آب آشامیدنی با جاذب های نانویی آرسنیک زدایی شد

به گزارش مجله میهن 128، شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر برای اولین بار در ایران پیروز به ارائه روش نوینی برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی شده که در مقیاس های مختلف به بهره برداری رسیده است.

آب آشامیدنی با جاذب های نانویی آرسنیک زدایی شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، از آنجا که آب های زیرزمینی اصلی ترین منبع تأمین آب آشامیدنی محسوب می شوند، آلودگی این آب ها به آرسنیک، اخیراً مورد توجه خاص قرار گرفته است. در حال حاضر آلودگی آب های آشامیدنی به آرسنیک در بسکمک از شهر ها و روستا های کشور مسئله ای جدی است.

از سوی دیگر با توجه به مشکل کم آبی که مسئله مهم ایران و بسکمک کشور ها محسوب می شود حفظ منابع موجود و تصفیه آلودگی ها از جمله آرسنیک حائز اهمیت است؛ بنابراین ایجاد امکانات مناسب برای تولید سیستم های مقرون به صرفه در داخل کشور می تواند کمک مهمی در حفظ منابع آبی کشور محسوب شود.

تا به امروز تلاش های فراوانی توسط دانشمندان در نقاط مختلف دنیا برای حذف آرسنیک از آب شرب با استفاده از روش های مختلف و نوین به عمل آمده است، اما غالب روش های پیشنهادی هزینه بر بوده و قابل استفاده در تأسیسات کوچک است.

گرانول هایی برای جذب آرسنیک آب

شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر پیروز به ارائه روش نوینی برای حذف آرسنیک از آب آشامیدنی شده که در مقیاس های مختلف به بهره برداری رسیده است. در این سیستم از جاذب های گرانولی هیدروکسید اکسید آهن استفاده می شود.

در حال حاضر دانش تولید این محصول تنها در اختیار تعداد معدودی از کشور های توسعه یافته است و شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر برای اولین بار در ایران نه تنها پیروز به تولید این محصول شده بلکه با تولید این مواد در سایز نانومتری باعث افزایش کارایی در مقایسه با محصول خارجی شده است.

جاذب های مورداستفاده در این روش از نوع اکسی هیدروکسید آهن با ساختار نانومتری هستند و به دلیل شکل ظاهری و نسبت سطح به حجم بالا از بازدهی جذب مطلوب برخوردار هستند.

در حین سنتز اکسی هیدروکسید آهن پارامتر های فرایندی تولید ذرات نانومتری به صورت دقیق کنترل شده است. در طی فرایند تولید محصول نهایی این ذرات نانومتری به صورت گرانول تولید می شوند تا هیچ گونه رهایش در حین تصفیه آب آشامیدنی نداشته باشند. به طورکلی در این پروژه یک فرمولاسیون و روش خاص برای ساخت گرانول پایدار، با کمک مواد اولیه غیرپیچیده و قابل تولید در کشور، ابداع شده است.

محصول تولید شده توانایی جذب آرسنیک محلول در آب با هردو نوع As (III) و As (V) را دارا است. بررسی های دقیق اجرا شده میزان جذب 15 میلی گرم آرسنیک به ازای 1 گرم گرانول جاذب را نشان داده است.

جاذب های آرسنیک با سایز نانومتری تأثیر به سزایی در بهبود عملکرد جذب این محصول در مقایسه با محصول غیرنانویی داشته است.

شایان ذکر است که فناوری های مختلف و مؤثری برای کاهش غلظت آرسنیک در محلول های آبی مانند انعقاد و زلال سازی، اسمز معکوس، تعویض یون، صافی های غشایی و فرایند جذب وجود دارد. فناوری انعقاد و زلال سازی عمدتاً هزینه بر و مناسب تأسیسات کوچک است و اثر کمی بر روی As (III) در مقایسه با As (V) دارد. فرایند اسمز معکوس نیازمند استفاده از غشا است که دارای هزینه های بالای نگهداری و تعویض است. فرایند اسمز معکوس فرایندی هزینه بر است. علاوه بر این در این فرایند، As (V) بیشتر از As (III) حذف می شود؛ بنابراین به منظور بهبود جداسازی آرسنیک نیازمند اکسید نمودن As (III) به As (V) است.

روش جذبی نیز برای حذف آرسنیک در صنعت مورداستفاده قرار می گیرد. برای این منظور از مواد جاذب آرسنیک استفاده می شود. هریک از این مواد مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. برای مثال آلومینای فعال فقط توانایی حذف آرسنیک 5 را دارد.

با شرکت پیام آوران نانوفن آوری فردانگر بیشتر آشنا شوید

شرکت پیام آوران نانوفن آوری فردانگر (PNF) در سال 1386 با هدف ایجاد و توسعه فناوری نانو تأسیس شد. شرکت PNF در زمینه فرایند های فناوری نانو و اصلاح محصولات نانو، طرح های گوناگونی را دنبال کرده است. در این راه، ساخت دستگاه های تولید نانوپودر و همچنین ارائه روشی نوین در تولید نانوکلوئید های فلزی با استفاده از روش انفجار الکتریکی سیم انجام گرفته است. با استفاده از این فعالیت ها محصولات با کیفیت نانو در حال ساخت است. با استفاده از دستگاه های مذکور طیف وسیعی از نانوپودر های فلزی و اکسید فلزی و همچنین نانوکلوئید های فلزی به بازار قابل عرضه است.

شرکت PNF تکنولوژی نانوکویتاسیون را با ساخت دستگاه هایی در تولید نانوامولسیون ها و هموژانیزاسیون برای اولین بار در کشور بومی کرده است. در این دستگاه ها راکتوری ویژه طراحی شده است که قابلیت دستیابی به چگالی بالاتر انرژی در مقایسه با روش های موجود را امکان پذیر می کند. این رجحان ویژه موردتوجه صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی و پاستوریزاسیون سرد، صنایع دارویی و تولید انواع نانوداروها، صنایع رنگ و پلیمر و صنعت نفت و پتروشیمی قرار گرفته است.

همچنین شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر با توجه به نیاز کشور در زمینه تصفیه آب های آشامیدنی، آب موردنیاز کشاورزی و … پیروز به ارائه سیستم های تصفیه آب های آلوده با هدف حذف فلزات سنگین مانند آرسنیک و نمک زدایی با کمک تکنولوژی هایی، چون الکترودیالیز انتخابی و CaviZone در ظرفیت های مختلف صنعتی شده است.

با آغاز تولید صنعتی جاذب گرانولی هیدروکسید اکسید آهن در شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر شش نفر پرسنل جدید دعوت به کار شده و در مجموع نزدیک به ده نفر از پرسنل این شرکت در پروژه تولید این محصول فعالیت دارند.

در حال حاضر با توجه به پروژه های در دست و پروژه های جاری سالانه حدود 30 تن جاذب موردنیاز است که با توجه به امکان توسعه و افزایش فروش واحد های صنعتی حذف آرسنیک این مقدار قابل افزایش خواهد بود.

شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر به طور میانگین توانایی تولید 2 تن گرانول جاذب آرسنیک را در ماه داراست و امکان افزایش آن با افزایش تعداد شیفت وجود دارد. همین همچنین در صورت افزایش فروش امکان گسترش خط تولید وجود خواهد داشت که در کمتر از 3 ماه قابل راه اندازی است.

وزارت نیرو، شرکت های آب و فاضلاب استان های مختلف به ویژه استان های حاشیه رشته کوه زاگرس از محصول تولیدی شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر برای تصفیه آرسنیک آب استفاده می کنند. در حال حاضر استان های کرمان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و قزوین نیز به طورجدی با مشکل آلودگی آرسنیک آب های آشامیدنی روبرو هستند.

به گفته مسئولان این شرکت در صورت افزایش تقاضا مشکل فنی در توسعه تولید این محصول وجود ندارد چرا که در طول چند سال گذشته و به خصوص یک سال اخیر با تلاش واحد های مختلف شرکت PNF، واحد طرح و توسعه، واحد طراحی، مهندسی و تولید تلاش بسیار متمرکزی برای پیشبرد این دانش و صنعتی سازی تولید آن اجرا شده است.

همچنین به گفته مسئولان شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر مشکل سرمایه گذاری که برای رفع آن تلاش هایی اجرا شده و کمبود فضای فیزیکی لازم برای تولید و افزایش ظرفیت آن، از موانع جدی پیش روی این شرکت در تولید صنعتی جاذب گرانولی هیدروکسید اکسید آهن است.

شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر تا به امروز پیروز به دریافت گواهینامه نانومقیاس برای محصول مذکور شده است. پتنت دانش به ثبت داخلی رسیده است و در حال تلاش برای انجام ثبت اختراع در USpatent است. همچنین برند ویژه این محصول در حال ثبت است.

با توجه به اینکه استاندارد ملی برای این محصول وجود ندارد، شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر به دنبال اخذ استاندارد خوداظهاری کارخانه ای است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 941

به "آب آشامیدنی با جاذب های نانویی آرسنیک زدایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب آشامیدنی با جاذب های نانویی آرسنیک زدایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید