طعم تبریز گردی با اتوبوس های گردشگری، اولینی دیگر از شهر اولین ها

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران - گروه استان ها: نام شهر اولین ها که می آید به دنبال آن، اسم تبریز در ذهن ها نقش می بندد چراکه این شهر همیشه و در عرصه های مختلف جزو نخستین های کشور بوده است و این بار اولینی دیگر که به نام شهر ثبت شده، طرح اتوبوس های تبریز گردی است که شهرداری تبریز آن را از سالیان گذشته اجرایی می نماید.

طعم تبریز گردی با اتوبوس های گردشگری، اولینی دیگر از شهر اولین ها

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا تعطیلات خرداد هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

طرحی که اجرای آن در شهر اولین ها عمری پنج ساله دارد و طبق گفته سرپرست سازمان گردشگری شهرداری تبریز، برخی شهرهای کشور نیز به دنبال الگو گیری از این طرح هستند و حتی در برخی از شهرها نیز اخباری مبنی بر به راه افتادن تورها به گوش می رسد.

برای اطلاع از چگونگی برگزاری این تورها، در بعدازظهر یکی از روزها در یکی از ایستگاه های شش گانه تورهای تبریز گردی حاضر می شوم، هرچند به حدی استقبال از این طرح بالاست که هر سه اتوبوس حاضر در ایستگاه حتی قبل از فرارسیدن ساعت حرکت، پر شده اند و برای پیدا کردن یک جایگاه خالی باید متوسل به راهنمای تورها شوم.

راستا اول، مرکز خرید کیف و کفش در طبقه چهارم پست تبریز است و شاید توقفی نیم ساعته و بازدید مسافران از این مرکز خرید فرصت مناسبی برای هم صحبتی با چندین نفر از مسافران باشد.

اطلاع رسانی تورهای گردشگری در شهر تبریز پررنگ تر گردد

با یکی از مسافران که زنی میانسال است، هم صحبت شده و نظرش را در خصوص این طرح جویا می شوم؛ می گوید که از شهر اراک چند روزی است که میهمان تبریزی ها شده و ادامه می دهد: به وسیله مسافرخانه ای که در آن سکونت دارم از اجرای این طرح گردشگری آگاه شده و امروز با این تورها همراه شده ام تا بازدیدی از مناطق مختلف شهر داشته باشم.

وی ادامه می دهد: تابه حال به بیشتر شهرهای کشور مسافرت نموده ام اما در هیچ شهری چنین طرح گردشگری را ندیده بودم و به همین دلیل، این اتوبوس ها برایم تازگی داشت البته به شرط آن که اطلاع رسانی این طرح در سطح شهر بیشتر گردد.

این مسافر اراکی می افزاید: کمتر کسی در خود شهر از برگزاری این تورها خبر دارد به طوری که در طول راستا از هرکسی که در خصوص مکان دقیق اتوبوس ها پرسیدیم اطلاع چندانی نداشت، درحالی که این طرح بزرگ احتیاج به اطلاع رسانی دقیق و گسترده ای دارد و حتی در سطح شهر نیز تابلوهای کمی برای تبلیغ این تورها دیدیم.

از مرکز خرید که خارج می شویم، راهی دومین مقصد گردشگری این تور می شویم؛ موزه سنجش دومین مکانی است که مسافران امروز تور گردشگری با آن آشنا خواهند شد.

بلیت نیم بها برای موزه ها ویژه مسافران تورهای گردشگری

امکان مناسبی که سازمان گردشگری شهرداری تبریز برای مسافران این تورها به وجود آورده، بلیت نیم بها برای بازدید از موزه ها هست که به نظر مورد استقبال بالای مسافران قرارگرفته است.

از راهنمای این موزه در خصوص استقبال مسافران سؤال که می کنم، می گوید: در برخی از ساعاتی که زمان برگزاری تورهای گردشگری است، شاهد جمعیت بالای بازدیدنمایندگان از این مکان هستیم که در دیگر ساعات مشاهده این حجم مسافر در این مکان امکان پذیر نیست.

وی ادامه می دهد: بسیاری از مسافران تنها در حد گذر و با یک نگاه از وسایل موجود در موزه می گذرند اما امکان خوبی از سوی این تورها فراهم شده که هر کس که خواهان آنالیز تخصصی لوازم این موزه است، از تور خود جداشده و به صورت مفصل از موزه دیدن می نماید.

بازدید از موزه که تمام می گردد، مفرح ترین بخش تور آغاز می گردد، این بار نوبت مجتمع سورتمه سواری تبریز است که میزبان مسافران این تورهای گردشگری گردد که میزان استقبال مسافران از این بخش بیشتر از دو قسمت دیگر برنامه ها است.

برنامه هر ایستگاه گردشگری از روز قبل اطلاع رسانی گردد

در این میان با یکی دیگر از مسافران در خصوص کیفیت تورها هم صحبت می شوم که می گوید: به نظرم بهتر بود که قبل از حرکت اتوبوس ها کیوسک هایی به منظور محل انتظار مسافران در نظر گرفته شده و همچنین تابلوهای اطلاع رسانی این تورها نیز در کنار این کیوسک ها نصب می شد تا مسافران بتوانند این ایستگاه ها را آسوده تر پیدا نمایند.

این مرد جوان که خود را از اهالی رشت می خواند، ادامه می دهد: به دلیل متغیر بودن برنامه ها و چینش متفاوت مکان های گردشگری در هر دور از تورها به نظر می رسد این برنامه ها باید به وسیله تابلوهایی در راستاهای شش گانه تور از یک روز قبل اعلام گردد تا گردشگران برحسب علاقه خود برنامه موردنظرشان را انتخاب نموده و سوار یکی از این اتوبوس ها شوند.

وی می افزاید: همچنین بهتر است نقشه کل شهر و نقشه گردشگری در اختیار مسافران قرار گیرد.

این مسافر رشتی ادامه می دهد: اما در کل می توان این اقدام را طرحی نو در کل کشور دانست که می تواند در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی گردد تا گردشگران ورودی به هر شهری دغدغه ای از بابت سر زدن به مکان های گردشگری نداشته باشند.

اتوبوس های تبریز گردی اولینی دیگر برای شهر اولین ها

برای چگونگی برگزاری اتوبوس های تبریز گردی و میزان استقبال عمل آمده از آن ها در طول سال های اخیر به سراغ سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز می روم.

رضا خلیلی در خصوص تاریخچه پیدایش ایده اتوبوس های تبریز گردی در این شهر می گوید: این طرح از سال 85 البته نه به طور منسجم آغاز شد و آغاز منسجم آن از سال 89 بود که شهر تبریز همانند بسیاری از زمینه ها در به راه انداختن این تورها نیز شهر اولین ها به حساب می آمد.

وی ادامه می دهد: حتی پس از به راه انداختن تورها، بسیاری از مسئولان شهرهای مختلف به دنبال الگو گیری از این طرح بودند که برخی شهرداری ها نیز در این راستا وارد عمل شده اند اما اگر تمامی شهرهای کشور را بگردیم همانند تبریز نمی توانیم شاهد اجرای این طرح با این انسجام باشیم هرچند در شهر تهران این تورها البته با دریافت هزینه از مسافران برگزار می گردد در حالی شهرداری تبریز این تورها را رایگان اجرایی می نماید.

فعالیت 30 دستگاه اتوبوس در شش ایستگاه

خلیلی با اشاره ای به فعالیت 30 دستگاه اتوبوس در دو نوبت و در شش ایستگاه در طول اجرای این طرح می گوید: در هر بازدید، مسافران به طور متوسط از سه یا چهار نقطه گردشگری، تفریحی و تجاری دیدن می نمایند که البته در انتخاب نوع راستاها سعی می کنیم به عنصر تنوع توجهی ویژه داشته باشیم.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز در خصوص میزان کیفیت اطلاع رسانی در خصوص این تورهای گردشگری می گوید: سعی نموده ایم از تابلوهای اطلاع رسانی کمتری در سطح شهر استفاده کنیم تا موجب آلودگی بصری در خیابان ها نشویم هرچند در دوره های آینده طرح همچون در ایام نوروزی سعی خواهیم کرد تا این میزان اطلاع رسانی ها را افزایش دهیم تا تمامی مسافران از این تورها آگاه شوند.

استقبال ویژه مسافران از بازار تبریز

وی از استقبال ویژه مسافران از برخی مکان ها همچون بازار تبریز به عنوان بزرگ ترین بازار سرپوشیده دنیا خبر داده و ادامه می دهد: این تورها نشان داده است که مسافران داخلی و خارجی استقبال بالایی از این بازار داشته اند اما یکی از مهم ترین مسائل گردشگری به ویژه در ایام نوروزی در تبریز بسته بودن این بازار است که در این راستا مذاکراتی داشته ایم.

خلیلی ادامه می دهد: برخی از مسافران درخواست نقشه های گردشگری را از ما می نمایند که در حد توان سعی در پخش این نقشه در بین مسافران داریم هرچند امروزه با ورود نرم افزارهای الکترونیکی گردشگری به طور یقین میزان احتیاج به این نقشه ها کمتر شده است.

سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز می افزاید: خوشبختانه در طول چندین سال برگزاری طرح اتوبوس های تبریز گردی و در کنار آن طرح های ویژه گردشگری همچون تاکسی های از من بپرس استقبال بالای گردشگران را شاهد بوده ایم که سعی خواهیم کرد با برطرف اشکالات موجود و طرح های جدیدتر گامی برای رضایت گردشگران از این شهر برداریم.

اتوبوس های تبریز گردی یکی از طرح های ابتکاری پیروز در شهر اولین ها است که مورد استقبال مسافران و گردشگران این شهر قرارگرفته است، طرحی که می تواند با الگو گیری از این شهر در سراسر کشور اجرایی گردد تا گردشگران بدون هیچ دغدغه ای بتوانند در طول چندساعت دور کوتاهی درسطح شهر بزنند.

خبرنگار: فائزه زنجانی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 345

به "طعم تبریز گردی با اتوبوس های گردشگری، اولینی دیگر از شهر اولین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طعم تبریز گردی با اتوبوس های گردشگری، اولینی دیگر از شهر اولین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید