متولی: 80 درصد افزایش قیمت کاغذ ناشی از جو روانی است

به گزارش مجله میهن 128، محمد متولی ناشر و از واردکنندگان کاغذ معتقد است که 80 درصد افزایش قیمت در بازار کاغذ ناشی از جو روانی است که باید توسط دولت مدیریت گردد.

متولی: 80 درصد افزایش قیمت کاغذ ناشی از جو روانی است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمد متولی از واردنمایندگان کاغذ، با اشاره به شرایط بازار کاغذ و تایید ارز های تخصیصی برای واردات گفت: فرایند تخصیص ارز برای واردات همچنان به مانند سابق بوده و تخصیصی داده نشده است، البته هنوز با مشکل کمبود کاغذ روبرو نشده ایم، چون ناشران فراوری چندانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آیا برای واردات کاغذ دولتی نیز ارز اختصاص داده نمی گردد، گفت: قرار بود در امسال نیز همچنان کاغذ با ارز دولتی در اختیار وزارت ارشاد قرار بگیرد، اما امسال هنوز این اتفاق به جریان نیفتاده است، روز گذشته که با رئیس تعاونی ناشران آشنا که تخصیص کاغذ را بر عهده دارد، صحبت می کردم، گفت که قرار است پرداخت گردد،، اما اینکه چه زمانی باشد را نمی دانم.

وی گفت: ما نزدیک به 4 ماه است که ثبت سفارش نموده ایم، ولی هنوز ارز اختصاص نیافته است، با اینکه چندین بار نوع ارز را نیز تغییر دادیم.

متولی با اشاره به مسائلی که برای خرید کاغذ از کشور های خارجی پیش آمده است گفت: کرونا موجب شد که کشور های مختلف از فراوری باز بمانند، از سوی دیگر در جهان نیز سطح مصرف کاهش یافته است، اما مشکل ما اکنون بیشتر عدم اختصاص ارز است تا دسترسی به کاغذ.

مدیر انتشارات هوپا اضافه نمود: 80 درصد فضای بازار کاغذ متاثر از فضای روانی است، اینکه به صورت ناگهانی افزایش قیمت اتفاق می افتد، ناشی از فضای روانی بازار است، تاجران کاغذ اکنون احساس می نمایند که به جای کاغذ ارز در اختیار دارند و، چون وقتی این کاغذ را بفروشند، جایگزین کردن آن سخت است، تلاطم در بازار ایجاد می نمایند.

وی با اشاره به راه چارهی که می توان برای مدیریت بازار در نظر گرفت، گفت: دولت باید سیاستی به کار ببرد که شرایط روانی بازار را رفع کند، اخباری که از بانک مرکزی بیرون می آید، کنترل گردد، به محض اینکه مظرح شد، ثبت سفارش ها تایید نمی گردد و منابع ارزی محدود شده است، بازار متشنج شد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد، مهمترین راه چاره برون رفت از شرایط فعلی توجه به فراوری است، گفت: فراوری کاغذ هم معضلات خاص خود را دارد، بحث تامین مواد اولیه، بسیار جدی است، خمیر کاغذ به سختی فراهمی می گردد، ما کشوری نیستیم که منابع جوب در اختیار داشته باشیم، مثل کشور های شرقی یا بعضی کشور های اروپایی که منابع ارزان چوب در اختیار دارند، بخش اعظم مواد اولیه برای فراوری کاغذ وارداتی است، من شخصا معتقدم که کشور ما نباید وارد حوزه فراوری کاغذ می شد چرا که ما منابع ارزان در اختیار نداریم.

متولی ادامه داد: در عین حال که معتقدم باید برای بعضی کتب از کاغذ های فراوری داخل استفاده کرد که مقرون به صرفه است،، اما کاغذ های داخلی اشکالاتی دارند، برای نمونه پرتی کاغذ بسیار است، توانایی فراوری کاغذ با گرماژ پایین محدود است، گاهی کاغذ های خریداری شده خیس وزن می شوند و این یعنی وزن کاغذ تحویل داده شده واقعی نیست،، اما با توجه به اختلاف قیمت با کاغذ بازار آزاد در نهایت به صرفه تر است.

وی گفت: ما برای کتاب های یاری آموزشی، چون کتاب عمر بلند مدت ندارد، از کاغذ مازندران استفاده می کنیم، پیشنهاد می کنم که ناشران یاری آموزشی که بسیار پرمصرف هستند و در قیمت بازار تاثیرگذارند می توانند از کاغذ داخلی استفاده نمایند، تجربه نشان داده که در ماه های شهریور، مهر، آبان که گل کار ناشران یاری آموزشی است، بازار کاغذ دچار افزایش قیمت می گردد. اگر این ناشران برای کتاب های یاری آموزشی که معمولا چند ماه عمر دارند، از کاغذ داخلی استفاده نمایند، هم فراوری رونق می گیرد و هم مسائل افزایش قیمت های ناگهانی اواخر تابستان و اوایل پاییز پیش نمی آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 651

به "متولی: 80 درصد افزایش قیمت کاغذ ناشی از جو روانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متولی: 80 درصد افزایش قیمت کاغذ ناشی از جو روانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید