ادامه جنگ نیابتی در یمن ، نیروهای تحت الحمایه عربستان فرودگاه سقطری را پس گرفتند

به گزارش مجله میهن 128، نیروهای دولت مستعفی یمن که مورد حمایت ریاض است، بعد از درگیری چند ساعته، فرودگاه بین المللی جزیره سقطری را از شبه نظامیان مورد حمایت ابوظبی پس گرفتند.

ادامه جنگ نیابتی در یمن ، نیروهای تحت الحمایه عربستان فرودگاه سقطری را پس گرفتند

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصورهادی مدعی اند نیروهای تحت امر این دولت، فرودگاه اصلی جزیره سُقُطری را بعد از طرد شبه نظامیان مورد حمایت امارات به دست گرفته اند.

وب سایت خبری خبر پست (نزدیک به دولت هادی) امروز شنبه گزارش داد که نیروهای این دولت در استان سقطری بخش هایی از مناطقی را که شبه نظامیان مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب چند روز پیش به کنترل خود درآورده بودند، بازپس گرفتند.

منابع نظامی در این استان جنوبی یمن گفتند که نیروی نظامی به فرماندهی ناصر قیس توانسته اند شبه نظامیان شورای انتقالی را بعد از انشقاق تعدادی از نیروهایش و پیوستن آن ها به نیروهای منصور هادی در هم کوبیده است.

بر اساس این گزارش، شبه نظامیان مورد حمایت امارات با حمایت بعضی از گردان های نظامی شورشی پیروز شده بودند بخش هایی از فرودگاه سقطری را به اشغال خود در آوردند که با حملات طرف مقابل این مناطق دوباره به دست نیروهای هادی افتاد.

نیروهای هادی در فرودگاه سقطری

دولت منصورهادی که از سال 2015 فراری است، از زمان حمله ائتلاف سعودی اماراتی به یمن در ششم فروردین 1394 مورد حمایت این ائتلاف است با این حال تنش های تابستان سال گذشته در شهر عدن (پایتخت موقت دولت مستعفی)، منجر به اخراج دولت مستعفی از این شهر و سیطره نیروهای شورای انتقالی جنوب بر ادارات دولتی و مراکز نظامی مهم عدن شد.

این درگیری ها به استان های اطراف عدن مانند شبوه و أبین و لحج کشیده شد؛ درگیری هایی که گفته می شد نیابتی بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده است. نتیجه این درگیری ها توافق ریاض بود که خواستار توقف درگیری ها و برقراری آتش بس در مناطق جنوبی و اتحاد برای مقابله با دشمن اصلی یعنی نیروهای دولت نجات ملی و انصارالله بود.

با این حال، این درگیری ها طی یک ماه اخیر دوباره شروع شده است و بعد از آنکه نیروهای هادی 23 فروردین پادگان نیروهای مورد حمایت امارات را به کنترل خود درآوردند (+)، شب گذشته نیروهای مورد حمایت امارات رسما علیه دولت مستعفی یمن که در ریاض مستقر است، اعلان جنگ کرد (جزئیات بیشتر).

درگیری پنهان ریاض و ابوظبی برای سیطره بر یمن و چپاول کردن منابع و خاک آن به عدن و سقطری محدود نمی گردد، بلکه در شرق یمن نیز این درگیری ها در حال تشدید شدن است.

در همین ارتباط احمد بلحاف مسئول روابط خارجی کمیته تحصن استان المهره (شرقی ترین استان یمن) در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که یمن شاهد تحرکات دوجانبه دو طرف سعودی و اماراتی در استان های المهره و سقطری با هدف سیطره بر این استان ها است (جزئیات بیشتر).

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 480

به "ادامه جنگ نیابتی در یمن ، نیروهای تحت الحمایه عربستان فرودگاه سقطری را پس گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه جنگ نیابتی در یمن ، نیروهای تحت الحمایه عربستان فرودگاه سقطری را پس گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید