علت تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست و چگونه می توان با عواقب آن مقابله کرد؟

به گزارش مجله میهن 128، در حالت کلی تردید در تصمیم گیری در همه انسان ها وجود دارد. به خصوص در مسئله مهمی مانند ازدوج که سرنوشت ساز است. از آن جایی که ازدواج یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر انسانی محسوب می گردد، بنابراین هر کسی ممکن است دچار تردید در تصمیم گیری ازدواج گردد. تردیدهایی مانند آیا او واقعاً همان فردی است که باید با او ازدواج می کردم؟ یا آیا در زندگی با او خوشبخت خواهم شد؟ و سؤالاتی از این قبیل که می تواند هر کسی را کلافه و در انتخاب مردد کند. با این حال این تردیدها تا حدودی طبیعی هستند، اما نباید مانعی در جهت تصمیم برای ازدواج باشند. به همین دلیل در اینجا علاوه بر علت رشد این تردیدها، روش هایی برای مقابله با آ ن ها و عواقب این تردیدها را گردآوری نموده ایم.

علت تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست و چگونه می توان با عواقب آن مقابله کرد؟

علت تردید در ازدواج چیست؟

این مسئله به دلایل مختلفی مانند مسائل اجتماعی، شخصی، اقتصادی، خانوادگی و… می تواند بروز کند.

1. علل شخصی

ممکن است به دلیل تردید در علاقه خود به طرف مقابل دچار تردید در تصمیم گیری شده باشید. زمانی که احساس کنید علاقه ای به طرف مقابل ندارید، ممکن است میلی برای ازدواج با او نداشته باشید، اما به دلایلی مختلف، خود را قانع کنید که این علاقه بعد از ازدواج به وجود خواهد آمد. باید بدانید که این افکار اشتباه است و علاقه بعد از ازدواج ممکن است هیچوقت به وجود نیاید. پس در خصوص تردید خود بیشتر فکر کنید.

ویژگی های شخصیتی: یکی دیگر از دلایل شخصی تردید در ازدواج، می تواند تردید در ویژگی های شخصیتی طرف مقابل باشد. در واقع تردید در این که آیا ممکن است شخصتی سازگار با یکدیگر نداشته، و یا متضاد با شخصیت فعلی داشته باشد و… که می تواند موجب ایجاد تردید در تصمیم گیری ازدواج گردد.

ظاهر افراد: ممکن است ظاهر فرد مورد نظر نیز موجب ایجاد تردید باشد. به طور مثال شاید ظاهر طرف مقابل چندان دلخواه شما نباشد و همین موضوع دودلی به وجود آورد. یا حتی ظاهر او بسیار جذاب تر از شما باشد و فکر اینکه بعد از مدتی او نسبت به شما بی علاقه گردد، موجب ایجاد اضطراب و دودلی گردد.

خیانت: ترس از خیانت همسر نیز یکی از این علل است. اغلب مردم از این موضوع بیش از هر چیز دیگری وحشت دارند. به خصوص در دنیای امروز که آمار خیانت به همسر افزایش پیدا نموده است، افراد سعی می نمایند از ازدواج پرهیز نمایند تا طعم تلخ خیانت را نچشند.

تأخیر در ازدواج: بعضی از افراد ممکن است به دلایلی ازدواج خود را به تأخیر انداخته باشند. در این صورت افزایش سن ممکن است باعث ایجاد یک سری وسواس ها گردد که همین افکار می توانند دودلی و سخت گیری بیش از حدی را در انتخاب همسر به وجود بیاورند.

ترس از رابطه جنسی: از سایر دلایل شخصی، می توان به ترس از رابطه جنسی نیز اشاره نمود. بعضی از افراد به خصوص خانم ها، این مقوله را یکی از عظیمترین ترس های ازدواج می دانند. در واقع ترس از برقراری این رابطه و مسائل احتاقتصادی بعد از آن، موجب تردید کردن آن ها می گردد.

ترس از مسئولیت پذیری: ممکن است پذیرش مسئولیت یک خانواده، مسئولیت رفتار صحیح با همسر، مسئولیت تربیت فرزند و… شما را بترساند و باعث ایجاد دودلی در خصوص ازدواج گردد.

دلایل شخصی تردید در ازدواج - علاقه نداشتن به طرف مقابل

2. علل اجتماعی

ممکن است در بین اطرافیان یا دوستان خود، مواردی را دیده باشید که ازدواج پر از عشق آن ها به طلاق ختم شده است. در این صورت ترس از طلاق و جدایی، تردید بسیاری را در رابطه با ذات ازدواج در شما به وجود می آورد. مشاهده این که چگونه شور و علاقه فراوان به طلاق و بعضاً نفرت تبدیل می گردد، می تواند در هر کسی تردیدهای اساسی به وجود آورد یا حتی موجب نابودی انگیزه برای ازدواج گردد.

شغل: شغل طرف مقابل نیز احتمالاً چنین تردیدی را به وجود بیاورد. به این صورت که شاید از جانب اطرافیان نسبت به شغل طرف مقابل طعنه و کنایه بشنوید، یا حتی در رابطه با ثبات شغل او اطمینان نداشته و در خصوص ازدواج دچار تردید شوید. حتی ممکن است طرف مقابل از لحاظ سطح شغلی بسیار بالاتر باشد و احتمال دهید این موضوع پس از مدتی باعث سرخوردگی شما گردد. در نتیجه دچار تردید در تصمیم گیری ازدواج با او شوید.

اعتقادات سرسختانه: شاید شما یا طرف مقابل اعتقاداتی سرسختانه دارید. در این صورت ممکن است فشاری که از طرف جامعه، اطرافیان و… برای برگزاری مراسم ازدواجی مجلل و یا مغایر با اعتقادات یکی از طرفین وارد می گردد، باعث ایجاد اضطراب، دودلی و حتی مانعی در ازدواج شوند.

دلایل خانوادگی تردید در ازدواج - مسائل خانوادگی طرف مقابل

3. علل خانوادگی

خانواده: شاید فردی که قصد ازدواج با او را دارید، بسیار عاقل و بالغ باشد. اما فرزند خانواده ای نه چندان مناسب بوده و مسائل خانوادگی متعددی داشته باشد. در این صورت تصمیم گیری برای ازدواج با چنین فردی مشکل خواهد بود. ممکن است با خود بگویید خانواده او ارتباطی به من و زندگی مشترک ما نخواهد داشت، اما باید بدانید که کاملاً در اشتباه هستید و ضروری است تردیدتان را جدی بگیرید.

وابستگی به خانواده: یکی دیگر از علل تردید در تصمیم گیری ازدواج می تواند وابستگی زیاد طرف مقابل به خانواده باشد. ممکن است در دوران آشنایی قبل از ازدواج، دریابید که فرد مورد نظر بیش از حد به خانواده وابسته است، به طوری که حتی قدرت اداره خانواده خود را نداشته باشد. همین موضوع احتمالاً در شما نسبت به ازدواج با او تردید ایجاد کند.

تفاوت فرهنگی: ممکن است تفاوت فرهنگی خانواده ها نیز یکی از علل ایجاد تردید یا مانع ازدواج باشد. از آن جایی که پس از ازدواج ارتباط خانواده های طرفین با یکدیگر بسیار بیشتر می گردد، اختلافات فرهنگی نمایان تر خواهد شد. این اختلافات در زندگی مشترک دو طرف نیز تأثیر بسیاری می گذارد. بنابراین اختلافات فرهنگی نیز می توانند یکی از دلایل تردید در تصمیم گیری برای ازدواج باشند.

4. علل اقتصادی

هزینه های زندگی: مسائل اقتصادی بعد از ازدواج و تأمین هزینه های خانواده، ممکن است افراد به خصوص مردان را از ازدواج هراسان کند. هزینه هایی که یک زندگی مشترک در این برهه از زمان دارد، تردیدهای بسیاری را در رابطه با ازدواج به وجود آورده است. حتی بسیاری از جوانان را به سوی عدم ازدواج و انتخاب زندگی مجردی سوق داده است.

شرایط اقتصادی: در مواقعی نیز ممکن است فردی به دلیل شرایط اقتصادی مساعد شما به سراغ تان آمده باشد. در این صورت احتمالاً در خصوص میزان علاقه او و ازدواج با چنین فردی، تردید داشته باشید. با وجود این که وصلت به خاطر پول یکی از انگیزه های اشتباه ازدواج است، اما ازدواج های این چنینی و خالی از عشق، بسیار وجود دارد که غالباً منتهی به مسائلی متعدد می شوند.

سطح اقتصادی متفاوت: تردید در تصمیم گیری ازدواج می تواند به دلیل سطح اقتصادی متفاوت طرفین نیز به وجود بیاید. در صورتی که دو طرف از لحاظ اقتصادی اختلاف سطح بسیاری داشته باشند، علی رغم علاقه ای که به یکدیگر دارند، ممکن است ترس از مسائل ناشی از همین اختلافات، موجب مردد شدن شان برای ازدواج باشد.

توقعات زیاد: توقعات بیش از حد هم ممکن است موجب دودلی یا حتی مانع ازدواج گردد. به طور مثال درخواست مهریه سنگین، درخواست جهزیه های غیرمعمول، خانه، ماشین و… می توانند مانعی برای ازدواج به شمار آیند.

عواقب تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست؟

ممکن است به دلیل تردیدهایی که دارید، ازدواج با طرف مقابل را رد کنید. یکی از عواقب این موضوع می تواند از دست دادن فردی باشد که احتمالاً گزینه مناسبی برای ازدواج با شما بوده است. به طور مثال اگر به دلیل ترس از روابط مشترک، دچار تردید شده و ازدواج خود را به تأخیر می اندازید، احتمالاً در آینده متوجه خواهید شد که چنین دلیلی اشتباه و غیرموجه بوده است.

یکی دیگر از عواقب تردید در ازدواج، می تواند بالا رفتن سن و آغاز وسواس های غیرعادی باشد. بسیاری از افراد با افزایش سن، به وسواس ها و کما ل گرایی های بیمارگونه دچار می شوند. گاهاً این مسائل، خود مانعی عظیم برای ازدواج تبدیل می شوند. از دست دادن اعتماد به نفس نیز می تواند یکی از عواقب این تردیدها به شمار آید. می دانیم اعتماد به نفس با قدرت تصمیم گیری ارتباط مسقیم دارد. بنابراین اگر در تصمیم گیری دچار تردید شویم، ممکن است تأثیر بدی بر میزان اعتماد به نفس مان داشته باشد.

به علاوه محتمل است برای فرار از ناتوانی در تصمیم گیری دست به کاری اشتباه بزنیم. به این ترتیب که با وجود تردید در ازدواج، برای فرار از احساس ناتوانی، تصمیم به ازدواج با فردی بگیریم. این تصمیم ممکن است مسائل بسیاری را به دنبال داشته باشد.

مهارت های تصمیم گیری برای ازدواج - شناخت یکدیگر

مهارت های تصمیم گیری صحیح برای ازدواج کدام اند؟

خودشناسی: مهم ترین مهارتی که قبل از ازدواج برای هر فردی ضروری است، خودشناسی است. خودشناسی به این معناست که ابتدا باید احساسات، توانایی ها، اهداف، ارزش ها، نقاط ضعف، نقاط قوت، انتظارات از زندگی مشترک، فرهنگ، مذهب، علایق، آرزوها و… خود را به طور کامل بشناسیم و بعد تصمیم به آغاز زندگی مشترک بگیریم. در صورت شناخت بهتر و تسلط بر ویژگی های شخصیتی خود، می توان روشن تر فکر کرد و بدون تردید، انتخابی صحیح برای ازدواج داشت.

شناخت طرف مقابل: کسب شناخت کافی از طرف مقابل نیز می تواند تا حدود زیادی تردید در تصمیم گیری ازدواج را از بین ببرد. شناخت سایرین به اندازه شناخت خود ساده نیست. ابعاد مختلف شخصیتی افراد را نمی توان به راحتی واکاوی نموده و براساس آن ها تصمیم صحیحی گرفت. با این حال می توان با برقراری ارتباط تحت نظر والدین، تا حدودی طرف مقابل را شناخت. یا با یاری روانشناسی مطمئن، در خصوص شخصیت طرف مقابل به نتیجه ای منطقی رسید. حتی می توان به یاری افراد با تجربه فامیل، به شناختی حدودی رسید.

پرهیز از هیجانات زودگذر: کنار گذاشتن هیجانات و احساسات لحظه ای و زودگذر، یکی دیگر از مهارت های تصمیم گیری صحیح به شمار می آید. ممکن است در ابتدا نسبت به فرد مورد نظر احساساتی قوی داشته باشید، اما این احتمال را در نظر بگیرید که این احساسات زودگذر باشند. بنابراین در ازدواج عجله نکنید و فرصتی برای فروکش کردن تب های تند لحظه ای بدهید. سپس می توانید به خوبی و از روی منطق تصمیم خود را بگیرید.

شرایط اقتصادی ملاک نیست: به یاد داشته باشید که هیچوقت به خاطر پول تصمیمی نگیرید. ممکن است فردی با شرایط اقتصادی عالی، شما را وسوسه کند. در صورتی که محتمل است او رفتار صحیح با همسر را بلد نباشد، شخصیت خوبی نداشته باشد و… که می تواند مسائل بسیاری را بر جای بگذارد. همچنین حتماً توجه کنید که شرایط اقتصادی نسبتاً بد طرف مقابل نیز دلیلی بر ممانعت از ازدواج نیست و محتمل است چنین فردی دارای شخصیتی قوی، مهربان و دلسوز باشد.

تعهد به ازدواج: از تعهد خود و طرف مقابل نسبت به ازدواج، مطمئن شوید. متعهد بودن به ازدواج از مهم ترین مهارت هایی است که زوجین باید یاد بگیرند.گذراندن باقی عمر با یک نفر به عنوان همسر، کار ساده ای نیست، اما موجب تداوم زندگی مشترک خواهد بود.

صحبت کردن با طرف مقابل: در تصمیم گیری برای ازدواج، ابتدا باید با او در خصوص مسائل مختلفی صحبت کرد. بنابراین بهتر است اعتماد به نفس کافی در تبادل نظر داشته باشیم و در رابطه با موضوعات و سؤالات مورد نظر خود، اطلاعات لازم را کسب کنیم. از این طریق می توان اطلاعات خوبی از شخصیت، رفتار، فرهنگ خانوادگی و… را کسب کرد.

درک نیازهای همسر: کسب مهارت کافی در درک نیازهای همسر نیز در تصمیم گیری برای ازدواج مهم است. به طوری که اگر فردی در خصوص نیازهای عاطفی، جنسی و… طرف مقابل آگاهی کافی نداشته باشد، نمی تواند تصمیمی صحیح بگیرد. چه بسا تصمیمی که می گیرد به دلیل عدم آگاهی کافی، منتهی به شکست گردد.

کلام آخر

همانطور که گفتیم تردید در تصمیم گیری ازدواج به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند، اما هتمام این علل واقعاً صحیح نیستند. البته بعضی از آن ها می توانند جدی باشند و حتماً باید پیش از ازدواج اقدامات لازم برای ریشه یابی آنها انجام گردد.

با این حال توصیه می کنیم به هیچ وجه به دلیل حرف دیگران، فشار جامعه و خانواده، حسادت، عقب ماندن از هم سن وسالان و… ازدواج نکنید. دقت کنید که ازدواج باعث خوشحالی و خوشبختی نیست. اگر فکر می کنید که دلایلی محکم تر از این ها برای ازدواج ندارید، جداً از ازدواج بپرهیزید.

به نظر شما چه علل دیگری برای تردید در تصمیم گیری برای ازدواج وجود دارد؟ چگونه می توان با این تردیدها مقابله کرد؟ این تردیدها چه عواقبی به دنبال خواهند داشت؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 812

به "علت تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست و چگونه می توان با عواقب آن مقابله کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست و چگونه می توان با عواقب آن مقابله کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید