خبرنگاران خسارت تحمیلی کرونا به تماشاخانه های خصوصی جبران نمی گردد

به گزارش مجله میهن 128، تهران- خبرنگاران- مدیر تماشاخانه خصوصی تئاتر هامون با بیان اینکه خسارت تعطیلی ها جبران نمی گردد، گفت: دلیل ادامه فعالیت مدیران با وجود همه مسائل این بخش عشق به هنر تئاتر است.

خبرنگاران خسارت تحمیلی کرونا به تماشاخانه های خصوصی جبران نمی گردد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اسفندماه با وجود پیش بینی ها جهت رونق دوباره تئاتر به ویژه برای تماشاخانه های خصوصی بعد از سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شروعی متفاوت داشت زیرا با شیوع ناگهانی ویروس کرونا که چندی است در کشورهای دنیا جان مردم را می گیرد و عده ای را در بیمارستان بستری می نماید تمامی فعالیت هنری از جمله تئاتر، موسیقی و سینما به مدت یک هفته تعطیل شدند و روز پنجشنبه گذشته نیز بنا بر ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر به مدت یک هفته تعطیلی بخش فرهنگی و هنری بار دیگر تمدید شد.

در میان بخش های مختلف هنری بیش از هر عرصه دیگری تئاتر و تماشاخانه های خصوصی هستند که متضرر شده اند زیرا بیشتر سالن ها استیجاری است و برای ادامه حیات احتیاج به اجرای نمایش ها دارند تا به درآمدی برای فعالیت های خود برسند.

هادی حجازی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه منتظر تمام شدن امسال هستم، گفت: تئاتری ها نیمی از امسال را به تعطیلی گذراندند اما امیدوارم کسانی که با شک به فعالیت بخش خصوصی می نگرند بعد از این اتفاقات و آسیب های جبران نشدنی دیدی جدید به این عرصه داشته باشند.

وی اضافه کرد: اتفاقات اخیر نقطه ای است تا همه متوجه شوند که افراد حاضر در این بخش فقط عاشق تئاتر و کار خود هستند و هیچ کدام کلاهی برای درآمد بیشتر و سود کردن ندوخته اند.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه البته برای ادامه حیات به درآمدی احتیاج است که چرخ تماشاخانه ها بچرخد اعلام کرد: کاستن از سخت گیری ها نسبت به این سالن ها می تواند یاریی برای ادامه فعالیت آنها باشد زیرا امیدی به یاری از سوی دولت فکر باطلی است که بخواهد با پرداختی ناچیز جوابگوی احتیاج سالن های خصوصی باشد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد تماشاخانه های خصوصی استیجاری هستند توضیح داد: این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و در تمامی تعطیلات سالن دارها باید برای یک مکان خالی و بدون فعالیت پول پرداخت نمایند.

به گفته وی، این در حالی است که برای دریافت مجوز جهت راه اندازی یک کافه با ظرفیت محدود در تماشاخانه ها سخت گیری های بسیاری می گردد اما ما با وجود تمام این سختی ها و مسائل به جهت خود ادامه می دهیم البته با این فرایند معین نیست تا چه زمانی می توانیم دوام بیاوریم.

این بازیگر سینما و تئاتر تاکید نمود: تماشاخانه ها در مناسبت ها و تعطیلات رسمی اجازه فعالیت ندارند و حتی در اتفاقاتی مانند حوادث آبان ماه با وجود رسمی نبودن تعطیلات در عمل تماشاگر نداشتیم و فعالیت نمی کردیم و امسال بویژه شرایط سختی قرار گرفته ایم به همین دلیل امیدواریم سخت گیری ها نسبت به تئاتر و فعالیت تماشاخانه ها کمتر گردد.

ضرر کرونا به تماشاخانه های خصوصی جبران نمی گردد

حجازی فر با اشاره به تعطیلات دو هفته اخیر اعلام کرد: آسیب و ضرری که تماشاخانه های خصوصی در این زمینه متحمل شده اند به هیچ عنوان جبران نمی گردد زیرا نمی توانیم امیدی به دولت هم داشته داشته باشیم اداره کل هنرهای نمایشی با وجود همه دلسوزی ها اگر بخواهد یاریی هم کند بودجه و امکاناتی برای جبران این روزها ندارد.

وی با بیان اینکه نظارت بر تئاتر و فعالیت تماشاخانه های خصوصی بسیار زیاد است و علت آن هم معین نیست توضیح داد: صدور مجوز برای اجراهای محدود موسیقی و امثال این فعالیت های هنری به سالن ها می تواند راه حلی باشد تا حداقل توانایی پرداخت حقوق کارکنان خود را داشته باشند و یا اجاره خود را پرداخت نمایند و این روزها را بهتر طی نمایند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه اگر یک پنجم تعطیلات در سالی که گذشت در سال آینده تکرار گردد تماشاخانه های خصوصی دیگر نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند گفت: من بازی در هر فیلم سینمایی را قبول کردم و هر آنچه را که به دست آوردم خرج تئاتر و تماشاخانه هامون کردم و دلیلی جز علاقه و عشق به این کار نداشتم و با درآمدهایی که داشتم هیچ چیزی به زندگی خود اضافه ننموده ام اما حمایت هم تا اندازه ای از عهده من بر می آید.

وی اضافه کرد: من درآمدی از سینما دارم اما مدیران تماشاخانه های دیگر با مصیبت ها و مسائل فراوانی دست و پنجه نرم می نمایند.

وی با بیان اینکه تا کجا می توان بر علیه شرایط موجود و حاکم بر تئاتر جنگید، توضیح داد: اگر واقعا دولت قصد یاریی دارد نهادهایی داریم که فضاهای مختلفی را در اختیار دارند اما این سالن ها به استفاده های نامربوط اختصاص داده شده است که ربطی به فرهنگ نیز ندارد و می توانند در اختیار گروه های نمایشی یا مدیرانی قرار بگیرد که سابقه موفقیت آمیزی در تئاتر دارند و با عشق و علاقه در وضع موجود کوشش می نمایند.

هامون تا خاتمه سال تعطیل است

حجازی فر در خصوص تعطیل بودن فعالیت های هنری در دو هفته اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز گفت: نمی توان به طور دقیق این تعطیلات را خوب یا بد دانست چون آسیب و منفعت را با هم دارد اما در خصوص تماشاخانه هامون حتی اگر از هفته آینده ممنوعیت فعالیت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برداشته گردد فعالیت خود را شروع نمی کنیم سلامتی مردم، کارکنان سالن و گروه های تئاتر برای من مهم تر از هر چیز دیگری محسوب می گردد.

مدیر تماشاخانه هامون اعلام کرد: باید امیدواری خود را حفظ کنیم تا به سلامت از این مسائل عبور کنیم؛ روزی را به یاد ندارم که در زندگی به سختی نگذرانده باشم اما در هیچ مرحله ای امید خود را از دست ندادم زیرا با امید می توان سختی ها و مسائل را تحمل کرد.

بیماری کووید-19 ناشی از ویروس کرونا جدیدی است که از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا به امروز باعث مرگ بیش از 2 هزار تن در دنیا شده است که بیشتر آنان در چین بوده اند.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به راحتی و با راهکارهای ساده می توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز نمایند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت نموده و روبوسی و دست دادن را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت های درمانی را به وسیله پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

در ایران نیز تا ظهر شنبه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به 593 نفر افزایش یافت، تعداد قربانیان این بیماری در سطح کشور به 43 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 400

به "خبرنگاران خسارت تحمیلی کرونا به تماشاخانه های خصوصی جبران نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خسارت تحمیلی کرونا به تماشاخانه های خصوصی جبران نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید