از دانش فنی آنتی ژن کیت های تشخیص کرونا تا راه اندازی آزمایشگاه تشخیصی

به گزارش مجله میهن 128، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فن آوری های علوم زیستی ابن سینا گفت: طی چند سال اخیر، دغدغه تمام گروه های پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا، انجام طرح های پژوهشی با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه و تأمین نیازهای کشور و حل بعضی مسائل کشور بوده و اقدامات اجرا شده از زمان شیوع همه گیری کرونا، از جمله مهم ترین کوشش های پژوهشگران این مجموعه است.

از دانش فنی آنتی ژن کیت های تشخیص کرونا تا راه اندازی آزمایشگاه تشخیصی

دکتر رامین قهرمان زاده در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد:همزمان با شیوع کرونا در کشور، کوشش های شبانه روزی پژوهشگران بخش های مختلف شروع شد. یکی از فعالیت های مهم پژوهشگاه در ایام شیوع همه گیری کرونا، راه اندازی آزمایشگاه تشخیصی با تجهیزات پیشرفته و پرسنل بسیار توانمند بود. از ابتدای سال 99 کوشش کردیم که تمامی مجوزهای لازم و سایر الزامات تجهیزاتی و فضا را برای آزمایشگاه فراهم سازیم.

وی اضافه نمود: درحال حاضر روزانه نزدیک به ششصد الی هشتصد تست تشخیص ابتلا به بیماری کرونا در این آزمایشگاه انجام می گردد. آزمایشگاه های محدودی در کشور وجود دارند که قادر به انجام این تست هستند و آزمایشگاه تشخیصی پژوهشگاه ابن سینا، یکی از این آزمایشگاه ها است که با کوشش شبانه روزی و بدون وقفه در حال ارائه خدمات می باشد.

دستیابی به دانش فنی فراوری آنتی ژن کیت های کرونا

قهرمان زاده گفت: پژوهشگاه ابن سینا جزء نخستین مراکزی بود که توانست به دانش فنی فراوری آنتی ژن (پروتئین N) برای کیت های تشخیص کرونا دست پیدا کند. آنتی ژن، ماده اولیه برای کیت های تشخیصی کرونا محسوب می گردد که با مبلغ بسیار گزافی از خارج وارد می شد، اما با کوشش پژوهشگران ابن سینا، این ماده در داخل فراوری شد و می تواند مورد استفاده شرکت های فراورینماینده این کیت ها قرار بگیرد.

تبدیل شرایط تحریم به فرصت برای داخلی سازی تجهیزات

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به شرایط تحریمی کشور و تأثیرات آن بر حوزه پژوهش گفت: دسترسی به تجهیزات و مواد اولیه مورد احتیاج طرح های پژوهشی بسیار سخت شده است؛ البته اگر با دید مثبت و از منظر فرصت به شرایط موجود نگاه کنیم، زمینه برای فراوری و داخلی سازی دستگاه ها و تجهیزات مورد احتیاج کشور فراهم شده است بطوریکه بعضی از محققان از این فرصت برای تأمین احتیاجهای مختلف در داخل کشور و از منابع داخلی مبادرت ورزیده اند.

وی تأکید کرد: پیش از این در حوزه تعامل های بین المللی، با کشورهای سوئد، دانمارک، هلند، فرانسه، بلغارستان و چند کشور دیگر اروپایی در زمینه های تحقیقاتی مختلف از جمله در زمینه جنین گاوها در ارتباط بودیم که متأسفانه این تعامل ها کمرنگ شده اند، اما به دنبال احیای مجدد آنها هستیم. همچنین کوشش می کنیم با کشورهای همسایه و نزدیک بخصوص کشورهای عربی در حوزه گردشگری سلامت، برنامه های آموزشی درمان ناباروری و ارائه محصولات از جمله در زمینه کووید 19 و سایر زمینه ها تعامل بیشتری داشته باشیم.

توجه ویژه به جذب نیروهای جوان و نخبه کشور

قهرمان زاده گفت: پژوهشگاه ابن سینا از حضور و فعالیت نیروهای جوان و نخبه کشور استقبال می نماید. از تمامی پژوهشگران جوان کشور که در زمینه فراوری محصولات بیولوژیکی، شیمیایی و سایر فعالیت های مرتبط با پژوهشگاه، ایده ای فناورانه داشته و احتیاجمند حمایت، سرمایه گذاری و استفاده از امکانات آزمایشگاهی هستند تا طرح خود را به محصول تبدیل نمایند، دعوت به همکاری می کنیم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا خاطر نشان کرد: طرح پژوهشی پژوهشگر در شورای علمی پژوهشگاه توسط تیم علمی کارآمد مورد ارزیابی های مختلف علمی و تجاری و حتی احتیاجسنجی اولیه قرار گرفته و در صورت تأیید، شرایط و امکانات مورد احتیاج در اختیار پژوهشگر قرار داده می گردد تا بتواند محصول خود را فراوری و روانه بازار کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1172

به "از دانش فنی آنتی ژن کیت های تشخیص کرونا تا راه اندازی آزمایشگاه تشخیصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دانش فنی آنتی ژن کیت های تشخیص کرونا تا راه اندازی آزمایشگاه تشخیصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید