ترکیه آمریکا را به ایجاد اخلال در تشکیل منطقه امن در سوریه متهم کرد

به گزارش مجله میهن 128، وزیر امور خارجه ترکیه یک روز پس از اولین گشت زنی مشترک آمریکا و ترکیه در منطقه امن شمال شرق سوریه گفت آمریکا میخواهد در روند ایجاد منطقه امن اخلال ایجاد کند.

ترکیه آمریکا را به ایجاد اخلال در تشکیل منطقه امن در سوریه متهم کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه گفت واشگتن میخواهد در روند اجرایی شدن توافق بر سر ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه را وقفه ایجاد کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چاوش اوغلو گفت کشورش میخواهد با آمریکا همکاری کند اما درصورت لزوم این آمادگی را دارد که به تنهایی نسبت به پاکسازی شمال شرق سرویه از جنگجویان کُرد ی پ گ اقدام کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت: گشت زنی های مشترکی وجود دارند اما به غیر از آن، گام هایی که برداشته شده یا گام هایی که گفته شده است برداشته خواهند شد، گام هایی نمایشی هستند.

چاوش اوغلو اضافه نمود: مشاهده می کنیم که آمریکا در حال کوشش برای وقفه ایجاد کردن است... و این که کوشش می نماید ترکیه را به این وقفه ها عادت دهد. او گفت اقدامات واشنگتن بیشتر در خدمت به کردهای ی پ گ است تا ترکیه.

آمریکا و ترکیه به توافق رسیده اند تا برای محقق کردن درخواست های آنکارا برای دور کردن تهدید های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق 30 الی 40 کیلومتر ایجاد گردد و شبه نظامیان کرد از مرز دور شوند. حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز چندی پیش از شروع به کار مرکز عملیات مشترک با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه اطلاع داد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته گفت میخواهد یک میلیون از 3.6 میلیون پناه جوی سوری را به منطقه امن واقع در شمال شرق سوریه منتقل کند.

اردوغان روز یکشنبه در سخنانی درباره منطقه امن در شمال سوریه گفت آن چیزی که ترکیه در ذهن دارد با آن چیزی که آمریکا در ذهن خود دارد یکسان نیست و به نظر می رسد که واشنگتن نمی خواهد منطقه امنی برای ترکیه ایجاد کند، بلکه می خواهد منطقه امنی برای سازمان های ترویستی تشکیل دهد (بیشتر بخوانید).

روز گذشته (دوشنبه) سرهنگ مایلز کاگینز سخنگوی ائتلاف بین الملل موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، درباره این گشت زنی مشترک با ترکیه گفت: گشت زنی امروز باعث حفظ امنیت در داخل منطقه [امن شمال سوریه] شده و تعهد ما برای رفع کردن نگرانی های امنیتی موجه ترکیه را نشان داد (بیشتر بخوانید).

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 28

به "ترکیه آمریکا را به ایجاد اخلال در تشکیل منطقه امن در سوریه متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه آمریکا را به ایجاد اخلال در تشکیل منطقه امن در سوریه متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید