قدیمی ترین فیلم از مدینه منوره؛ 95 سال قبل ، محل ولادت امام حسن (ع) و گنبد خضرا را ببینید

به گزارش مجله میهن 128، قدیمی ترین فیلم از مدینه منوره که مربوط به سال 1307 شمسی (95 سال قبل) است، برای نخستین بار در آستانه میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام منتشر شد.

قدیمی ترین فیلم از مدینه منوره؛ 95 سال قبل ، محل ولادت امام حسن (ع) و گنبد خضرا را ببینید

به گزارش خبرنگاران، امام حسن مجتبی علیه السلام در مدینه منوره مدفون است که حدود 100 سال گذشته مرقد ائمه مدفون در بقیع به وسیله وهابیون تخریب شد و با وجود قول مساعد پادشاه وقت عربستان برای بازسازی آن، هنوز این قطعه از بهشت تلی از خاک است.

در آستانه میلاد امام حسن علیه السلام، فیلم نویافته از مدینه منوره و محل ولادت کریم اهل بیت که مربوط به سال 1307 شمسی (95 سال قبل) است، برای نخستین بار به وسیله خبرگزاری فارس منتشر می گردد.

این فیلم از سوی گروه مردمی بهشت بقیع تهیه و تدوین شده و در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است. فیلم نویافته از مدینه منوره به وسیله یک پژوهشگر هلندی به نام جورج کروگرز که به همراه مسلمانان اندونزیایی راهی حج شده بود، تهیه شده است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده این فیلم قدیمی ترین اثر تصویری (متحرک) از مناسک حج است که تا به امروز مورد شناسایی قرار گرفته است. پیش از این گروه مردمی بهشت بقیع در مورد تاریخچه فیلم های قدیمی مرتبط با سفر حج یا حتی عتبات، مستندهایی فراوری نموده بودند.

فیلم کوتاه مدینه منوره در اصل سیاه و سفید و صامت بوده که به وسیله این مجموعه رنگین سازی و صداگذاری شده است. در این فیلم از قدیمی ترین صوت تلاوت سوره مبارکه ضحی و اذان مسجد النبی که در مدینه منوره ضبط شده، برای صداگذاری استفاده شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1835

به "قدیمی ترین فیلم از مدینه منوره؛ 95 سال قبل ، محل ولادت امام حسن (ع) و گنبد خضرا را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین فیلم از مدینه منوره؛ 95 سال قبل ، محل ولادت امام حسن (ع) و گنبد خضرا را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید