دریاچه های تار و هویر دماوند؛ جذابیتی بی مثال در نزدیکی پایتخت

به گزارش مجله میهن 128، شهر دماوند یکی از مناطق اطراف تهران بوده که دارای مناظری دیدنی و زیبا است. شهر دماوند برای کوهنوردان و عاشقان ارتفاع جایی هست، شناخته شده که گردشگران و کوهنوردان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جذب می نماید. اما، بسیاری از وجود دو دریاچه شکوهمند در این اطراف بی خبرند؛ دریاچه های تار و هویر دماوند که با فاصله اندکی از هم در شهر دماوند و در نزدیکی شلوغی و ترافیک تهران قرار دارند. اگر تصمیم گرفتید تا از دریاچه تار و هویر دماوند بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

دریاچه های تار و هویر دماوند؛ جذابیتی بی مثال در نزدیکی پایتخت
بیشتر بخوانیددریاچه تار هویر | دریاچه ای در دل بکر و نـاب دماوند

زمین لغزید و زیبایی خلق شد

لرزیدن زمین یکی از کابوس های شبانه مردم شهر تهران است اما، در روزگاری دور گسل مشا - فشم لرزید و با تکان های خود باعث ریزش بخش جنوبی کوه شد و یکی از بی مثال جاذبه های اطراف شهر تهران را خلق کرد. دو دریاچه تار و هویر که از هم 500 متر بیشتر فاصله ندارند، در میان کوه ها ایجاد شده و دامنه این کوه ها همچون سدی پایدار، این دو دیدنی خدادادی را حفظ نموده اند. تار و هویر در ارتفاع 3000 متری بالاتر از سطح دریا بوده و منبع بزرگی از آب شیرین به همراه کربنات، کلسیم و منیزیم هستند. دریاچه هویر با 150 متر عرض و 900 متر طول در کنار دریاچه تار با 400 متر و 1300 متر طول، منظره بدیع و زیبایی را تشکیل داد.

در کنار منظره ای رویایی تفریح کنید

کوهنوردی در ارتفاعات اطراف دریاچه تار و هویر دماوند یکی از تفریحاتی بوده که گردشگران به آن می پردازند. وجود قله دماوند باعث حضور کوهنوردان در این منطقه است. اگر از تهران به طرف دماوند بروید و راهی روستای هویر شوید، ناخودآگاه متوجه تعداد زیادی دوچرخه سوار خواهید شد که راهی دریاچه های تار و هویر دماوند هستند. تورهای دوچرخه سواری فراوانی شما را به این سمت راهنمایی خواهند کرد، اگر اهل رکاب زدن باشید. اگر قایق بادی دارید، حتما همراه خود ببرید، زیرا در آنجا قایقی وجود ندارد و می توانید از خلوتی لذتی وافر ببرید.

کمپینگ های فراوانی هم در کنار این دو منبع بزرگ آبی به برپایی برنامه های سرگرم نماینده می پردازند. چتر بازی، آفرود، پاراگلایدر و غواصی هم از دیگر تجربیاتی بوده که می توانید در کنار دریاچه ها بدست بیاورید. البته پرنده نگری و ماهیگیری هم از دیگر تفریحات مفرح این منطقه بوده که هواداران خاص خود را دارند. دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید، یا اگر از آن دسته افرادی هستید که با گوشی همراه عکس می گیرید، حواستان به مقدار حافظه گوشی باشد چون، ناگهان متوجه می شوید که دیگر گوشی شما جایی ندارد.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

بز، قوچ و میش البرزی از جمله جانداران این منطقه بوده که بیرون از آب زندگی می نمایند. اما ماهی زردکش، ماهی قزل آلای خال قرمز و ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر از جانداران آبزی این دو دریاچه محسوب می شوند. اطراف تار و هویر پوشش گیاهی خاصی دیده نمی گردد که دلیل آن چرای دام و فرسایش خاک است اما، همین پوشش اندک دارای تنوع قابل ملاحظه ای هست. در گذشته، بدلیل وفور گیاه آویشن در این حوالی، بوی مطبوعی از طبیعت به مشام می رسید و هنگام رشد آویشن، نفس کشیدن حال دیگری داشت. اگر به دیدن دریاچه های تار و هویر رفتید، حتما به روستای هویر رفته و از آبشارها، صخره های سنگی، دریاچه ها و غارهایش دیدن کنید.

از چه راهی و در چه زمانی به دریاچه های تار و هویر برویم و کجا بمانیم؟

دریاچه ها از شهر تهران 112 کیلومتر و از شهر دماوند 30 کیلومتر راه دارند. برای رسیدن به این جاذبه طبیعتی گردشگری می توانید از سمت جاده فیرزوکوه به دماوند به طرف روستای دلیچای رفته و از آنجا به دریاچه های زیبای تار و هویر برسید. راه دیگر، از جاده دماوند بعد از روستای چنار شرق است که باید رانندگی دو ساعته در جاده ای خاکی را تحمل کنید. اگر اهل آفرود و ماشین های جاده ای نیستید، زحمت این راه را به جان نخرید. یکی از بهترین راهها، رفتن به دماوند و روستای چنار عرب هاست. از آنجا جاده معدن را تا سرانجام بروید و در آخر جاده خاکی به منظره زیبای این منطقه خواهید رسید.

برای دیدن مناظر از اوایل اردیبهشت تا سرانجام تابستان زمان بی مثالی هست. اما، اگر به دیدن کوه های برف پوش و دریاچه های یخ زده علاقه دارید و وسایل مورد احتیاج را هم تهیه نموده اید، زمستان های این جاذبه گردشگری شما را مدهوش خواهند کرد. برای شب مانی چادرهای بخش خصوصی در میان امنیت و حفاظت محیط زیست شهر دماوند در فصول گرم پذیرای شما هستند اما، به ماندن در روستای هویر هم همواره می توانید فکر کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 676

به "دریاچه های تار و هویر دماوند؛ جذابیتی بی مثال در نزدیکی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه های تار و هویر دماوند؛ جذابیتی بی مثال در نزدیکی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید