تغییر قیمت کتاب ها از سامانه خانه کتاب اطلاع رسانی گردد

به گزارش مجله میهن 128، محمود آموزگار نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به مباحث ایجاد شده در زمینه تغییر قیمت پشت جلد کتاب از سوی ناشران و کتابفروشان گفت: این بحث در هیات مدیره دوره گذشته اتحادیه ناشران و کتابفروشان مطرح بود و کوشش کردم موضوع به پایان برسد و مساله را تا آنجا جلو بردیم که ابتدا در جلسات هیات مدیره و کارگروه ها بحث های لازم برای آنالیز موضوع انجام شد.

تغییر قیمت کتاب ها از سامانه خانه کتاب اطلاع رسانی گردد

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

وی اضافه کرد: ما در سال های اخیر با بالا رفتن هزینه های فراوری روبه رو هستیم؛ قیمت کاغذ بالا رفته و برای کتابی که اردیبهشت سال گذشته چاپ شده است الان به غیر از پول کاغذ برای بقیه ملزومات چاپ از لیتوگرافی تا صحافی و جلدسازی باید دو برابر هزینه پرداخت گردد.

آموزگار با بیان اینکه برای ناشر به غیر از کاغذ هزینه ها حدود 100 درصد افزایش داشته است، بیان کرد: اگر هزینه های چاپ هر جلد کتاب تا سال گذشته بدون احتساب هزینه کاغذ 10 هزار تومان بوده است سال جاری ناشر حداقل باید 20 هزار تومان هزینه چاپ برای هر جلد پرداخت کند.

وی یادآور شد: ناشر برای هر جلد کتاب یک قیمت فروش انتخاب نموده تا بتواند خواب سرمایه و هزینه مبادله لازم برای فروش کتاب را تامین نموده و سال جاری اگر بخواهد کتاب چاپ کند باید دو برابر سال گذشته هزینه پرداخت کند، البته قبل از آن باید روی موجودی کتاب هایش در بازار و قیمت های آن ها تجدیدنظر کند.

آموزگار با بیان اینکه این موضوع ساماندهی گردد، گفت: در هیات مدیره دوره قبل درباره این موضوعات بحث و گفتگو شد و در انتها نتیجه بر این شد که ناشران حق دارند قیمت کتاب را تغییر دهند اما برای این مقصود ساز و کاری لازم است؛ زیر مراجعی مانند سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف نمایندگان از گران فروشی مراقبت می نمایند.

وی درباره نظارت سازمان ها بر قیمت کتاب شرح داد: در سال های گذشته ما موارد زیادی داشتیم که بعد از برچسب تغییر کتاب مشتری شکایت نموده و ناشر به تعزیرات رفته و در آنجا از همکاران ما شکایت شده بود که چرای روی کتابی که قیمت 20 هزار تومانی بوده است برچسب 30 هزار تومانی زده اند؟

آموزگار به توافقی که با سازمان تعزیرات در این زمینه اجرا شده است هم اشاره نمود و گفت: طبق این توافق قرار شد اینگونه موارد اگر در مرحله تحقیقات است از نظر کارشناسی اتحادیه استفاده نموده و استعلام نمایند. این اقدام الان با هماهنگی بسیار خوبی در حال اجرا است و مواردی هم که در شعبات تعزیرات مطرح می گردد کارشناس اتحادیه به آنجا می رود و درباره موضوع اظهارنظر می نماید که این افزایش قیمت درست یا نادرست است.

لزوم اعمال تغییر قیمت ها در یک سامانه مرجع

نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به سوال ایبنا که تغییر قیمت ها چگونه باید به اطلاع کتابفروشان برسد، گفت: نکته مهم این است که تغییرات قیمت باید در یک سامانه مرجع مانند خانه کتاب اعمال گردد؛ زیرا اکنون خانه کتاب تنها مرجعی است که قیمت را اعلام می نماید و طبیعتا اگر تغییری در قیمت کتاب ها صورت می گیرد باید در سایت آن ها معین گردد.

وی ادامه داد: البته در دوره گذشته هیات مدیره جلساتی هم در این زمینه با نمایندگان سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف نمایندگان برگزار گردید که بتوانیم چارچوبی برای این موضوع تعریف کنیم که قابل کنترل باشد.

آموزگار با بیان اینکه موتور محرک این ماجرا اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود، بیان کرد: با توجه به اینکه از جاهای مختلف درباره تغییر قیمت کتاب شکایت و گله به اتحادیه می رسید با خانه کتاب هم به این توافق رسیدیم که این کار اجرایی گردد.

وی یادآور شد: در آن موقع تصور می کردیم که باید در این تفاهم نامه به دستگاه های نظارتی و رسیدگی مثل تعزیرات هم توجه کنیم به همین دلیل از آن ها دعوت به مشارکت کردیم و آن ها با توجه به اینکه قیمت گذاری کتاب از پیش قطعی نیست گفتند بهتر است ما را وارد نکنید؛ بلکه فقط با هم مشورت کنیم که البته تغییراتی در خانه کتاب رخ داد و ماجرا شکل نگرفت.

آموزگار بار دیگر با تاکید بر اینکه شکل درست اجرای کار این است که تغییر قیمت ها در سایت خانه کتاب انجام گردد، گفت: این کار باید به عنوان یک معیار اصلی اجرایی گردد و در ادامه وقتی ناشری میخواهد قیمت کتاب موجود خود را افزایش دهد حتی اگر کتاب را در کتابفروشی ها پخش نموده باشد باید به وسیله موزعان برچسب ها را به دست کتابفروشان برسد و آن ها کتاب های موجود در بازار را تغییر دهند تا جلوی سوءاستفاده گرفته گردد.

وی یادآور شد: در این زمینه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران باید با خانه کتاب این موضوع را هماهنگ کند، زیرا طبق قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان درج قیمت کتاب اجباری نیست ولی درج شمارگان اجباری است. بنابراین برای جلوگیری از بعضی سوءاستفاده ها، از ناشران به صورت عرفی قیمت را در شناسنامه درج می کردند و الان این گزینه در اطلاعات خانه کتاب درج می گردد.

آموزگار درباره اهمیت قیمت کتاب گفت: اکنون اداره دارایی زمانی که به بحث مالیاتی کتابفروشان رسیدگی می نماید بر اساس مبنای فهرست خانه کتاب مراجعه می نماید و تعداد جلد کتاب ها و قیمت ها را از آنجا مشاهده می نماید.

معین معیار قیمت کتاب سخت است

آموگاز همچنین با تاکید بر اینکه موضوع کتاب و قیمت گذاری برای آن خاص است، گفت: بحث این است که یک کتاب فقط هزینه کاغذ ندارد؛ بلکه هزینه هایی همچون ترجمه، حق التالیف و سایر مراحل پیش از انتشار دارد که بر قیمت نهایی کتاب اثرگذار است و باید به آن ها توجه کرد.

وی ادامه داد: برای پرداخت حق التالیف و ترجمه معیارهای مختلفی اجرا می گردد؛ موردی داریم که ناشر حقوق مادی ترجمه را به صورت قطعی خریداری می نماید و در مواردی هم کتاب می دهد. در موارد دیگر درصدی از شش تا بیش از 25 درصد از فروش کتاب برای افرادی که مطرح هستند و صاحب نام هستند، اختصاص داده می گردد.

آموزگار با طرح این موضوع که همه این مباحث تفاوت هایی برای قیمت گذاری ایجاد می نماید، بیان کرد: به همین دلیل است که نمی توان برای قیمت گذاری کتاب از قبل معیارهایی تعریف کرد؛ زیرا غیر از مزان کاغذ مصرفی برای هر کتاب، مبلغی هم برای ترجمه و تالیف و ویراستاری هزینه می گردد و گاهی برای یک کتاب ویراستاری اعمال نمی گردد که طبیعتا این موضوع بر قیمت نهایی کتاب تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه کتاب کالای سخت فروش است و اولین چیزی که از سبد خرید خانواده خارج می گردد کتاب است، گفت: کسی که بیشتر از همه حساس است که کتابش به فروش برود ناشر است؛ زیرا نگران است که قیمت بالا موجب نگردد که کتابش فروش نرود و در انتخاب قیمت حتی در دوره ای که ملزومات چاپ و نشر کتاب افزایش پیدا نموده بود در بین همکاران ملاحظاتی وجود داشتند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایبنا درباره چگونگی اطلاع تغییر قیمت کتاب به کتابفروشی شهرستان ها نیز گفت: من در فضای مجازی مسائلی که درباره تغییر قیمت کتاب در شهرستان ها وجود دارد را خواندم و حرف خود را تکرار می کنم که ناشری باید تغییر قیمت کتاب های خود را به مرجعی مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کند و آن ها نیز به خانه کتاب اعلام نمایند تا قیمت جدید را در آنجا درج نمایند.

به گفته آموزگار، البته با توجه به ادغام موسسه خانه کتاب لازم است که موسسه نمایشگاه های فرهنگی این موضوع را پیگیری کند؛ زیرا ضرورت ساماندهی این قضیه برای ناشران و کتاب فروشان چشمگیر است.

کتاب هایی با قیمت های مختلف

وی همچنین درباره کتاب هایی که چند چاپ مختلف از آن ها در بازار وجود دارد، گفت: زمانی که کتابی به کتاب فروش داده می گردد، فروش قطعی برای ناشر تلقی می گردد و امانی نیست. کتاب فروش باید در یک موعد زمانی 8 تا 9 ماهه پول کتاب را پرداخت کند و به ناشر برگشتی ندارد.

وی اضافه کرد: این موضوع موجب می گردد کتاب ها در آمار موجودی ناشر نباشد و قاعدتا ناشر موجودی را نگاه می نماید. زمانی که در انبار کتابی نداشته باشد اما درخواست برای آن باشد، برای تجدید چاپ اقدام می نماید؛ درحالی که هنوز از این کتاب وجود دارد و طبیعتا کتاب جدیدتر تغییر قیمت دارد.

آموزگار به موضوع دیگری که به دنبال این بحث ایجاد می گردد اشاره نمود و گفت: به دنبال این موضوع، ممکن است در بعضی کتاب فروشی ها چاپ قدیم کتاب ها وجود داشته باشد که قیمت پشت جلد پایین تری دارند و کتاب جدید با قیمت بالاتر به کتابفروشی های دیگر می رود. این شرایط مخاطب سردرگم را سردرگم می نماید؛ چرا یک کتاب با دو قیمت عرضه می گردد.

وی تاکید نمود: من اخیرا در مطلبی به بعضی از این مسائل اشاره نمودم و نوشتم که قیمت گذاری و مباحث حوزه قیمت از جمله سهم بخش های مختلف، فروش امانی و قطعی، تعارض های موجود در آن و گردش نقدینگی همچنین بهای کتاب اهمیت دارد که باید برای هر یک از آن ها راهکاری اندیشیده گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 630

به "تغییر قیمت کتاب ها از سامانه خانه کتاب اطلاع رسانی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر قیمت کتاب ها از سامانه خانه کتاب اطلاع رسانی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید