مسجدجامعی: هویت طبیعی تهران مغفول مانده است

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران آنلاین:مسجدجامعی در برنامه تهران گردی و بازدید از ارتفاعات توچال گفت: در بخش هویتی، یکی از مواردی که در تهران مغفول مانده، بحث هویت طبیعی است.

مسجدجامعی: هویت طبیعی تهران مغفول مانده است

برنامه این هفته تهرانگردی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با موضوع هفته تهران برگزار شد.

به گزارش شهرنوشت، ارتفاعات توچال اولین منطقه ای بود که تیم تهرانگردی بازدید خود را از آن آغاز کرد.

احمد مسجدجامعی درباره انتخاب توچال برای بازدید در هفته تهران گفت: ما امروز پنجمین روز تهران و اولین دوره هفته تهران را گرامی می داریم. تهران کلانشهری است که مسائلش را نمی توان در یک روز بررسی کرد، به همین دلیل امسال هفته ای را برای تهران در نظر گرفتیم و عنوان آن را هویت تهران گذاشتیم.

مسجدجامعی ادامه داد: در بخش هویتی، یکی از مواردی که در تهران مغفول مانده، بحث هویت طبیعی است. تهران قنات ها و باغ های بسیاری داشته و نام برخی محلات آن مانند زعفرانیه و پونک، برگفته از طبیعت است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از ویژگی های تهران این است که در مجاورت قله 4 هزار متری توچال واقع شده است. ما هم تاکید کردیم که توچال باید به عنوان میراث طبیعی تهران حفظ شود.

مسجدجامعی درباره نام گذاری دیگر روزهای هفته تهران گفت: هویت شهری و معماری، هویت تاریخی و هنری و ... به این دلیل انتخاب شد تا نگاه جامعی به مسائل تهران داشته باشیم.

او اضافه نمود: بدون این نگاه جامع، تهران آسیب می بیند و مسائل آن از نظرها دور می ماند.

انتقاد از بازسازی رود-دره ها

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به رود-دره های تهران گفت: تهران هفت رود-دره داشته که مدیریت شهری آن ها را بازسازی کرده، اما این بازسازی ارگانیک نیست.

مسجدجامعی توضیح داد: این رود-دره ها مدرن ساخته شده اند و هویت قدیم تهران را ندارند. یعنی متناسب با فضای تهران نیست و انگار مربوط به مکانی مانند امارات است.

او تاکید کرد: امیدوارم در هفته تهران بیشتر به این مسایل هویتی بها داده شود.

آرش میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این بازدید، گفت: در برنامه سوم شهری، بر حفاظت از میراث طبیعی تاکید شده است.

او اضافه نمود: البته در دوره های پیشین هم این دغدغه وجود داشته اما اکنون بسیار جدی تر شده است.

میلانی گفت: این که در هفته تهران یک روز به نام طبیعت اختصاص یافته، نشان می دهد حفظ میراث طبیعی اهمیت ویژه پیدا کرده است.

موزه دخانیات، الگویی برای موزه های کوچک در شهر

افتتاح موزه دخانیات، برنامه دیگر تیم تهران گردی بود. در این مراسم که با حضور حناچی شهردار تهران و محمدرضا جوادی یگانه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد، مسجدجامعی به خبرنگار شهرنوشت گفت: موزه دخانیات قطعا با موزه های بزرگی مانند ایران باستان قابل مقایسه نیست، اما می تواند الگویی برای موزه های کوچک در تهران باشد.

او اضافه نمود: چند وقت پیش در یکی از برنامه های تهرانگردی در بازدید از یک مدرسه تاریخی، پیشنهاد تشکیل موزه در آن مدرسه را دادیم که اجرایی شد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موزه دخانیات هم از گونه همین موزه های کوچک است که شهر به آن ها نیاز دارد.

موزه ای برای خیابان ولیعصر (عج)

ساختمان مینایی بنای تاریخی دیگری بود که در روز تهران، تیم تهرانگردی از آن بازدید کرد.

مسجدجامعی درباره این بنای تاریخی گفت: معماری این خانه متعلق به دوره پهلوی اول است که در برنامه های تهران گردی شناسایی شد.

او اضافه نمود: تملک این بنا در سال 96 محقق شده و در حال احیای آن هستیم.

این عضو شورای شهر تهران اضافه نمود: پیشنهاد دادیم این بنا پس از احیا، به موزه خیابان ولی عصر (عج) تبدیل شود.

تهران گردی احمد مسجدجامعی با بازدید از موزه مقدم، منزل آخرین رییس احتسابیه تهران، پیش از تبدیل احتسابیه به بلدیه سرانجام یافت.

این موزه، منزل محمدتقی خاو احتساب الملک بود که از سوی پسرش محسن مقدم، استاد دانشگاه تهران وقف این دانشگاه شد.

احمد مسجد جامعی در سرانجام برنامه تهرانگردی که به مناسبت هفته تهران انجام شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به دنبال ثبت میراث طبیعی تهران هستیم، گفت: متاسفانه طی سال های اخیر میراث طبیعی تهران فراموش شده است که باید احیا شود.

او با بیان این که پیشتر پیشنهاد داده بودیم که خیابان ولیعصر (عج) به واسطه میراث طبیعی ثبت شود بیان کرد: حالا به دنبال میراث طبیعی توچال هستیم.

مسجد جامعی با بیان این که توچال دارای 4 هزار متر ارتفاع است گفت: در دنیا نادر است که یک شهری در کنارش کوه های با ارتفاع 4 هزار متر باشد و به همین دلیل معتقدیم که باید این کوه ثبت شود.

او با بیان این که توچال در معرض آسیب واقع شده است، اظهار کرد: ساخت و سازهای که دراین منطقه شده دید آن را کور کرده و متاسفانه تابلوهای شهری نیز در مبادی ورودی این کوه به شدت افزایش داشته است به گونه ای که در وهله اول به جای این که کوه را ببینم تابلوهای تبلیغاتی چشم را می گیرد.

مسجدجامعی با بیان این که با ثبت میراث طبیعی توچال چارچوبی برای این کوه در نظر گرفته می شود و از تصرفات و تغییرات در آن کاسته می شود، گفت: کوهنوردان نیز نگران آسیب های نگاه های اقتصادی صرف مسئولان به توچال هستند اما با تهیه سند میراث طبیعی توچال می توانیم آن را حفظ کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 95

به "مسجدجامعی: هویت طبیعی تهران مغفول مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجدجامعی: هویت طبیعی تهران مغفول مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید