موشک پلاریس؛ اولین موشک زیردریایی پرتاب اتمی دنیا

به گزارش مجله میهن 128، زیردریایی اتمی کلاس جرج واشنگتن هم اولین زیردریایی اتمی دنیا بود که در سال 1960 موشک بالستیک از زیر آب شلیک کرد.

موشک پلاریس؛ اولین موشک زیردریایی پرتاب اتمی دنیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از کانال جنگاوران، در دهه 1950 میلادی شوروی کوشش کرد تا موشک بالستیک را از زیر دریایی پرتاب کند؛ آنها یک طرح ناقص را عملیاتی کردند که شامل نصب یک موشک بالستیک اسکاد درون برجک یک زیردریایی دیزل الکترونیک بود که البته زیردریایی برای شلیک موشک باید روی آب می آمد.

از طرفی آمریکا هم برای بازدارندگی اتمی و شلیک موشک بالستیک اتمی از زیردریایی دنبال چنین طرحی بودند، ولی آنها در پی عملیاتی کردن یک طرح درست و حسابی بودند.

در مرحله اول آنها در پی ساخت یک زیردریایی با پیشرانه اتمی بودند؛ زیردریایی ای که بتواند بدون محدودیت زیر آب باشد، زیرا زیردریایی های دیزل الکترونیک برای شارژ باتری باید روی آب بیاید، در مرحله بعد آنها احتیاج به موشک سوخت جامد داشتند، زیرا سوخت جامد دست کم برای فضای بستۀ زیر دریایی ایمن بود.

در نهایت کوشش آمریکاییها منجر به ساخت موشک پلاریس، اولین موشک زیردریایی پرتاب اتمی دنیا شد که از زیر آب پرتاب می شد. بعلاوه زیردریایی اتمی کلاس جرج واشنگتن هم اولین زیردریایی اتمی دنیا بود که در سال 1960 موشک بالستیک از زیر آب شلیک کرد و می توانست تا 16 موشک را با خود حمل کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1369

به "موشک پلاریس؛ اولین موشک زیردریایی پرتاب اتمی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک پلاریس؛ اولین موشک زیردریایی پرتاب اتمی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید