کوشش ایران برای قانع کردن یونان در استرداد اموال تاریخی، معاون میراث فرهنگی در ملاقات با سفیر یونان: ایران بازار جهانی را برای قاچاقچیان اشیای تاریخی ناامن نموده است

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران: معاون میراث فرهنگی در ملاقات با سفیر یونان در تهران بر لزوم همکاری های مشترک و تبادل تجربیات در زمینه استرداد اموال فرهنگی - تاریخی تاکید نمود.

کوشش ایران برای قانع کردن یونان در استرداد اموال تاریخی، معاون میراث فرهنگی در ملاقات با سفیر یونان: ایران بازار جهانی را برای قاچاقچیان اشیای تاریخی ناامن نموده است

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی، محمدحسن طالبیان با اشاره به تشکیل مجمع تمدن های کهن با حضور کشورهای صاحب تمدن، همچون ایران و یونان و چین با موضوع اصلی مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی و استرداد اموال فرهنگی - تاریخی با تکیه بر دیپلماسی فرهنگی گفت: ایران یکی از پیروز ترین کشورها در استرداد بیش از 3 هزار و 400 اثر تاریخی - فرهنگی بویژه از سال 1393 است که همین اقدامات موجب ناامن شدن بازار دنیای برای قاچاق و فروش اموال فرهنگی شد.

معاون میراث فرهنگی همچنین به اقدامات ایران در بازگرداندن اموال فرهنگی - تاریخی عراق، افغانستان و بعضی کشورهای همسایه اشاره نمود و اضافه کرد: ایران نیز همچون یونان با غارت، سرقت و قاچاق اموال تاریخی طی دو قرن اخیر روبرو بوده و امید است با همکاری و اتخاذ راهکارهای مناسب، زمینه بازگشت گنجینه های سرقت شده فراهم گردد.

طالبیان همچنین از پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی ایران برای استفاده از ظرفیت های مجمع تمدن های کهن در ایجاد جنبش همکاری هدفمند بین المللی با تمرکز بر استرداد اموال تاریخی - فرهنگی مسروقه در چارچوب بیانیه ها و در قالب یک طرح مشترک اطلاع داد و خطاب به سفیر یونان در تهران اضافه کرد: این پیشنهاد با اعلام موافقت وزیر فرهنگ یونان و درخواست وی برای بازدید از ایران در ماه های سپتامبر یا اکتبر و برگزاری وبیناری با حضور مسئولان یونان در صورت ادامه شرایط کرونا همراه بود.

طالبیان همچنین با اعلام آمادگی ایران برای فراهم سازی بازدید مجازی از موزه ها و آثار ثبت دنیای شده ایران، برگزاری وبینارهای پایگاه های دنیای با دیگر مراکز دنیای در شرایط محدودیت های کرونایی و آنالیز فرایند ثبت پفراینده های مشترک میراث ناملموس، از آمادگی کشورمان برای همکاری موزه ای و نمایشگاهی به صورت مجازی اطلاع داد.

دیمیتری الکساندر اکیس سفیر یونان در ایران نیز با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دنیا پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت هاست از علاقه مندی یونان برای استفاده از تجربیات ایران و همکاری در استرداد اموال فرهنگی تاریخی اطلاع داد.

وی با اشاره به اینکه دریونان، امور گردشگری و فرهنگی چارچوب های جداگانه ای دارند و وزارت فرهنگ یونان صرفا به موضوعات فرهنگی می پردازد اضافه کرد: به منظور گسترش همکاری های فرهنگی در ایجاد موزه های مجازی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس پیشنهاد یونان انعقاد تفاهمنامه جامع با موضوع میراث فرهنگی است.

برگزاری یک سمینار با تمرکز بر تخت جمشید و اکروپلیس با هدف گسترش مشترکات فرهنگی دو ملت از دیگر پیشنهادات سفیر یونان در ملاقات با معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی بود.

منبع: صدای میراث
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 654

به "کوشش ایران برای قانع کردن یونان در استرداد اموال تاریخی، معاون میراث فرهنگی در ملاقات با سفیر یونان: ایران بازار جهانی را برای قاچاقچیان اشیای تاریخی ناامن نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش ایران برای قانع کردن یونان در استرداد اموال تاریخی، معاون میراث فرهنگی در ملاقات با سفیر یونان: ایران بازار جهانی را برای قاچاقچیان اشیای تاریخی ناامن نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید