چرا تاج محل از عجایب جهان است

به گزارش مجله میهن 128، تاج محل زیبا

کمپین هایی وجود دارد که در آن هرکشور می خواهد بناهای تاریخی خود را بعنوان عجایب هفتگانه جهان معرفی کند . چرا برای تاج محل مهم است که یکی از آن عجایب باشد؟

چرا تاج محل از عجایب جهان است

فقط به این دلیل نیست که هند با تاج محل معنی پیدا می کند. تاج محل فراتر از یک بنای تاریخی مهم است که توسط شاه جهان با هزینه بسیار ساخته شد.تاج محل، نهایت ستایش عشق است. چه چیزی رمانتیک تر از این است که یک امپراتور به یاد همسر از دست رفته اش یک بنای تاریخی بسازد؟ با خبرنگاران همراه باشید

چه چیزی می تواند الهام بخش تر از این واقعیت باشد که هزاران گردشگر هر ساله به این محل می آیند و با تعجب و حیرت به عمارتی خیره می شوند که شکوه محض آن احساس عشق را ستایش می کند. در عصر زد و خورد که تنها چیزی که برای نشان دادن به هم داریم عکس ها و بناهایی است که افتخارات جنگ را یاداوری می کند، تاج محل بنایی است که به شایستگی از عجایب جهان است. اینجا بنایی است که شاید تنها جایی باشد که به افتخار عشق بنا شده است. پس آیا تاج محل میراثی فوق العاده نیست؟

گفته شده است که شاه جهان تصمیم داشته دو مقبره مرمر سیاه در کنار رود مقدس جمنا بسازد اما قبل از ساخت این مقبره، حکومت او توسط پسرش سرنگون شد و به خود او هم به اسارت گرفته شد. باقی مانده های مرمر سیاه در کنار رود، این افسانه را قوت می بخشد. وقتی شاه جهان زندانی شد تنها چیزی را که می توانست از سلول خود ببیند تاج محل بود.

این بنای تاریخی الهام بخش اسطوره ها و افسانه های زیبایی بوده است یکی از این داستان ها این است که روزی، در فصلی بارانی، یک قطره آب بر روی گور نمادین ممتاز محل افتاد. داستان توصیف قبر رابیندرانات تاگور را یاداوری می کند که یک قطره اشک بر روی گونه های زمان افتاد . در زیر حقایقی را درباره این اثر منحصر بفرد بیان میکنیم:

شاه جهان از مرگ همسر محبوب خود ، ممتاز محل، دچار غم و غصه زیادی می شود و تصمیم می گیرد برای یاد و خاطره او مقبره ای به همراه باغ بسازد.

ساخت مقبره در سال 1632 آغاز و در سال 1648، پس از 16 سال به انتها رسید.

گفته شده که استاد احمد لاهوری به عنوان طراح اصلی این بنای زیبا بوده است. در طراحی این بنا معماری ایرانی، هندی و ترکی در هم آمیخته شده است.

در طراحی تاج محل از طراحی گور امیر(قبر تیمور در سمرقند) ، قبر همایون (در دهلی) ، قبر اعتمادالدوله و جما مسجد خود شاه جهان در دهلی الهام گرفته شده است.

در حالی که در سایر بناها از ماسه سنگ قرمز استفاده می شده، شاه جهان برای ساخت تاج محل از مرمر سفید استفاده کرد که بر روی آن سنگ های نیمه قیمتی منبت شده است.

از مجسمه سازها و سنگ تراش ها برای ساخت بناها استفاده می شده است. آلاچیق های گنبدی که برروی تاج محل واقع شده است ترکیبی از معماری اسلامی و دیگر مذهب است.

گنبد اصلی که بر رویش یک منار مخروطی طلاکاری شده واقع شده است تا اوایل دهه 1800 از طلا ساخته شده و امروزه از برنز ساخته می شود.

تاج محل، در کنار رود مقدس جمنا ساخته شده و این رود بخش جدایی ناچذیر از طراحی مجموعه است.

منبع: hubpages.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 217

به "چرا تاج محل از عجایب جهان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا تاج محل از عجایب جهان است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تاج محل از عجایب جهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید