آبشار کمر دوغ یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش مجله میهن 128، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، آبشار کمر دوغ یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.

آبشار کمر دوغ یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است

در عمق کوهها و رشته کوه زاگرس و در میان دره های این منطقه، یکی از زیباترین و مجذوب نماینده ترین آبشارهای ایران جاریست. آبشار کمر دوغ رشته رشته هست، یعنی اگر به آن نگاه کنید، تمام حجم خود را به یکباره بر زمین نمی کوبد بلکه به صورت رشته، گستره ای کوه را نوازش می نماید و به پایین می ریزد. صفحه زیبایی که آبشار کمر دوغ به نمایش گذاشته، نظر هر جهانگرد و گردشگری را به خود جذب می نماید. آبشار کمر دوغ با ارتفاعی بالغ بر 100 متر آب را به سوی زمین سرازیر می نماید. با سقوط آب از این ارتفاع، رنگی شیری و به سفیدی دوغ به خود می گیرد و همین امر سبب نامگذاری این آبشار با نام کمر دوغ است.

در پایین دست آبشار در طول زمان و بر اثر شدت ریزش آب، حوضچه هایی زیبا و قندیل هایی بلورین در دل سنگ بوجود آمد. محیط اطراف آبشار مکان مناسبی برای کمپ ویژه دوستداران طبیعتگردی است. جنگلهای بکر اطراف آبشار به همراه آب و هوای دلنشین و با طراوتش به کوهها و دره هایش زیبایی و زندگی بخشید. سقوط آب از بلندای آبشار باعث بوجود آمدن رنگین کمانی هفت رنگ در اطراف خود شده است.

در آبهای زیبای این آبشار ماهیانی ریز و درشت را می بینید که با لطافتی خاص و زیبا در این فضا شنا می نمایند. به سادگی میتوان چرخه زندگی ماهیان از تخم تا ماهی بالغ را در این آبها دید. اگر در خصوص زیست بوم این آبشار زیبا بخواهید بدانید، باید بگوییم نمونه کاملی از یک زیستگاه زیباست. در این منطقه با قدرت میتوان وجود درختان بلوط زاگرس را دید که با صلابت پای در خاک و سنگ این منطقه کوبیده اند. در لابلای این درختان سنجاب های زیبای ایرانی را میبینیم که با چه مهارتی در این درختان لانه ساخته و پنهان شده اند. وجود همین سنجاب ها در تعامل با درختان بلوط باعث بقای این جنگل گرانبها در کوههای زاگرس می شود.

در آبهای این آبشار علاوه بر ماهی، زندگی قورباغه ها را نیز میتوان دید. پرندگان چابکی همانند دمجنبانک ها در اطراف این آبها در پروازند. همین حیات پربار در این منطقه به اهمیت آبشار می افزاید. خنکای هوای اطراف آبشار هدیه بسیار بزرگ و ارزشمندی است که در گرمای این منطقه به شما پیشکش می شود.

پدیده زیبا و طبیعی آبشار کمر دوغ در استان کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان و منطقه کهگیلویه واقع شده است. آبشار مرتفع کمر دوغ در کوهستانهای منطقه چاروسا یکی از توابع شهر دهدشت قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، آبشار کمر دوغ را یکی از بلندترین (هفتمین) آبشارهای داخل کشور می دانند. یک مزیت خوب این آبشار این است که پهن هست و سطح زیادی را بر می گیرد تا به پایین سرازیر شود. یکی از نکات جالبی که در اطراف این آبشار می بینید، رد باران با آب است که بر روی سنگها نقش بست. این نشان از سالهای پرباران و آب در این منطقه می دهد. آبشار پس از افول خویش، رودی پر آب را می سازد که با صدای زیبای آن به آرامش می رسید. کمی جلوتر که بروید، عمق آب به بالای 4 متر نیز می رسد. این گودالهای آبی که در دل سنگ بوجود آمده را آبکند می گویند.

آبشار کمر دوغ در گروه آبشارهای نمکی واقع شده است. یعنی اگر آب این آبشار را مزه کنید، حالتی شور و نمک آلود دارد. جالب است بدانید که تعداد بسیار کمی آبشار شور یا نمکی در کل استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که کمر دوغ زیباترین آنهاست. بلورهای نمک و کلسیتی را براحتی میتوان بر روی صخره ها دید.

در فصل بهار زیبایی آبشار کمر دوغ دو چندان است. البته در دیگر فصل ها نیز این منطقه مجذوب نمایندهیت های خاص خود را دارد. حوضچه هایی که پر از آب می شوند، اکثرا در تابستان و بهار بوجود می آیند. تنها چند نکته در سفر و بازدید از آبشار کمردوغ وجود دارد.

اگر می خواهید طبیعتگردی کنید، حتما اسباب و وسایل ضروری با خود همراه داشته باشید. از ریختن غیرعمد هرگونه زباله و برجای گذاشتن آسیب در این منطقه به شدت خودداری کنید، چون منطقه بکر و دست نخورده است و بهتر هست وسایلی ضروری از جمله زیرانداز، لباس اضافی، شارژر، چراغ قوه، آب آشامیدنی، لیوان، داروهای ضروری، یک یا دو وعده غذا یا میان وعده، پاوربانک، کفش مخصوص، کلاه و عینک و هر وسیله دیگر که به آن احتیاج دارید، با خود همراه داشته باشید.

اگر علاقمند به کمپینگ و ماندن در منطقه آبشار هستید، این امکان برای شما فراهم است. همچنین می توانید در شهر دهدشت در هتل اقامت داشته باشید. همینطور بصورت خیلی محدود برخی از روستاییان به اجاره خانه های خود مشغولند و حتی امکان اسکان در مدارس از سوی آموزش و پرورش چاروسا نیز وجود دارد.

به گفته فرشید کرمی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، برای رسیدن به آبشار کمر دوغ باید به شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و پی آن به شهر قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا رهسپار شوید. طول این مسیر حدودا 80 کیلومتری را میتوان با خودرو طی کرد. حال با شهر قلعه رئیسی تنها 15 کیلومتر فاصله دارید. در ادامه از دو راه می توانید به آبشار کمر دوغ برسید که یکی از آنها شما را به داخل روستای کمر دوغ می برد و می توانید بعد از بازدید از روستا به سمت آبشار بروید. دیگری شما را مستقیم به دره و آبشار کمر دوغ می رساند. هر کدام از این مسیرها، زیبایی ها و هیجان های خاص خود را دارند.

شما در روبروی خود یک آبشار رشته ای می بینید، در حالیکه اطراف شما را درختان بلوط فرا گرفته و بر روی سر شما پرستوهای زیادی در حال پرواز هستند. بسیاری از این پرستوها در اطراف آبشار لانه نموده اند. این محدوده زیستگاه تعدادی از زیباترین گونه های جانوری و گیاهی منطقه است. سرچشمه آبشار کمر دوغ به چند چشمه در اطراف روستا بر می شود. در یکی از این سرچشمه ها طرح پرورش ماهی قزل آلا ایجاد شده و همین مسئله سبب شده که آبشار کمر دوغ پهنای بیشتری داشته باشد و طول آن بیشتر شود. در واقع، این مساله آبشارهای مصنوعی را در ادامه کمر دوغ ایجاد کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1825

به "آبشار کمر دوغ یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار کمر دوغ یکی از جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید