مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجاست

به گزارش مجله میهن 128، به گزارش خبرنگاران، بیش از یک ماه است که کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد دارند و این نارضایتی بارها از سوی کاربران و کسب و کارها در شبکه های اجتماعی مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفته است. حتی عده ای از کاربران و رسانه ها این افت کیفیت را به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را علت اختلال اینترنت عنوان نموده اند.

مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجاست

به همین علت هفته گذشته 12 مهرماه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با اشاره به دریافت گزارشات مردمی به وسیله سامانه 195 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه کاربران از کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در بعضی از نقاط کشور، دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این موضوع را داد.

بر این اساس رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد تا با همکاری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، پس از آنالیز دقیق گزارشات مردمی، راه چارههای برطرف سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع رسانی کند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در جلسه ای با حضور مدیران ارشد اپراتورهای همراه و ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت شرایط فعلی و راه چارههای برطرف اختلال ها را آنالیز کرد؛ جلساتی که در دولت قبل هم بارها برگزار گردید اما در نهایت منتج به راه چاره اساسی برای حل مشکل نشد.

پاسخگویی غیرشفاف رگولاتوری به کندی اینترنت

با وجودی که طبق دستور وزیر ارتباطات، رگولاتوری ملزم شد تا گزارش اقدامات اجرایی را اطلاع رسانی کند و برای برطرف سریع مشکل، راه چاره ارائه دهد اما تا به امروز اطلاع رسانی جامع و شفافی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مطابق با دستور وزیر ارتباطات صورت نگرفته است و همچنان کیفیت اینترنت برای کاربران رضایت بخش نیست و کندی دسترسی، مسائل عدیده ای را برای کاربران تجاری و کسب و کارها و هم کاربران خانگی که مجبور به استفاده از اینترنت برای آموزش مجازی هستند، ایجاد نموده است.

در این باره حتی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری در مصاحبهیی مشکل کندی اینترنت در سطح کشور را به نوعی تکذیب و تاکید نمود: اپراتورها در تکنولوژی های مختلف سقف و کفی را در نظر دارند و تعهداتشان تعیین است، اما آنالیز هایی که داریم در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات شان عمل نموده اند و اگر غیر این باشد پیگیری می کنیم.

دو روز قبل هم حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصاحبهیی گفت که پیرو شکایت های مطرح شده درباره کندی اینترنت، نقاط دارای مشکل در شبکه هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه های لازم، اقدام نمایند.

به گفته وی با آغاز سال تحصیلی تازه از مهر ماه و برگزاری اغلب کلاس های دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی اندازه و حجم استفاده از اینترنت به صورت قابل توجهی افزایش یافته که این امر موجب کندی سرعت اینترنت در بعضی نقاط و در ساعات پیک استفاده شده است.

این اظهارات در حالی است که طی دو سال گذشته هم با آغاز سال تحصیلی و استفاده دانشجویان از کلاس های آنلاین، مسائل مشابه ایجاد و کیفیت اینترنت افت کرد. در آن موقع هم دستورات مقطعی برای حل مشکل داده شد اما به نظر می رسد که موضوع افت کیفی اینترنت مسئله ای است که باید ریشه ای حل گردد و باید برای آن راه چاره اساسی در نظر گرفت.

آیا مشکل مربوط به افزایش پهنای باند است

انتظار برای حل نقاط دارای ضعف در شبکه ارتباطی کشور و افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای اینترنت در حالی است که بعضی خبرها از وجود مشکل در کمبود افزایش پهنای باند اینترنت کشور حکایت دارد. به نحوی که مدیران بعضی اپراتورهای اینترنتی اذعان دارند که مشکل از زیرساخت های خدماتی آنها نبوده بلکه پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می نمایند کاهش یافته و با افت کیفیت روبرو است.

این در حالی است که با افزایش مصرف اینترنت در کشور، احتیاج است که ماهانه به اندازه پهنای باند کشور افزوده گردد اما این طور که گفته می گردد شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند بین الملل با مسائلی روبرو است و به همین علت ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور به حد اشباع رسیده و این مشکل در زمان پیک مصرف، نمود بیشتری دارد.

شرکت ارتباطات زیرساخت که طی سال های اخیر در پاسخگویی به رسانه ها بسیار ضعیف عمل نموده است این بار هم به این اخبار و گزارش ها واکنشی نشان نداده و پیگیری خبرنگاران از مسئولان این شرکت هم تا به امروز موفقیت آمیز نبوده است.

از سوی دیگر رگولاتوری هم تا به امروز آماری از بابت اندازه شکایات مردمی از کیفیت اینترنت، شرایط مناطقی که بیشترین مشکل دسترسی به اینترنت دارند، میانه حجم پهنای باند مصرفی و سرعت دسترسی کاربران و هم اندازه پهنای باندی که هم اکنون کشور در اختیار دارد، اعلام ننموده است و کوشش خبرنگاران برای مصاحبه با مدیران این سازمان راه به جایی نبرده است.

با این حال به نظر می رسد با وجودی که جلسات متعددی در دولت قبل هم برای حل مشکل اینترنت برگزار گردید اما دستورات مقطعی، مشکل کیفیت اینترنت را حل نکرد، بهتر است مدیران وزارت ارتباطات در راستای شفاف سازی بیشتر اقدامات و پاسخ به مطالبه مردم، زمان بندی تعیینی برای حل مشکل ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1445

به "مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان پابرجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید