می تواند آینه ای یا مات باشد. دو نوع اصلی اکریلیک وجود دارد: اکسترود شده و ریخته گری. اکریلیک ریخته گری سخت تر است و مزیت سخت تر خراش دادن را دارد. این به دلیل نحوه فراوری آن است.

اکریلیک بعلاوه در گریدهای مختلف برای مطابقت با فرآیندهای مختلف فراوری وجود دارد. این گریدها سطوح مختلفی از مقاومت در برابر حرارت، انتقال نور، قدرت ضربه، نرخ جریان و قابلیت رهاسازی را ارائه می دهند. اگر کسب و کار شما برای یک پروژه فراوریی یا مهندسی به اکریلیک احتیاج دارد، با تیم ما صحبت کنید تا بفهمید کدام یک برای شما برترین است.

پلکسی گلاس بعلاوه می تواند برای تکمیل ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خراش، ضد مه، کاهش تابش خیره نماینده و بازتاب خورشیدی پوشش داده گردد..

نکاتی مهم برای خرید پلکسی گلاس

در هنگام خرید ورق پلکسی گلاس توجه به دو نکته مهم، حائز اهمیت است:

  • اگر شما قصد خرید ورق اکریلیک را برای انجام عملیات برش لیزری دارید بهتر است که ورق را 1 سانتی متر از طرح پایانی بزرگتر در نظر بگیرید. این کار به این دلیل باید انجام گردد که طرح آماده شده ا صفحه ورق پلکسی بیرون نزند و موجب خرابی کار شما نگردد.
  • اما اگر قصد شما برای خرید پلکسی پوشش یک قسمت از دکور و یا استفاده از آن به جای شیشه است دیگر احتیاجی به بزرگتر گرفتن میزان نمی باشد و می بایست در میزان دقیق خود آن را انتخاب کنید.

قیمت پلکسی گلاس

فروشگاه آنلاین پلکسی گلاس آریا پلکسی، واقع در بازار پامنار تهران و فروشگاه آریا ستاره، ارائه دهنده برترین ورق پلکسی گلاس و قیمت هایی مناسب به جهت خرید آسان پلکسی های ترنسپرنت ، شفاف ، مات و شیشه ای و یخی در خدمات شما مشتریان عزیز می باشد.

خرید پلکسی گلاس برای شما می تواند کمی گیج نماینده باشد. برای خرید انواع پلکسی گلاس می توانید به ما اعتماد کنید و از خدمات فروشگاه ما استفاده نمایید. آریا پلکسی کیفیت کار خود و محصولات پلکسی گلاس و پلی اکریلیک که به شما ارائه می نماید را تضمین می نماید و بهتر است درصورتی که در این زمینه خرید پلکسی گلاس واقعا مشکل دارید با ما تماس داشته باشید تا شما را به راحتی هدایت نماییم.

اگر قصد مشاهده قیمت ورق پلکسی گلس را دارید؛ هم اکنون میتوانید برای خرید پلکسی گلاس به سایت آریا پلکسی به نشانی (https://aryaplexy.com) مراجعه کنید و انواع پلکسی Plexi Glass : ترانس پرنت ، مات ، شفاف ، آیینه ای ، دوغی ، دودی ، رنگی و… را با قیمت مناسب و کیفیت عالی سفارش دهید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1643

به "پلکسی گلاس چیست و از کجا بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلکسی گلاس چیست و از کجا بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید