ثبت کال جنی طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران/خراسان جنوبی کارشناس ثبت میراث طبیعی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: کال جنی طبس در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

ثبت کال جنی طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، زهرا رضایی ملکوتی اظهارکرد: کال جنی در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غربی شهر طبس در دامنه غربی رشته کوه شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان قرار گرفته که نواحی شمالی آنرا زهکشی و آب مورد احتیاج تعدادی از روستاهای این بخش را تأمین می نماید.

وی اضافه کرد: این رودخانه با عبور از حاشیه روستای زیبای ازمیغان شرایط ویژه آب و هوایی را بوجود آورده و در آن منطقه برنج در کنار خرما و مرکبات کشت می گردد. این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است.

ملکوتی ادامه داد: کال جنی احتمالاً به علت وجود صداهای رعب انگیزی که به جهت پیچیدن باد در حفره های متعدد اطراف دره بوجود می آید و یا اشکال فرسایشی مختلف در رسوبات کنگلومرایی- ماسه سنگی دیواره رودخانه با پیچ و خم های متعدد به این نام نامیده شده است.

وی با اشاره به اینکه طول جهت کال جنی 9 کیلومتر است، گفت: فرسایش شدید بستر رودخانه سبب ایجاد پرتگاه هایی به عمق حدود 50 متر در دیواره ها و در رسوبات آبرفتی شده بطوریکه حتی نهشته های نئوژن که بصورت دگرشیب در زیر آنها قرار گرفته نیز رخنمون یافته اند.

ملکوتی یاداور شد: کال جنی طبس در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی، مورخ 24 آذرماه سال جاری در تهران در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

وی اعلام نمود: حفاظت و نگهداری از این اثر طبیعی ارزشمند و منحصر به فرد پس از ثبت آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همکاری همه جانبه دستگاههای ذیربط و گردشگران را می طلبد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 449

به "ثبت کال جنی طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت کال جنی طبس در فهرست میراث طبیعی- ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید